Ett par funderingar kring topptursresa i Norge

Joker91

Medlem
Tänkte åka iväg någon vecka i början/mitten av mars för lite toppturer. Det lutar åt Sunnmöreområdet, men det kan styras av hur förutsättningarna ser ut att bli när det närmar sig.

Finns det någon som sitter inne med lite information om hur logistiken för en bilåkare ser ut i Sunnmöre och "när"liggande topptursområden? Hur mycket av vägarna brukar vara öppna på vintern? Går färjorna över fjordarna? Hur kasst ska vädret vara för att färjor inte går eller vägar börjar stängas? Brukar det generellt alltid gå att nå de allra flesta bergen?

Går det att säga något generellt om hur vädret brukar vara? Säg att jag skulle bestämma mig långt i förväg för att åka i Sunnmöre, är det stor risk att det inte blir några turer alls för att man har 3 dm sikt hela veckan? Eller brukar de ha massor av soltimmar? Är det stora skillnader mellan olika områden i kvoten dåligt/bra väder?

Också nyfiken på var man hittar uthyrning av Randonnéutrustning. Tänkte kolla med Stranda. Finns det andra ställen på vägen dit som hyr ut?

Självklart också intresserad av ställen där jag kan gräva fram mer sån här information på egen hand!

Senast ändrad:
Sunnmøre är fint! Många bra turer i ett ganska kompakt område, och vägarna är oftast öppna. Färjorna går också stabilt. För en del turer kan man dessutom ta färjan som en del av turen (parkera bilen och gå upp från ett ställe, köra ner på en annan sida och ta färja tillbaka till bilen).
Angående info om vägar och färjor så har vegvesen.no en smidig funksjon med kartor där man får översikt över vilka vägar som är öppna och om det är några andra problem. Där ligger dessutom alla vägkameror inne, perfekt för att kolla väder :)

Vädret varierar väldigt, och det kan vara helt olikt i olika dalgångar. Så detaljkoll på väder och snö lönar sig garanterat.

Stranda har säkert rando-prylar. Annars så är Hardhaus i Sykkylven duktiga och har både uthyrning och demo (dock lite begränsade öppningstider, men ring så ordnar de det mesta).

Är det lite för varmt och regn på Sunnmöre så kan det vara värt att kolla området runt Sogndal, inte så långt bort och oftast något kallare.

Du kommer ju sannolikt passera genom Stryn också och jag misstänker att även de har grejer att hyra, men för att vara på den säkra sidan kan det vara en god idé att lösa grejer på hemmaplan. Sen vad gäller väder skulle jag nog undvika att bestämma destination, enligt min erfarenhet är det aldrig några problem att ordna boende etc. med någon dags varsel så det är bättre att kolla var vädret blir bäst och anpassa sig efter det.

Bästa vägen att köra dit är E6 till Otta och sedan in till Lom på väg till Stryn och i Lom en riktigt välsorterad butik som bör ha för uthyrning. Annars är det nog Stryn som gäller. Högst osäkert i Stranda.

I mars är också hela Hjelledalen bra och området kring Stryn vinterski fungerar också.

Dock kommer sunnmøre räcka gott.
Färjorna behöver du inte bekymra dig om men som sagt vegvesendets hemsida är bra.
Bäst att hyra i Sverige.

Hyr hemma, så slipper du bestämma dig om ort...

Annars har du Uteguiden i Stranda, tror dom har uthyrning, iallafall guidning etc

Tips/åsikter om Stryn vinterski i v.10?
Jag ska dit iallafall då ( det blir så när man använder Tinder för å söka skidorter ) så andra alternativ är inte aktuella just denna gång.🌞⛷️❄️❤️

Är det öppet på måndag->fredag? De flesta anläggningar i området är lokal/hytte-anlöggning med endast kvällsöppet i veckorna och öppet i helgerna:
Det finns många trevlia anläggningar i "alpepass", men många är nog bara kvällöppet och öppet i helger utanför sportlov och påsklov. Strandafjellet är dock öppet varje dag och är väldigt bra: Men hittils denna vinter så verkar det vara bättre skridskoförhållande än skidförhållande desverre. Men det kan ändra sig fort, det kanske det redan har gjort, jag har inte helt koll:
Så kolla t.e.x. in:

Är det öppet på måndag->fredag? De flesta anläggningar i området är lokal/hytte-anlöggning med endast kvällsöppet i veckorna och öppet i helgerna:
Det finns många trevlia anläggningar i "alpepass", men många är nog bara kvällöppet och öppet i helger utanför sportlov och påsklov. Strandafjellet är dock öppet varje dag och är väldigt bra: Men hittils denna vinter så verkar det vara bättre skridskoförhållande än skidförhållande desverre. Men det kan ändra sig fort, det kanske det redan har gjort, jag har inte helt koll:
Så kolla t.e.x. in:

Jag ville nog ha friheten å gå på topptur som tråden handlar om oavsett om anläggningen har öppet eller inte ( jag behöver inte gå upp genom anläggningen då heller, jag är stor nu ) men du har rätt om att Stryn bl.a. har liftarna öppna bara på kvällar 17:30-20:30 på vardagar och 11:00-16:00 i helgerna enl. deras FB-sida.

Ja, toppturer finns det gått om, men snötillgången i år är inte bra vad det verkar. (Men skridskoåkningen är unik hittls i år).
Gå in på :
Och ladda även ner varsamt appen för kartor med lavinterräng etc

Tillbaka
Topp