Esta problem

• Trådstartare Trådstartare kgm
  • Start datum Start datum

kgm

Ny medlem
Esta problem
Jag flög till USA stannade en vecka runt nyår. Reste sedan vidare till Kanada för att göra säsong. Har planerat att resa hem från USA i april.
Problemet är att det verkar som att ESTA gäller från och med du landar i USA och 90 dagar framåt. Dagarna i Kanada ska även räknas som förbrukade dagar.
Alltså räcker inte mitt ESTA för att resa hem från USA vad jag förstår. Eftersom det inte är inom 90 dagar sen jag landade.
Har läst massor av olika berättelser om snarlika situationer. Finns det något hopp eller är det bara att köpa ny biljett?

Esta problem
ESTA gäller i 2 år. Du får dock endast vistas i USA under denna perioden 90 dagar i sträck varje gång.

Har själv besökt USA 4 gånger under en 2 års period på samma ESTA under 2012 och 2013. Inga problem.

Vill du få det från en "Säker källa" så hör med svenska ambassaden i Washington:
ambassaden.washington@gov.se

Senast ändrad:
Esta problem
Good Day,

An ESTA is valid for two years from the date of issuance or until the expiration date of the passport, whichever occurs first. An ESTA can be used for multiple trips during its validity period.

Departing to Canada, Mexico, or "adjacent territories" is specifically excluded in law as a departure. It does not "stop the clock". Example: 45 days in U.S., and then one day in Canada means you would be readmitted for 44 days, which is the remainder of the original 90 day admission.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp