"call back" fr\includephp::getHeadercode är ogiltig (error_invalid_class). Få isär fötterna vid carving. | Sida 2 | Freeride

Få isär fötterna vid carving.

Så ska en slipsten dras...:D
Tanken med dessa 35 m skidor var att ta ned krafterna och farterna...för WC åkarna tror jag att dom blir snabbare faktiskt men än mer krävande...för yngre åkare så verkar dessa skidor vara långsammare än så länge...men det är kanske bara en tidsfråga innan dom vant sig också...
För att göra en skärande sväng på desa skidor som på tidigare 27 m skidor behöver man lägga ned ca 7 grader mer...det innebär att man måste åka fortare för att balansera krafterna...dock tror jag att det kommer bli mer sk. "stivoting" i årets WC.
Men det visar hur man kan få ett par 35 m skidor att svänga ordentligt med bra teknik...dock är det inte bara detta som det hänger på...man har haft ett intensivt utvecklingsarbete på skidsidan innan man fick skidorna att fungera bra...
Liten utvikning...

Du behöver inte åka fortare, det räcker att kanta 7 grader mer med tyngdpunkten i samma läge för att svänga likadant. Det som Norge-studien är orolig för är att den extra kantningen ska ske med knä-kantning och på så vis försämra skaderisken snarare än förbättra, vilket var anledningen till 35m regeln.

Å andra sidan håller jag inte riktigt med den studien, svårt att kanta mer när höften redan släpar i backen och yttre knät ligger mot innerpjäxan.

Helt riktigt...
Man kan se tydligt att Ligety har mer vinkel här än vad man sett på 27+ m skidor...han drar höften i snön i många svängar...dock vinklar han mycket i midjan men har fortfarande lite knävinkel...skaderisken lär vara stor med knävinklar här...om det ens fungerar...här tycker jag epitetet "stå i skelettet" passar in...
Man ser också att han missar en del i linjen...man kan tänka sig att det finns än mindre utrymme för misstag på dessa skidor då det blir mer sväng i sväng...
Hur som...det här är så extremt som det blir...skidåkningens Formel 1...

Vill börja med att säga att jag vill kunna åka på det sätet om i anders länk men kommer aldrig att var i näreheten..

Nu kommer lite tankar. Rätt eller fel?
Radien är ju igentligen skilnaden på skidan där du står och de båda "ändarna".
Stor skillnad bör ge effekten av att vid relativt liten kantning så greppar ändarna mer i snön och punkten där du står "glider" lite "ut" på snön, resultat blir att skidan böjs enklare än med liten skillnad.

Böjningen på skidan ger en sväng.
Svängen ger en resultant i tangentens riktning som upplevs som G krafter.
Större vinkelhastighet ger mer G krafter.
Om du med konstant hastighet ökar vinkelhastigheten (snävare sväng) så ökar G krafterna.
För att kunna stå emot den hävstångseffekt som blir på kroppens masscentrum så lägger du ner mer (kroppen närmare snön i innerspår= minskad hävstång).
Gör du inte det så kommer du att flyga ur i tangentens riktning (upplevs som om du ramlar över skidorna fast åt sidan utåt ur kurvan).

Borde då inte en längre radie göra det svårare att ta snäva svängar ner till en nivå där det helt enkelt inte går att svänga lika mycket som med en skida som har kortare radie. Vilket i sin tur ger mindre G krafter.

Så resonemanget att en längre radie automatiskt ger en högre hastighet i kurvor borde inte vara korrekt.
Men kan betyda att om du skall böja genom skidan lika mycket för att kunna ta motsvarande sväng och inte har hjälp av snögreppet i ändarna på samma sätt så kanske du behöver hjälp av högre hastighet för att orka böja skidan, om du orkar med de ökade G krafterna som ökning i vinkelhastighet ger.
Men nu kommer ju även skidans egen styvhet att påverka mer eller?

Är jag otydlig?
Helt fel ute?

Åke, tangentens riktning är rakt framåt, inte rakt utåt.

Självklart blir det svårare att svänga snävt med längre radie.
På hårt underlag ges radien ungefärligt av:
Cosinus(kantningsvinkle) x Skidans radie.
Det är från den formeln dom 7 graderna ovan kommer, uträknad vid en normal kantningsvinkel i WC (har inte kollat men antagligen runt 60-70 grader)

Intressant! :-)

Detta innebär alltså att de nya "rakare" WC skidorna riskerar att innebära högre hastigheter med mer kantning och mindre marginaler än tidigare. Dvs. en tydligt ökad skaderisk. Antar att detta inte var syftet med regeländringen.

Lätt att förstå risken med att "boota ur" när man ser Ted Ligety ... närmar sig någon form av "highspeed funcarving"! :-)

/MM

PS. @Åke Jag har begränsad koll på krafter hit och dit och håller mig utanför dessa resonemang, men det är intressant att ta del av! :-) DS.

Senast ändrad:
Jamt69 sa:

Det är från den formeln dom 7 graderna ovan kommer, uträknad vid en normal kantningsvinkel i WC (har inte kollat men antagligen runt 60-70 grader)
Jag vet vart tangent går det var därför jag la till upplevs som...

Är inte formeln Cosinus(kantningsvinkel X skidans radie en ganska stor förenkling?
Eller behöver man inte närmare siffror än så?

Borde inte en mjukare skida böja sig relativt mer än en hårdare skida vid samma vinkling och då ge en snävare sväng som i sin tur kräver mer lutning för att ytterligare minska hävstångseffekten.

//Åke

PS.
@MM Än så länge relaterar jag mest till den gode Newton och hans mekanik som han hittade på för några hundra år sedan men det finns säkert någon här som kan komplicera till det rejält.

Tycker det är viktigt att skilja på riktningarna. Många tror att dom kommer att flyga utåt i svängen om man tar bort kraften från skidorna, men du kommer bara att fortsätta rakt fram.

Man behöver inte blanda in vinkelhastigheter om man inte vill. Kraften är helt enkelt mv^2/r

Formeln stämmer väldigt bra upp till ca 70 grader, men det förutsätter hårt underlag som jag sa. Som du är inne på svänger en mjuk skida oftast mer om det är mjukt. Det som är intressant med formeln är att för små vinklar händer det inte så mycket när man kantar mer, men vid stora vinklar händer det desto mer.

Ligety har kört lite snabbare på dom nya skidorna än dom gamla, men eftersom banreglerna inte ändras så är det väldigt liten skillnad. Det går helt enkelt inte att åka snabbare och samtidigt vara kvar i banan. Man blir tvungen att strategiskt sänka farten med s.k. stivot och super-stivot som hendryx var inne på.

Jamt69 sa:

Rörelsen är tredimensionell så det finns krafter i flera riktningar. En tangentens riktning är s.a.s rakt (nja, ? ?/4 elevation) uppåt/utåt i svängen.

Om man jämför en tung bils bromsträcka med en lätt bils så är det i princip samma då den ökade tyngden (massan) även ger ger ökad friktion som kompenserar.

Borde då det minskade sidotrycker (från lös snö) kompenseras av att skidan kommer ner lite längre och får större yta i snö och på så sätt får mer spridning på lasten?

Om det stämmer någorlunda så borde mjukheten i själva snön inte påverka så mycket utan den största skillnaden blir i skidans mjukhet (om vi håller oss till snö utan att blanda in is)?

Är jag ute och simmar eller tänker jag någorlunda rätt?

Stivot är ett begrepp som jag inte är bekant med. Kan någon förklara?

Kan tilläggas att jag inte på några som helst villkor vill påstå att jag är en duktig skidåkare som kan en massa i ämnet utan ser mig klart som en nybörjare med lång väg att gå både åktekniskt och teoretiskt men villig att lära och diskutera för att förstå.

Stivoting...

Jag tycker att du har rätt i ditt resonemang...bara snön är tillräckligt hård...skidorna kommer också att svänga mer då midjan trycks ned mer än ändarna på skidorna...om du inte har ett par superstyva skidor som fördelar lasten jämnt över skidan...men så är det inte i praktiken...
Om snön inte kan kan hålla mot kommer du inte att kunna svänga enligt skidornas projicerade radie utan kasa eller sladda...eller så vurpar man då skidorna sticker rakt fram...
Därför är det bra att ha lite bredare pistskidor för friåkning...större yta gör att skidorna inte skär iväg lika enkelt...
GS skidor är nästan hopplösa om det inte är hårt och välprepparerat...då å andra sidan är dom gudomliga...som formel 1 helt enkelt...grymma bilar på bana...dåliga för nästan allt annat...:)

Lite förtydligande om stivoting:

Man ska inte förkippa stivoting med sladd eller styrande sväng...vad man gör är att man tar en rakare väg och ställer upp skidorna i ingången på svängen för att sedan gå på skär ur svängen...det är ett enkelt sätt att att justera linje och fart på...
Med rätt utrustning är detta ett mycket effektivt och roligt sätt att åka fritt på...i branta backar där skärande sväng går för fort är detta effektivt...dock är det få skidor som är anpassade för detta åksätt...

...vinterns övning, stivoting i brant pist!
F ö oerhört impad av Ligerty på R=35 m-laggen, AWESOME helt enkelt !!
Om det dessutom är i WC-hanget i Sölden... piuhhh!!!

/A

Jag kan säga att det är grymt kul att köra brant på +20 m skidor med denna teknik...jag själv höll på med detta hela förra säsongen...riktig nytändning efter att bara jagat det perfekta skäret hela tiden...

Snart kommer Hockeysladd å Hockeystopp vara lika mycket skällsord som Hockeyfrilla...:D

Mindre skärning...brantare backar...stivoting...:D

Senast ändrad:
Hendryx sa:

Man ska inte förkippa stivoting med sladd eller styrande sväng...vad man gör är att man tar en rakare väg och ställer upp skidorna i ingången på svängen för att sedan gå på skär ur svängen...det är ett enkelt sätt att att justera linje och fart på...
Med rätt utrustning är detta ett mycket effektivt och roligt sätt att åka fritt på...i branta backar där skärande sväng går för fort är detta effektivt...dock är det få skidor som är anpassade för detta åksätt...
Väldigt informativt inlägg, tackar! :) Vad utmärker skidor som är anpassade för denna teknik? Relativt lång radie gissar jag är en feature, men i övrigt?

Stivoting har väl förekommit en del redan innan >35m skidorna? Alltså i under >28m perioden?

Hendryx sa:

Menar du att man börjar/initierar svängen med något sladdliknade (mer snösprut) för att övergå i ett skär (mindre snösprut)?

Sitter på arbete och har för lite att göra men inte optimalt att kolla in videolänkar före de officiella rasterna.
Så jag tittar på länken på fikarasten i eftermiddag.

Exempel på "super-stivot". I dom farter dom har i WC är detta väldigt svårt. Betänk att det är 0.1 sekunder mellan varje bild. Ligety och Hirscher är väldigt duktiga på det, och det är en av förklaringarna till varför dom är bäst.

Inte riktigt sladd...snarare att man pivoterar skidorna mitt under foten...eller som jag säger: ställer upp skidorna i ingången på sväng...man gör dessutom detta innan man når fallinjen...när du ser filmen förstår du...

Stovoting har man nyttjat i flera år...men det har blivit mer uttalat och extremt på senare år...

En skida för denna teknik ska vara lätt att bryta loss ur sväng och den ska balansera mitt under foten när man gör stället...den får inte fastna med spetsarna så att dom hugger fram och bak, speciellt inte hugga om vartannat fram och bak...De flesta skidorna är inte så lätt ställda om man säger så...många skidor är designade för skäret men inte så mycket för att växla teknik på...

Det är många parametrar i skidans design/konstruktion som samverkar för att få fram en sådan skida...

GS skidor lämpar sig ju egentligen inte så bra, dom vill ju hålla kvar skäret. Kanske får vi ser rocker på GS skidor framöver? :-)

Skillnaden mellan en "gammal" stivot och den nya är att den gamla hela tiden roterade skidan åt samma håll. Man vrider ut skidorna avlastade och sedan kantar man till det carvar, lite förenklat.
Nya stivot, eller super-stivot användes första gånger runt 2001 såvitt jag kommer ihåg, men den har blivit allt vanligare iom att hastigheterna har ökat. I nya så vrider man skidorna mer så att dom i princip är tvärställda, och sedan riktar man ut dom igen när man vill börja carva (se mellan ram 7 och 8 ovan).
Man måste ha mycket framvikt för att kunna göra det.

En sak som man måste tänka på är att den tväraste svängen man kan göra i hög hastighet är carvad. Börjar skidorna sladda så driftar man ut i svängen. Stivot används för att sänka farten, inte göra svängen brantare. Det används bara när det är brant.

Det kan jämföras med bilåkning, när man bromsar innan kurvan för att kunna undvika sladd i svängen. Samma princip.

Jamt69 sa:
GS skidor lämpar sig ju egentligen inte så bra, dom vill ju hålla kvar skäret. Kanske får vi ser rocker på GS skidor framöver? :-)

Skillnaden mellan en "gammal" stivot och den nya är att den gamla hela tiden roterade skidan åt samma håll. Man vrider ut skidorna avlastade och sedan kantar man till det carvar, lite förenklat.
Nya stivot, eller super-stivot användes första gånger runt 2001 såvitt jag kommer ihåg, men den har blivit allt vanligare iom att hastigheterna har ökat. I nya så vrider man skidorna mer så att dom i princip är tvärställda, och sedan riktar man ut dom igen när man vill börja carva (se mellan ram 7 och 8 ovan).
Man måste ha mycket framvikt för att kunna göra det.
När jag tittade på din bild och läste Hendryx förklaring tänkte jag direkt rocker.

Så man kan säga att man lägger skidorna på tvären och åker lite på tvären för att sen trycka till när skäret skall komma och då förhoppningsvis få ett skär direkt utan sladd med rätt riktning?

Nu har vi fika så jag skall titta på filmen.

Bra ifyllt där Jamt...man går alltså inte in med lite sladd...utan tvärställer skidorna...kontrollerar farten...siktar och skjuter...:)
Precis så som du tolkar det Åke...

Det blev ganska tydligt i videolänken.
Har ju sett att en del åker så på tävlingen men jag har då tänkt att de av misstag vridit för tidigt och sen måste vänta innan de kan trycka till för att komma rätt i porten eftersom jag trott att det optimala varit att åka så "rakt" som möjligt (med så lite sladd som möjligt).

Kan göra en jämnförelse med när jag tävlingkörde med rallybil.
I bland så vred man upp bilen innan kurvan och åkte på tvären fram tills själva kurvan och sen tog man kurvan när man var "framme".
Igentligen inte den bästa kurvtekniken för bilkörning (snabbaste) men den roligaste och klart publikfriande.

@Åke
Härligt att du kan tillämpa dina avancerade körkunskaper på berget ... vi får ta en dag i Romme så får du visa mig hur man kör rally i pisten! :-)

Mountain_Man sa:
@Åke
Härligt att du kan tillämpa dina avancerade körkunskaper på berget ... vi får ta en dag i Romme så får du visa mig hur man kör rally i pisten! :-)
Vi skall självklart ta flera dagar i Romme men när det gäller skidåkning är du vida över min förmåga.

@Hendryx. Kul att samma tankar funkar på flera ställen.
När jag läste din kommentar så tänkte jag att han har kört rally i sitt tidigare liv och var helt övertygad om att vi pratade bilkörning.

"WC ställ" eller "drifta" har väl körts rätt många år i WC när det varit brant och hårt.
Problemet är att det möjligen körts lite mycket av våra jr och det gör klart att man inte jobbar tillräckligt i början av svängen och det leder till att det går för långsamt,
Tricket är att göra det när det verkligen behövs och inte alltid, kunna ställa om i tid, kunna läsa linjen och jobba utifrån linjevalet.
Sen blir det intressant att se vad som kommer hända med banorna i år, kommer de att bli vidare och inte lika tighta som förra året?
Hur kommer man jobba med underlaget? kommer det INTE vara balkat lika ofta?
Det kommer bli en spännande säsong

Det är inte samma sak som att drifta, på den tiden handlade det om att drifta ut till rise line och sedan "sätta" kanterna. Det här är nåt annat. Mig veteligen användes det första gången av von Grüningen 2001.

Banorna sägs ska förbli domsamma men vi får väl se...
Underlaget blir viktigare, dom här skidorna tycker inte om mjuka underlag. Mer balkning mao.

Jamt69 sa:
Det är inte samma sak som att drifta, på den tiden handlade det om att drifta ut till rise line och sedan "sätta" kanterna. Det här är nåt annat. Mig veteligen användes det första gången av von Grüningen 2001.
Fast är det inte precis samma sak men tillämpat med annan utr?

"call back" fr\includephp::getSnow_report är ogiltig (error_invalid_class).
"call back" fr\includephp::getFooter är ogiltig (error_invalid_class).
Tillbaka
Topp