Nu skall jag (som inte har läst igenom alla svar) ge min aldeles egna insikt i ämnet "Leash"...
behövs den så kallade "leashen" ??
varför uppfanns den överhuvudtaget ?
....
en (air)leash är ju gjord för att användas när man hikar med brädan under armen. (innan alla tuffa brädfästen fanns till ryggsäckarna, alltså 1970/80-talet)
man tar leashen och fäster den runt sin arm (den arm man har brädan under när man hikar) sen börjar man att ta sig upp till toppen därifrån man vill åka. skulle man tappa balansen eller snubbla och tappa brädan så sitter det ju en leash mellan bindningen och din ena arm och du slipper se din bräda åka ned de 900 meter du just har klättrat upp.
sen när du når toppen så (sätter du dig ned och) spänner FÖRST i din ena fot i bindningen INNNAN du tar loss leashen från armen, när du väl sitter fast med ena foten i bindningen så tar du loss leashen och fästen den runt ditt ena ben.
nu kan du åka ned (med båda fötterna fast i båda bindningarna förståss) och njuta av den mjuka sköna snön.
väl nere så lossar du FÖRST leashen från benet, fäster den runt armen och tar sedan loss bindningarna och börjar att knata uppåt igen..
.....
detta var ju den ursprungliga idén med att använda en leash.
....
varför måste vi ha en leash i backen när vi åker snowboard då?
vi hikar ju inte utan bara åker upp och ned!
....
det är ju många som hänger vid hopp och dylikt och inte vill åka hela vägen ned för att ta liftan upp igen bara för att få hoppa en ggn till på just det hoppet, så de hajkar mitt i backen för att bara hoppa eller raila eller vad du än vill göra.
dessa personer bör ju rimligtvis använda en leash så att de inte tappar sina brädor och får gå ända ned för att hämta dem igen (sen kan ju en lös bräda i 60km/t skada någon också så klart)
varför använder då dessa personer inte sin leash?
det är ju oftast bara ca: 20-50 meter att gå upp igen och de tycker att det är onödigt att hålla på att ta av och på och av och på ...
Sen finns ju naturligtvis de 50% som inte har en aning om varför man skall använda en leash överhuvudtaget utan bara har den mellan bindningen och foten... de vet inte varför de måste ha den där utan följer bara reglerna, de vet inte hur man skall använda sin leash och när de hikar upp till hoppet igen som hänger leashen löst å släpar i snön, skulle de tappa brädan så spelar det ju ingen roll om de har en leash eller inte för den sitter ju inte fast på armen iaf när de hikar..
sååååååååå.. varför måste vi ha leash???
eftersom skidorterna VET om detta problem så säger de att vi skall ha leash så att inte skon lossnar från bindningen och brädan åker i väg ned i backen och skadar någon.
vi frågar oss då... har någon, någonsin lyckats att vurpa så pass galet att BÅDA skorna lossnat ur bindningarna ?????
jag har fått ena dojjan att lossna ur ena bindningen, jag har dragit loss den ena bindningen UR insertsen.. men aldrig har jag sett eller hört att någon skulle ha lyckats att lossa båda dojjerna från båda bindningarna i ett fall... ?????
...
sååååå varför måste vi ha leash???
därför att det kanske kanske kanske finns någon som använder den rätt å på så sätt kanske kanske undviken en olycka i backen..
kanske..... är ordet..
det e bara att bita ihop och fortsätta att köra med leash..
(jag körde med quickleash [en liten som gick från skosnörena till bindningen] för att enligt SLAO är definitionen på en leash "en förbindelse mellan ben/fot och bindning")
nu får man inte ha så längre på många ställen utan man måste ha en lång leash.
...
jag tycker att de skall göra on-the-fly inspektioner runt omkring i backen och ta liftkortet från personer som inte använder leash eller använder den på ett felaktigt sätt istället.
visa hur man skall använda den, varna dem som inte använder den och åk runt i backen och inspektera och OM någon bryter mot föreskrifterna så ta liftkortet från dem.
/Pinn