Fel på filmen ?

hampsuz

Medlem
Fel på filmen ?
När jag ska ladda upp en skate film som jag och mina kompisar gjort på lovet nu så står de att den är 5.4 GB ?! men den är bara 56 sek långa..

redigera i Vegas HD plantium 10.0 om de gör någon skillnad-

Första filmen jag gör ;)

Fel på filmen ?
du har inte berättat något alls om vad du har valt för inställningar i exporteringen och det är där felet ligger :P

Fel på filmen ?
Jag redigerade precis en film nu på 12:04 i precis samma program, valde .wmv som G-J rekomenderade (samt ställde in rätt upplösning för mitt klipp) och ja... 273mb

Fel på filmen ?
Genom att välja bitrate så väljer du storlek i kbps, alltså hur mycket videon får ta upp per sekund. Sen är bara att räkna själv ((bitrate/8)*tid i sekunder)/1024=storlek i MiB + ljud då så klart.

Om du förväntar dig att du ska få hjälp med vilka inställningar du ska ha när du exporterar så hjälper det endel om du säger vad det är för format på filerna du har redigerat, alltså vad har du för kamera etc annars är det totalt omöjligt. Vill du exportara i HD etc?

Senast ändrad:
Fel på filmen ?
720p @ 30fps alltså?

Ett snabbt sätt är att gå in i inställningarna för något klipp och sen läsa sig till det...

högerklick -> properties -> details

Frame width: 1280
Frame height: 720
Frame rate: 30

Borde det stå, sen ställer du bara in det när du exporterar filmen (render as)

När du vet detta så startar du vegas, väljer nytt projekt och lägger in alla värdena bredd/höjd/framerate samt ändrar pixelaspect ratio till 1. (eller hittar ett förval med rätt inställningar)

Sen när du redigerat klart väljer du "Render as..." -> Skriv in ett filnamn, välj "Windows Media Video V11 (*.wmv) under "save as type",

Sedan för template väljer du tex 720p-30 (om det nu va det som du hade) eller så går du in under custom och ställer in samma värden här som du gjorde när du skapade projektet

Senast ändrad:
Fel på filmen ?
Men det är bättre att hitta något sätt att ändra bit-raten i typ h.264 ifall man vill behålla kvalitén. Kolla runt lite på någon form av custom grej, borde itne vara svårt.

Fel på filmen ?
F-T sa:
Men det är bättre att hitta något sätt att ändra bit-raten i typ h.264 ifall man vill behålla kvalitén. Kolla runt lite på någon form av custom grej, borde itne vara svårt.
Det är väl precis det jag skrev? :/

linder sa:
Sen när du redigerat klart väljer du "Render as..." -> Skriv in ett filnamn, välj "Windows Media Video V11 (*.wmv) under "save as type",

Sedan för template väljer du tex 720p-30 (om det nu va det som du hade) eller så går du in under custom och ställer in samma värden här som du gjorde när du skapade projektet
I template där det står 720p-30 står det även 6Mbps innan, alltså bitraten...
3 Mbps Video
4.8 Mbps HD 720-24p Video
5 Mbps HD 720-25p Video
6 Mbps HD 720-30p Video
osv ... :P

eller hur menar du att man ska ändra bitraten?

Fel på filmen ?
linder sa:
F-T sa:
Det är väl precis det jag skrev? :/

linder sa:

I template där det står 720p-30 står det även 6Mbps innan, alltså bitraten...
3 Mbps Video
4.8 Mbps HD 720-24p Video
5 Mbps HD 720-25p Video
6 Mbps HD 720-30p Video
osv ... :P

eller hur menar du att man ska ändra bitraten?
Läste inte så uppmärksamt, menade bara att man hällre kan ta typ H.264(ifall det finns) för freeride ``stöder det mycket mer´´ och man får i allmänhet ut mer av kvalitén av det. Men du har helt rätt fattade inte att du menade att man skrev in Bit-raten manuellt men nu efter att jag läste lite noggrannare förstod jag att du mena samma ska som jag :D

Tillbaka
Topp