"call back" fr\includephp::getHeadercode är ogiltig (error_invalid_class).
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag vet vart tangent går det var därför jag la till upplevs som...Jamt69 sa:Åke, tangentens riktning är rakt framåt, inte rakt utåt.
Självklart blir det svårare att svänga snävt med längre radie.
På hårt underlag ges radien ungefärligt av:
Cosinus(kantningsvinkle) x Skidans radie.
Det är från den formeln dom 7 graderna ovan kommer, uträknad vid en normal kantningsvinkel i WC (har inte kollat men antagligen runt 60-70 grader)
Rörelsen är tredimensionell så det finns krafter i flera riktningar. En tangentens riktning är s.a.s rakt (nja, ? ?/4 elevation) uppåt/utåt i svängen.Jamt69 sa:Åke, tangentens riktning är rakt framåt, inte rakt utåt.
Självklart blir det svårare att svänga snävt med längre radie.
På hårt underlag ges radien ungefärligt av:
Cosinus(kantningsvinkle) x Skidans radie.
Det är från den formeln dom 7 graderna ovan kommer, uträknad vid en normal kantningsvinkel i WC (har inte kollat men antagligen runt 60-70 grader)
Väldigt informativt inlägg, tackar!Hendryx sa:Lite förtydligande om stivoting:
Man ska inte förkippa stivoting med sladd eller styrande sväng...vad man gör är att man tar en rakare väg och ställer upp skidorna i ingången på svängen för att sedan gå på skär ur svängen...det är ett enkelt sätt att att justera linje och fart på...
Med rätt utrustning är detta ett mycket effektivt och roligt sätt att åka fritt på...i branta backar där skärande sväng går för fort är detta effektivt...dock är det få skidor som är anpassade för detta åksätt...
Menar du att man börjar/initierar svängen med något sladdliknade (mer snösprut) för att övergå i ett skär (mindre snösprut)?Hendryx sa:Lite förtydligande om stivoting:
Man ska inte förkippa stivoting med sladd eller styrande sväng...vad man gör är att man tar en rakare väg och ställer upp skidorna i ingången på svängen för att sedan gå på skär ur svängen...det är ett enkelt sätt att att justera linje och fart på...
Med rätt utrustning är detta ett mycket effektivt och roligt sätt att åka fritt på...i branta backar där skärande sväng går för fort är detta effektivt...dock är det få skidor som är anpassade för detta åksätt...
När jag tittade på din bild och läste Hendryx förklaring tänkte jag direkt rocker.Jamt69 sa:GS skidor lämpar sig ju egentligen inte så bra, dom vill ju hålla kvar skäret. Kanske får vi ser rocker på GS skidor framöver?
Skillnaden mellan en "gammal" stivot och den nya är att den gamla hela tiden roterade skidan åt samma håll. Man vrider ut skidorna avlastade och sedan kantar man till det carvar, lite förenklat.
Nya stivot, eller super-stivot användes första gånger runt 2001 såvitt jag kommer ihåg, men den har blivit allt vanligare iom att hastigheterna har ökat. I nya så vrider man skidorna mer så att dom i princip är tvärställda, och sedan riktar man ut dom igen när man vill börja carva (se mellan ram 7 och 8 ovan).
Man måste ha mycket framvikt för att kunna göra det.
Exakt så jag tänkte i bilen.Hendryx sa:Åke...kan man säga så här...gå på tvären...sikta...stämpla...:D
Vi skall självklart ta flera dagar i Romme men när det gäller skidåkning är du vida över min förmåga.Mountain_Man sa:@Åke
Härligt att du kan tillämpa dina avancerade körkunskaper på berget ... vi får ta en dag i Romme så får du visa mig hur man kör rally i pisten!![]()
Fast är det inte precis samma sak men tillämpat med annan utr?Jamt69 sa:Det är inte samma sak som att drifta, på den tiden handlade det om att drifta ut till rise line och sedan "sätta" kanterna. Det här är nåt annat. Mig veteligen användes det första gången av von Grüningen 2001.