Faction Prodigy 4.0 +shift

Josefsson91

Ny medlem
Hallå, funderar kring ett par nya skidor och gillar det jag läst om Prodigy 4.0. Behöver en skida som någorlunda funkar som "50/50" skida, men lär snarare vara 70/30. Har nu kört på Line pollare opuses 2015 modell med marker Duke epf bindning det är dock lite väl tungt att tura med så behöver något annat, tänkte se vad folk tycker om set upen prodigy+shift samt möjliga motförslag.

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Menar du 50/50 tura kontra liftbaserat?
Även Prodigy 4.0 är ju tämligen tung 2150 gram i 186 cm och 112 mm är ju gött får åkningen i många sammanhang, men slitsam uppför. Är du inne på Faction just så hade jag nog kollat på CT3.0 då får du en lite lättare skida under 2 kg och som också har lite kvickare radie (20 m istället för 24 m). Antar att du vill ha en twintip? Om inte så är ju Salomon qst 106, Atomic Backland 106 eller Black Crows Atris som fick sjukt bra betyg av teståkarna på Freeride:
Här är testet av Prodigy 3.0 förresten:

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Ja, och val av bindning är du inne på rätt spår om du vill kunna göra allt möjligt och samtidigt ha en säker bindning.

xQubeZ

Medlem
Jag hade nog kollat på en lättare skida. Mycket roligare att tura när det går lätt och snabbt uppför. Finns massvis med skidor som väger 1500-2000g. Några alternativ kan ju vara Völkl BMT109, Black Crows Corvus eller Ferox Freebird, eller ett par Blizzad Rustler 10. Finns egentligen massvis med alternativ som väger under 2kg.

Josefsson91

Ny medlem
Vet att det finns lättare skidor, dilemmat är nog snarare att jag vill ha en skida som jag kan använda både på enstaka turer i Sverige lika väl som i USA, Kanada etc.
Atris är ju intressant och jag har hört och läst mycket gott om den, jag är dock 195cm lång och väger mellan 98-102 kg så lite större/tyngre/längre skidor är kanske oundvikligt om man inte ska satsa på en dedikerad turskida?

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Ja är du såpass lång och rejäl så ska du nog inte välja en allt för lätt skida om den ska vara allround.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp