M
MikeMike
Guest
Feta skidor på håriga linjer
Självklart krävs det ett viss mått av koll på hur man ska krascha, men varför skulle inte ALLA kunna kasta sig ut och landa på ryggen? Ingen direkt prestation, kolla bara på Jamie Pierre, han hade absout noll koll när han droppade 75 meter. Det handlar nog mer om att vissa har mer sunt förnuft än andra.Dirtbag sa:Matt Holden... Du menar inte Jeff Holden? Whistlerlocal som vann ett gäng freeskitävlingar men som sen har drabbats hårt av skador och valt en karriär som domare istället för åkare. Visst droppade han en del tokiga grejer, men starkare skidåkare får man nog leta efter.
För övrigt tror jag att om ALLA skulle kunna kasta sig okontrollerat utför en gigantisk klippa och överleva då skulle man nog se bra mycket mer sånt i backarna. Det är ju den stående kommentaren från "fotbollspubliken" när de ser så kallade extremsporter på TV, "det där kan ju alla göra".
Så det du menar är att han är någon slags "freak of nature", att han har annorlunda fysiologi än gemene man? Givetvis är det en förutsättning att man lyckas göra en trekvarts framåtvolt, men det är ingen direkt prestation att lära sig.Dirtbag sa:Utter. Nej, du övertygar mig inte... Carr är inte "min kopp te" men ändå. Om man i forskningssyfte skulle ta ut 100 skidåkare ur en liftkö under påsken och låta dom kasta sig utför en lagom (låt säga 5 meter) hög klippa med instruktionen att de ska göra en trekvarts framåtvolt och landa kontrollerat på ryggen och sedan utan läkarhjälp ta sig därifrån så skulle jag inte bli förvånad om det visade sig bli en otrevlig historia. Kanske underhållande för den magstarke, men ändå troligtvis fungerande som bevis att inte alla är lämpade att göra det Carr gör...
Haha, problemet där är att jag inte saknar sunt förnuft. Dessutom så droppar jag aldrig om jag inte satsar på att stompa landingen. Så allt över 15-20m är ytterst tveksamt.Dirtbag sa:Carr är nog ett slags freak of nature, men det är nog inte därför han klarar sig helskinnad från sina landningar. Du har nog rätt, att lära sig en trekvarts framåt är nog inte helt omöjligt. Det är precis som att göra en 360 på en pistkant, inte omöjligt om man har lite koll på kroppen. Men att sen ta sin 360 till ett JOI-aktigt hopp är inte riktigt samma sak. Precis som en väl inövad trekvarts framåt från garagetaket eller poolkanten eller vad det nu må vara inte är samma sak som att kasta sig ner från en 20-30 meters klippa.
Eller om nu inte argumenten räcker, put your money where your mouth is...
full som fan men iallafall är det han som i ski movie 3 (???) typ hoppar utför en jävla berg och landar rakt pladask på magen? =) Ett riktigt legendariskt mongo-drop...Utter sa:Jo det är klart han har huevos, men det har Manny Puig också och han kallar sig inte skidåkare för det.
Du får ju inte glömma TGR´s älskling Rob Holmes (tror han hette så) som också körde "halva framåtvolter-tekniken" i sin hembyggda crashsuit utför 30+m klippor.