Erfarenheter av Verbier/A-matt/Engelberg/Davos?

Rydellen

Ny medlem
Jag kan konstatera att det inte är lätt att få reda på "riktig" fakta om ställen, sålänge man inte känner någon som varit på flera och kan göra jämförelser. Jag är på jakt efter mycket info angående ovanstående orter. Behöver inte ta diskussionen här i tråden utan hör av dig till mig på PM så kan vi snacka sinsemellan.
Jag skulle vilja ha tag på en erfaren kille/tjej som helst besökt alla fyra orterna under längre period och därför kan ge riktiga för- och nackdelar men dem. Är ute efter stora friåkningsmöjligheter, hög höjd ELLER relativt mycket snöfall på lägre elevation, brant åkning, inte FÖR mycket klippor men heller inte bara öppna alpinfält, en park uppskattas samt att det om man vill GÅR att komma ifrån massan och hitta ensam åkning.

Verbier
MYCKET folk, MYCKET bra åkning, lite för dyrt och hypat?

A-matt
Stora öppna ytor, lite lugnare stämning, mindre hets, mindre brant åkning? Tråkigt om du är under 40? Scoremöjlighet= 1%? Puderscoremöjlighet=95%? ,D

Engelberg
Bevisligen bra då de flesta seriösa åkare spenderat mer eller mindre tid där. Men är engelberg passe´ pga att så mycket folk vet om åkning där, eller gör du rätt i att åka dit fortfarande? För mycket klippor? ( Är brädåkare i första hand :D ).

Davos
Mångas hemliga "puderparadis" där du kan få stora ytor för dig själv, mindre berg, fina långa kammar med transport (buss) tillbaka till byn låter perfekt, utspritt, mycket lyxlirare ( vilket är bra då dem oftast åker blå pist ).

Uppstickare
Disentis? För litet för en säsong? Enligt "pist"karta ser det ut att finnas grymma möjligheter en bit från liftarna.

Som ni ser är det Schweiz jag i första hand riktat in mig på. Bil kommer troligen införskaffas om det påverkar er bedömning, då man har möjlighet att sticka till de små ställena när man känner för det istället för att spendera en hel säsong där.

Jag skulle efter en säsong i Whistler med på tok för mycket folk kunna tänka mig ett mindre ställe i alperna där du vet att endast du och några till vet de riktigt bra ställena. Och där du kan ha kul med att fotografera och liknande utan att vara rädd för att tio pers syns på bilden.

Har du tid och orkar får du som har erfarenhet av ställena gladeligen höra dig av till mig på mailen eller här på freeride.

// Rydellen

Har kört Verbier, Andermatt och Engelberg. Om referensramen på park är från nordamerika och detta är en viktig grej så kan du lägga ner andermatt och engelberg. Deras parker kan lyckas se coola ut på hemsidor och så men det är dom inte. I Verbier har jag inte kört parken av anledningen att man åker inte park när det finns riktigt bra puder. Dina fördomar känns väl rätt så sanna iallafall vad jag upplevt, har inte säsongat på något av ställena men har väl sett ett par ställen för att kunna jämföra. Hasse verkar ju gilla andermatt o han är väl över 40 ;-) . Engelberg var helt folktomt då jag var där så jag ser inte varför det inte skulle funka. Nog finns det klippor men det är inte värre än nån annanstans. Davos har jag inte varit i men din förklaring funkar även på st.moritz och det stämmer att rika människor inte kan åka skidor. Där finns även mängder av schyssta lines på tex Corvatsch o furtschellas eller epic forest på baksidan av Trais Flours.

Disentis tar du dig enkelt till med tåg från Andermatt och såvitt jag har förstått är det en ännu mindre by än Andermatt så det kan du stryka från listan (såvida du inte hittar nåt gratis-boende eller liknande där).

Jag har inte varit i varken Engelberg eller Davos så det får någon annan berätta om. Jag är fel person att fråga om park, det enda jag vet är att det finns en som verkar vara rätt poppis i Verbier.

Om du hittar schysst boende inkl. parkeringsplats i Verbier är det helt klart den roligaste byn att bo i. Mycket större och livligare än Andermatt och Engelberg. Du har även grymma möjligheter att nå bra åkning runt Verbier med bil när pudret tagit slut i Verbier (Villars samt Glacier 3000, Super Saint Bernard, Chamonix, Zinal, Crans Montana, Zermatt, osv). Bra åkning finns så det räcker och blir över i Verbier, särskilt om du är beredd att gå en bit för att hitta den... Enda nackdelen med Verbier är att som brädåkare kommer du att få träna rätt ordentligt på att traversera då t.ex. Baksidan innebär en lång och platt travers för att ta sig tillbaka till liftarna.

Tack för svaren grabbar. Jag skrev park uppskattas men inga direkta krav. Kul med park men friåkning är roligare. Hör mig av med PM till er.

kan ni inte fortsätta diskussionen här istället för med PM. Är lite intressrad av att hära vad ni kommer fram till.

Jag har förstått att du har lite tråkiga erfarenheter från WB vilket jag beklagar.
Vi tillbringade en månad i Verbier i vintras (även jag har varit, och är, i din situation och letar nya ställen att kasta bort tid och pengar).

I jämförelse så skulle jag nog ffa säga att det är mycket folk och myyycket puderhets i Verbier. Enligt mig avsevärt mycket mer än WB i a f säsongen 06. Parken är ok men inte jättekul. Offpisten är stor men lite för lättillgänglig i a f i huvudsystemet och därför blir allt bra uppåkt fort men klart plus för långa åk. Pisterna tycker jag inte att de sköter om så värst bra. Om man är stark och orkar hika långt så är möjligheterna stora men det gäller ju nästan överallt i alperna. Vi planerar att åka igen i vinter och jag kommer nog inte att återvända till Verbier utan letar hellre efter något ställe med mindre folk. Verbier är dock myckelt enkelt att hitta bra boende i så det är nog inte omöjligt att man återvänder någon gång.

Tillägg: baksidan kräver nästan ingen traversering som inte går att klara på bräda men blir snabbt uppåkt.

Senast ändrad:
Iller sa:
Jag har förstått att du har lite tråkiga erfarenheter från WB vilket jag beklagar.
Vi tillbringade en månad i Verbier i vintras (även jag har varit, och är, i din situation och letar nya ställen att kasta bort tid och pengar).

I jämförelse så skulle jag nog ffa säga att det är mycket folk och myyycket puderhets i Verbier. Enligt mig avsevärt mycket mer än WB i a f säsongen 06. Parken är ok men inte jättekul. Offpisten är stor men lite för lättillgänglig i a f i huvudsystemet och därför blir allt bra uppåkt fort men klart plus för långa åk. Pisterna tycker jag inte att de sköter om så värst bra. Om man är stark och orkar hika långt så är möjligheterna stora men det gäller ju nästan överallt i alperna. Vi planerar att åka igen i vinter och jag kommer nog inte att återvända till Verbier utan letar hellre efter något ställe med mindre folk. Verbier är dock myckelt enkelt att hitta bra boende i så det är nog inte omöjligt att man återvänder någon gång.

Tillägg: baksidan kräver nästan ingen traversering som inte går att klara på bräda men blir snabbt uppåkt.
Min säsong i Whistler var allt annat än misslyckad, men det du läst som jag skrivit handlade nog mycket om temperaturen och snön, vilke man inte så lätt kan styra över. Sedan tycker jag absolut att det var för mycket folk och för korta åk. Det håller jag fast vid. Min första inställning är Engelberg nästa, men är samtidigt riktigt sugen på något ännu mer udda där färre säsongare befinner sig. Rikemansorter, gruvstäder i USA, odömarken är det som lockar pga detta. Några tips?

skulle man inte kunna lagga in en till veriabel i disskusionen Zermatt? har funderat pa alla dessa orter till nesta vinter men kan inte bestamma mig... skulle vara kul och se vad folk kan jamfora med etc etc

Det jag hört om Zermatt är att systemet är riktigt dålig planerat och är enbart gjort efter att få så stor fallhöjd som möjligt... De flesta som varit där verkar ha föredragit att dra över till Cervinia, vilket gör att man får en tankeställare. Enligt pistkartan tycker jag stället ser schysst ut. Med de jag pratat med har inte så mycket positivt att säga faktiskt! Så ja, Zermatt är nog för min del uträknat eftersom det finns så många andra bra ställen.

Zermatt är riktigt bra när snön finns. När det finns massvis med snö så kan nog Gant o Triftji vara som sjunde himlen. Då vill man ju ha alla fallhöjdsmetrarna men det är inget smidigt system att förflytta sig i. Cervinia har ju mest lindvallenbackar med svängar och längd, rätt skittråkigt i min mening. Zermatt kräver ju rätt mycket kunskap om berget, laviner och glaciärer då det är riktigt högalpint och brant på sina ställen. Själv tycker jag Klein Matterhorn är riktigt uselt då det är så mycket transportsträckor (som snowboardåkare sulle jag skjutit mig själv) samt att det ofta tar 2 timmar upp från byn. Har för mig att nån rankade zermatt som tredje bästa orten i världen. Det kan det säkert vara med 2 meter puder o Gantliften för sig själv men annars vet jag inte vad det grundade sig på. Det finns mycket potential om man e beredd o knata men har du kunskapen till det?

kunskap kommer med tid tid har jag for mig;) utrustning pa mitt rum... knata e nice oom man vet vart man skall...

Kalle,

Kan helt hålla med vad Blackriverpaint skrivit angående både Zermatt och Cervinia, speciellt om man åker snowboard. I vissa delar av systemen så brukar vissa uppskatta väldigt mycket om man sträcker fram en stav till dem för lite assistans ;)

Men då båda systemen ligger på höjd så är man oftast garanterad någon form av snö beroende på hur säsongen ser ut i övriga delarna av alperna. Potentialen som man får om man sätter på ett par trekkers eller dylikt kan vara bra, men så är det nog på många ställen i alperna....

- C

Hur är det med boende och jobb möjligheter i VERBIER om man kommer ner i slutet av nov? tack

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp