Extremt låg risk att smittas av covid-19 vid flygresa

fredw

Aktiv medlem
De flesta är nog seriöst överens om att det som händer på flygplan i sig inte är ett avgörande problem för smittspridning. Men i praktiken tillkommer ju det som händer på flygplatser, transfer, boende etc. och ffa. att man i samband med resor som regel träffar människor utanför sin dagliga krets vilket ökar allmän smittspridning.

MKOL

Aktiv medlem
De flesta är nog seriöst överens om att det som händer på flygplan i sig inte är ett avgörande problem för smittspridning. Men i praktiken tillkommer ju det som händer på flygplatser, transfer, boende etc. och ffa. att man i samband med resor som regel träffar människor utanför sin dagliga krets vilket ökar allmän smittspridning.
Nja, det som händer på flyget är väl i själva verket problemet. D.v.s. det som enkelt kan beskrivas som idiot-faktorn d.v.s. mänskliga faktorn. Om jag uppmärksammar någon stolle som står och hostar rakt ut etc. på kontoret eller i affären kan jag lätt själv ta nödvändiga försiktighetsåtgärder och hålla mig på behörigt avstånd, ta en annan väg o.s.v. Det är förstås betydligt svårare på ett flyg. Samma sak om stollen själv helt plötsligt blir o-stollig är det svårt för hen att dra sig undan, avlägsna sig på ett flyg.

Men visst, flygplanets miljö kanske på pappret är "säkrare" men allt sammantaget ...... nja säger den ödmjuke professorn och raketforskaren MKOL :cool:

fredw

Aktiv medlem
OK men själva flygresan är nog inte bara "på pappret säker" utan faktiskt i praktiken. Till skillnad från mycket annat under denna pandemi så är just detta ganska lätt att utvärdera. Från en raketforskare till en annan... :giggle:

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp