Whitedot, Faction, Down, etc, etc, er vel relativt nyskapende, moderne, europeiske merker ikke alle kjører på. Black Crows har ingen innovasjon (sett bort fra en early taper i tuppen på Corvus), og er omtrent like moderne som Dynastar var for to-tre år siden - første rockerskien deres kom vel faktisk i 11/12, mot Dynastars Big Dump, som kom i 09/10(?). Sterkt arbeid fra et relativt ungt merke!
Man kan like eller hate K2, men faktum er at store merker som deres, som faktisk går inn i nytenkende/nyskapende teknologi tidlig (ref første Pontoon, og rockerrevolusjonen) - riktignok etter at indieselskapene (les: DPS, Volant) hadde gjort det. Man kan, som jeg, velge å kjøpe ski man vet har en viss kvalitet og er solig bygget, og kjøpe et av merkene jeg nevnte øverst i tråden (i tillegg til Moment, Praxis, DPS, PMGear, etc etc), og vite at de koster litt mer, men at de sannsynligvis tåler mer skit og faenskap enn det andre alternativet.
Ellers kan du kjøpe en ski med tilsvarende dimensjoner fra feks K2 eller Völkl, kanskje få noen av de samme kjøreegenskapene med noe lavere kvalitet og til en lavere pris.
Indiemerkene er avhengige av å ha en fanskare, og denne fanskaren er i (nesten) alle tilfeller beredt på å betale noe mer for å få kvaliteten. Fanskaren er en liten del av markedet, men de store merkene er avhengige av denne fanskaren, da det relativt sett vil koste mer for K2 å lage en ny shape og sette den ut på markedet enn for eksempel Faction. En dårlig selgende linje innebærer enorme tap for K2, mens Faction slipper unna noe billigere, og kan ha råd til å presse et relativt sett mindre opplag av ski. Dette er kun et eksempel. De store merkene bruker de mindre for å eksperimentere; for å finne ut hva som selger. Om indiemerkene forsvinner, taper K2 på dette i lengden, da innovasjonen og nytenkningen indiemerkene fører med seg forsvinner med dem.
Det er jævlig synd at kjeder som XXL og MediaMarkt eksisterer, for oss konsumenter. Som en annen i tråden har nevnt, presser disse til slutt konkurrentene ut av markedet, og den eneste måten vi som konsumenter kan gjøre noe med dette på, er å velge med lommeboken. Dette betyr ikke nødvendigvis å handle der det er billigst, det betyr å handle der servicen, kunnskapen og de mindre merkene finnes. Ikke på sportconrad eller skidbutiken (hehehehe).
Når det er sagt; jeg er skyldig i å handle på nettet ved opptil flere anledninger, bare i høst. Jeg kjøpte FT Seth fordi de ikke fantes i Tromsø, fra VPG. Jeg kjøpte Ragnarok fordi jeg ikke visste om lokale sjapper som hadde dem, over nettet, og jeg kjøpte et par s920 og et par sth16 steel over nettet, hhv Frankrike og Sverige, fordi de enkelt og greit ikke eksisterer i Norge (gjennom vanlige kanaler). Jeg har ingen tro på å shoppe av idealisme på en lokal butikk, fordi de kan ha varer som "tilsvarer" de jeg ønsker - feks Völkl Katana vs Whitedot Ragnarok, 4Frnt Deadbolt i stedet for 916/920 og så videre. Jeg skal ha de varene jeg ønsker meg, og om min lokale butikk har skiene og bindingene, er det fantastisk. Inntil da handler jeg på nettet med god samvittighet. I neste grad, i Norge (selv om jeg har litt vansker for å bruke dette som argument, i og med at importøren ikke har løftet en finger for at jeg skal kjøpe skiene - jeg har til dags dato ikke vært på en skidemo - jeg går på ren hype!), deretter Europa, og til slutt USA.