Erfarenheter av Head Supershape Rally?

vinterfluff

Ny medlem
Hejsan,

Är precis som många andra på jakt efter nya skidor (pist) och har fastnat lite för Head Supershape Rally då den verkar så där lagomt avancerad för mig. Är det någon som har några erfarenheter att dela med sig av skidan? Jag är en medelgod/duktig tjej på 60 kg och 166cm så om ni har liknande stats vore riktigt grymt.

Har tidigare varit inne på (och testkört) Fischer Progressor 800 som kändes som en utmärkt skida för pengarna. Efter lite tankeverksamhet känner jag att jag istället skulle vilja ha en skida som "tvingar" mig att utvecklas mer och med en kortare rappare radie.

Det viktigaste för mig är att skidan inte blir för stum och energilös bara för att den ska klara ok farter. Vill gärna att skidan istället lockar till att svänga även i de enklare partierna. Låter det som att Rally är rätt skida för en sådan som mig?

Tack på förhand!

Edit. Om någon har förslag på val av längd för modellen så vora det tacksamt. Har tyvärr ingen möjlighet att testköra skidorna.

Senast ändrad:
Jag gar inte åkt på Supershape Rally men jag har ett par trogna Supershape Speeds i garderoban. Jag har haft många roliga skiddagar på dom. Och de är fortforande i bra skick - andra skidor har jag slitet ut men Supershape är bra kvalitet och byggd för att hålla.

Rallyn är riktig svängig - helt enkelt en SL skidor men ett snäpp mjukare än en tävlingsskida. Visst krävs man att jobba och svänga. Hoppas att du är i bra form - en hel dag på Rallyn blir en tuff workout om du åka på skär och får skidorna att göra vad de är byggd till.

Vaket av längd ligger mellan 156 och 163. 156 blir mer radikal - grym på is och hård snö.163 blir lite mer avsläppnad och bättre i uppkörde snö. Men "bättre" är relativ. Den här skida vill har hård isig snö och aggressiv åkning. På de dagarna kan du krossa alla gubbar med deras fetta trendiga allmountain skidor (och som hävda att de är suveräna på hård snö.....)

M

Vilken årsmodell på Rally är det du kikat på? De har tydligen gjort om dem ganska mycket inför i år.
Det jag har sett i recensioner om Supershape-serien är att de kräver/lockar till hög fart.
Vissa recensioner säger också att de är väldigt styva och gör sig bäst i stora svängar medan andra recensioner tycker att de är kvicka och lättsvängda och passar för alla typer av svängar. Vem ska man tro på?

Jag slog till på ett par Supershape Magnum 13/14 i 177cm och jag fick hem dem på lunchen idag. Förhoppningsvis ska jag kunna provköra dem i morgon och se vilka av recensionerna som stämmer med min egen uppfattning.
Jag har inte heller provkört skidorna innan och blev lite förskräckt när jag såg noteringarna om stora svängar då jag hoppas på en kvick och lättsvängd skida med tanke på radien.
Även om modellerna inte har samma mått så är skidorna ur samma serie åtminstone så kanske är det intressant med en återkoppling efter provkörning?

Tack för svar från er båda.

Positivt att serien verkar hålla hög kvalitet. Att den är riktigt svängig är både det som lockar och skrämmer mig. Är idag inte fullt kapabel att få ut allt av skidan och lär vara rejält slut efter en heldag men tänker som så att det blir svårt att utvecklas om man aldrig tvingar ut sig själv på djupare vatten. Träningsmässigt har jag iaf ok styrka även om den kan och bör förbättras (kör mycket mtb).

Vill gärna höra en bedömning av Magnumen. Precis som du säger är det väldigt olika recensioner i form av egenskaperna hos Rally vilket verkligen förvirrar. Det är den kvicka och lättsvängda skidan som jag är ute efter och inte en alldeles för styv skida. Är 2014 års modell jag tittar på och har tolkat de recensionerna jag läst att det är den modellen de testat.

Självklart svårt för er att svara på men vilken längd hade ni satsat på i min sits? Hade verkligen velat ha ett mellanläge för att slippa fundera :)

På väg till backen nu så jag återkommer ikväll.

Enligt Head's hemsida ska du välja 163 cm om du klassar dig som "expert" (enda alternativet där de rekommenderar Supershape) men de bryr sig inte om vikt.
Jag tror vikten spelar stor roll på en sån skida.
En test jag läste där testaren tyckte skidan var för styv så var han en lång och ganska lätt person och han bedömde sig som "över medel" i skicklighet.
Min teori är att vikt och styrka till viss del kompenserar för teknikbrist.

Jo det känns som deras hemsida är lite grov i sina rekommendationer. Är bra stor skillnad om man väger 50 eller 80 (vilket är helt normala variationer i min längd). Hur var Magnumen?

Ja nu har jag kört Magnumen en dag i regn och plusgrader = snömodd
Jag vet inte varför men jag hade farhågor om att den skulle vara knepig att sladdåka med men det var ju precis som vilken skida som helst. Så då kan vi sätta en bock i rutan för att den klarar slöåkning galant.

Sen kan jag förstå fart-snacket. Backarna blev plötsligt mycket kortare än de varit tidigare.
Stora svängar i rätt hög fart var nog den åkningen det blev mest av. Även fast det inte var det jag var ute efter när jag skulle ha en ny skida.
Men jag kunde inte låta bli. Det kändes väldigt tryggt och säkert men mina lår kommer hata mig i morgon.

Det som förvånade mig lite var att det gick så bra att åka på kortsväng i grön backe. T o m rätt flacka partier. Där kunde jag få fram en väldigt lekfull, svängig skida.

Med bättre teknik kan man säkert få den att prestera svängigare även i högre farter men jag har ju skaffat Magnumen just för att kunna växa och utvecklas.

Tyckte i början att jag hade lite problem med kantgreppet och trodde först att det berodde på snömodden.
Fast ju mer bekväm jag blev med skidan så kantade jag mer och aggressivare och då hade jag inga som helst problem med kantgrepp ens när det blev uppkört.

Jag fick till några riktigt trevliga vändor där jag låg djupt ner mot backen i svängarna och skidorna liksom skickade iväg hela min underkropp från sida till sida. Jag funderade på om det kan ha varit en effekt av KERS eller om det blir så ändå. Jag har aldrig åkt så bra förut... kul som tusan.

Nu hoppas jag bara på minusgrader så jag får testa dem ordentligt på riktigt vintrigt underlag.

Låter iaf som att du är nöjd med inköpet. Att det funkade så pass bra med kortsväng i lätt backe är i mina ögon väldigt positivt, man vill ju ha kul även om man hamnar i lättare partier. Tack för en bra rapport av din skida.

Har velat en del nu och har bestämt mig för att slå till på Rallyn. Dags att skramla ihop slantarna. Tror det är en skida jag kommer kunna växa med. Nu blir det till att få igång låren tills jag får testa dem. Är alldeles för långt bort som nästa skidresa är planerad :|

Så här dagen efter så skulle jag vilja lägga till några saker.

Kanske är det så att skidan kräver fart ändå. Eller comitment.
Man måste kanta mycket och åka tekniskt.

Kanske kan man säga att det kändes som att man inte kan carva avslappnat med den. Men det kanske man inte kan med någon skida?

Jag har som sagt nåt i mig som gnager lite men jag har svårt att sätta ord på det.

Bor du långt ifrån någon backe?

Senast ändrad:
Bor i Stockholmstrakten så det finns inte så gott om backar där mankan få upp lite fart... Får se om jag kan ta en dagstur lite norrut men annars blir det att vänta till vecka 11 för då ska jag till fjällen.

Carva någorlunda avslappnat har iaf bara jag lyckats med när jag kört riktigt mjuka skidor av nybörjartyp. Sen kanske det är jag som den begränsande faktorn på andra skidor. Tycker framförallt de med lite mer slalomkaraktär kräver väldigt mycket av tekniska.

Jag ska åka igen på måndag så jag får ordning på den där obehagskänslan. :)
Stockholmstrakten, då har du ju bussresor till Romme om du inte vill köra själv.
Fast det är ju roligare med ett par kompisar förstås.

Jo Romme liggerpå Ok dagstursavstånd så blir nog en vända dit en helg den närmsta tiden. Går ju inte att sitta med nya skidor utan att testa dem. :)

min vikt är 52 kg, åker på en Zag Big 2L 165 cm.
i dag var det stenhårt i backen, Head hade ställt upp sitt tält.
Provade först I.Supershape Magnum 163cm, den gick som på räls, liten som stor radius
odramatiskt att sladda.
sedan Rally 163, den kändes som Zag:en på det stenhårda, inte som på räls
sedan Speed , inte heller min skida, tror den har mer rocker fram.

Körde mina första åk på Rallyn i eftermiddags i ett regnigt Flottsbro och kan inte vara annat än nöjd. Eftersom det är korta och enkla backar var det inte möjligt att testa någon fartstabilitet men oj va trygga de kändes i de blöta vallarna som hade bildats. Inga tendenser att gräva ner sig trots att det var rejält tunga vallar. Upplevde att de var mycket enkla till sväng och ser verkligen fram emot att testa i en välpistad rejäl backe för att se hur mycket rälskänsla som går att få till. Hittills kan jag iaf bara rekommendera skidan

egentligen handlar tråden om Rally 2014, men det verkar finnas intresse för alla modellerna
i supershapeserien. Åkte till alpen och där var det hårt i backarna. Provade Titan modellen 3 dagar, denna gång 156 cm. Första känslan var, att hur kan en så kort skida kännas så lång ? Stabil och gick som på räls.
Den här skidan kan åkas fortare än vad jag vågar. Men den var för mej även lite för lugn/trög.
Så kom solen och det blev mjukt i backarna, rätt före för mina Zag men jag ville ändå känna hur Magnum
uppförde sej i mjuk snö. Hyrde ett par Magnum, 156 cm denna gång. Hade förväntat mej att skidan skulle skära fast, men ikke ! Kan det vara den blysamma rockern i spetsen som bidrar till detta ?
156 cm kändes förståss betydligt rappare än 163 cm som jag testade först, men lika stabil.
Efter 3 dagar på denna skida köpte jag den. En ny favorit i pisten, hård som mjuk.
Hur kul som helst att åka carvingsväng på.

Tillbaka
Topp