Ett riktigt jobb i en snömiljö

antonsson89

Ny medlem
Jag sitter och funderar på ifall det finns något schysst yrke som man faktiskt kan tänka sig att göra större delen av livet och där man även får chans att åka lite bräda eller bara vistas i frisk miljö av snö. Då tänker jag mig inte liftgubbe, pistmaskinsförare eller liknande, utan snarare läkare i alperna, konstruktör av skidliftar, kanske lavinsprängare, skogsarbetare bl. a. Jag tycker om att jobba med människor, gärna tillsammans med helst hjälpa människor (känns som att man får mer tillbaks då).

Är det någon som har fler förslag på vad man kan arbeta med? Känner ni någon som känner någon som tycks ha ett spännande jobb i en exotisk miljö? Alla tips uppskattade!!!!!

/Anton

Pistör, du jobbar större delen av året ( en bit in på sommaren och börjar rätt tidigt på hösten) , med säkerhet av backar, skador och evakuerings träningar och liknande...

Lätt, räddningshelikopterpilot i alperna... bara kanske inte assistenten som maste hänga i winschen och lita pa vajern och operatören. Det verkar lite scary...

Kor computer science alt nagon teknisk utbildning och blandar detta med ekonomistudier inriktning finance. Da kan du soka jobb pa nagon av firmorna i Schweiz och kan aka i princip varje helg. Du tjanar dessutom valdigt bra.

Ja, eller så läser du Väg och Vatten (Civ. ing.). En god vän fick drömjobbet på en skidkoncern som chef över alla deras byggprojekt. Verkar inte så pjåkigt alls.

Det låter ju riktigt fint! Jag visste inte att väg vatten var så involverade i byggmadsteknik, jag tänkte mig snarare maskinteknik eller ngt.. Ligger skidkoncernen i Sverige eller utomlands?

antonsson89 sa:
Det låter ju riktigt fint! Jag visste inte att väg vatten var så involverade i byggmadsteknik, jag tänkte mig snarare maskinteknik eller ngt.. Ligger skidkoncernen i Sverige eller utomlands?
Både och.

Väg och vatten är en ganska bred utbildning, beroende på vad du inriktar dig på (Byggande, jord- och bergbyggnation eller konstruktion).

Maskinare är mer konstruktörer av olika tekniska lösningar.

Senast ändrad:
Generellt finns det naturligtvis rätt många sjukhus o dyl i alperna (av självklara skäl) så om dina betyg håller vore väl läkare inte helt fel. Ingenjörstraditionen är också stark i alpländerna så ingenjör är säkert också en bra idé.

Lönerna är högre och skatten lägre i Schweiz än i Österrike och Tyskland men kostnadsläget är också lite högre (Kostnadsindex för de fyra dyraste länderna i Europa: Sverige 100 / Danmark 103 / Schweiz 114 / Norge 119, http://www.dn.se/ekonomi/har-ar-semestern-billigast).

Orter att rekommendera (om man vill ha stadskaraktär och ändå något sånär nära till bergen) är Zürich, Luzern, Bern, Innsbruck, Salzburg, München, Genf och Lausanne.

MVH
Daniel

En fet utbildning är bra - men att kunna det lokala språket är ofta guld värt. Ekonom/ingenjörsutbildningar är ofta bra om man vill jobba utomlands. Internationell ekonomi (3år, kandidat) med inriktning tyska eller franska, och något utbytesår i önskat land är nog ett alternativ som kan ge möjligheter.

josh sa:
Kor computer science alt nagon teknisk utbildning och blandar detta med ekonomistudier inriktning finance. Da kan du soka jobb pa nagon av firmorna i Schweiz och kan aka i princip varje helg. Du tjanar dessutom valdigt bra.
Luktar lite finans och konsult utav denna rekommendation. Sök (och fa) istället ett \"helt vanligt jobb\" pa nagon firma utanför finans och konsult sektorn i Schweiz istället. Du far naturligtvis inte lika bra pröjs som i finans och konsult sektorn men du slipper \"brat-hänget\" i Zürich och Engelberg (sagt med en smiley men med ett stänk av allvar) och har tid och ork att aka skidor varje helg (vilket du antagligen inte har om du jobbar inom finans eller som konsult). Nackdelen är att du inte kan aka Porsche till Engelberg för att köra uppkört puder (det kan jag leva med). Fördelen är att du lär känna Schweizare som tar med dig till alla sma pärlor utan puderhets.

Till Bastardquads utsiktsrika lista kan man lägga Milano, Torino, kanske Verona, Lyon, och Grenoble.

Fast det nämns ju alltid i dessa sammanhang att det är svårt att integrera sig i Schweiz.

München och Zürich lär väl erbjuda mest möjligheter. Mycket svenskar som bor och jobbar i München.

edits:
Som nämnts är ju språket mer eller mindre en förutsättning oavsett var.

Btw, inte bara brats som har porsche utan även minst 2 schweiziska pros.

Senast ändrad:
delta sa:
...Fast det nämns ju alltid i dessa sammanhang att det är svårt att integrera sig i Schweiz.

München och Zürich lär väl erbjuda mest möjligheter. Mycket svenskar som bor och jobbar i München.
...och i Zürich. Och just detta är en bra anledning att undvika dessa orter. Speciellt om man vill integrera sig :-)

skibumwannabe: skönt sagt x 2!

men ja det där med svenskar menade jag bara som ett "bevis" på möjligheterna och att det också uttnyttjas av en hel del svenskar, sen är det ju naturligtvis valfritt om man vill träffa dem, eller inte :D

Senast ändrad:
Varför nämner ingen att man kan åka skidor också på ställen utom europa också, exempelvis i USA. Där tjänar du bra med pengar, omkostnaderna är låga och du har tillgång till all möjlig natur om du bor på västkusten.

Jag antar att det pendlar mellan läkare och civilingenjör. En fördel hade iofs varit att gå civilingenjör, för jag har redan gått snart 1,5 år på elektroteknik, men jag håller på att byta program/inriktning just nu eftersom att jag hatar elektronik (ja, det var där jag kom in..). men efter ett förhoppningsvis schysst högskoleprov i slutet av denna månaden så kan man byta program redan efter vinter.

FF sa:
Varför nämner ingen att man kan åka skidor också på ställen utom europa också, exempelvis i USA. Där tjänar du bra med pengar, omkostnaderna är låga och du har tillgång till all möjlig natur om du bor på västkusten.
Man slipper ju i alla fall krabba med tyska o franska o sånt. Jag har hört att kanadensarna ska vara rätt sköna, men att det är svårare att jobba där?

antonsson89 sa:
FF sa:
Man slipper ju i alla fall krabba med tyska o franska o sånt. Jag har hört att kanadensarna ska vara rätt sköna, men att det är svårare att jobba där?
Läs väg och vatten eller byggingenjör så har du massa jobb i Kanada. Det byggs så att det knakar!

PNyberg sa:
antonsson89 sa:
FF sa:
Läs väg och vatten eller byggingenjör så har du massa jobb i Kanada. Det byggs så att det knakar!
gött å höra :)

Snödjup

Tillbaka
Topp