Fakta om jibb :)

Nicke1080

Ny medlem
Tjenare. Jag gör ett litet arbete om jibbare. Någon som kan mycke eller vet någon sida om jibb?. Ex fakta om när allt började osv?. // Nicke

Tenker du snowboard og ski eller bare ski? Jibing e jo egentlig et windsurf ordtak. Men jibing på snowboard begynte i usa, men kjøring på stein, pickninkbor og alt annet man kunne skli på. Det ble mer skateboard inspirert også følgte ski med etterhvert..

ett tips: byt ämne!

om det måste vara skidrelaterat, ta och skriv ett arbete om t ex carvingskidan, anja pärsson eller ingemar stenmark. lättare att hitta fakta om...

Ett tips är att ta kontakt med typ Åka Skidor, Transition eller så. Det finns säkert många som kan mycket på detta forum, men jag skulle inte använda någon som källa i ett skolarbete. I varje fall inte om du ska redogöra för uppkomsten av jib/newschool/freestyle. Där emot kan du väl använda forumet om du typ är intresserad av hur utvecklingen har uppfattats av oss skidåkare. Annars kommer du bara få en 200inläggsdebatt om vem som egentligen är den första skidjibbern och vad jibb egentligen innebär.

Simon, om du tar o sätter din fot över ngn annan gräns än Sveriges ska du nog oxå se att du inte är ett hopplöst fall för Norska!

du kanske ska döpa om arbetet till twintip eftersom att jibb egentligen är när man står på marken å trixar

Köp vilket nummer som helst av Åka Skidor och läs historien om Jon Olsson och den nya typen av skidåkning, hopp och så.

badman sa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Newschool_skiing
där står lite kolla även på svt.se där finns nåra interviuer men jon olsson och om hans historia
This is a partial list of some of the more notable Newschool skiers:

* Sarah Burke
* Sammy Carlson
* Vincent Dorion
* Simon Dumont
* Mike Douglas
* Tanner Hall
* Kristi Leskinen
* Shane McConkey
* Seth Morrison
* Candide Thovex

JON OLSSON?

nu la jag till han
vet inte hur man gör sen :P

Senast ändrad:
om du ska jobba om jibb så får du väll hoppas att ni inte ska vara källkritiska. det är nog svårt att hitta någon säker källa om hur det uppkom. om du inte pratar med någon av grundarna mike douglas, jf cusson, vincent dorion osv vill säga, de lär ju veta.

haha nu har ju alla lagt fram bra fakta till dig, så du slipper göra hälften utav arbetet! tror jag ska vända mig till forumet när jag behöver hjälp med mina uppsatser!

redrum sa:
haha nu har ju alla lagt fram bra fakta till dig, så du slipper göra hälften utav arbetet! tror jag ska vända mig till forumet när jag behöver hjälp med mina uppsatser!
skön källhänvisning du får då. "freerides forum". lärarna kommer älska det.

detta är ett klockrent ämne att bara hitta på en massa om, eftersom ingen vet nåt ändå om ämnet, ljug så inåthelvete i din uppsats och bara bladdra på, referera sedan till nån engelsk bok som är svår att få tag i här i sverige, det finns väl ingen gymnasielärare som kollar upp källorna....

Har själv prövat denna taktik en gång och det lyckades skitbra

Tillbaka
Topp