Film --> Data

Acon

Ny medlem
Film --> Data
Hej jag undrar om någon här vet hur man får sin fina jibbar filmer man gjort under soprtlovet till en film på datan. Alltså vad behöver man för hårdvara(typ vidio kort) och mjukvara ? för att få i hyfsad kvalite

/Acon

Film --> Data
Ett firewire kort, om kameran är en dv-kamera eller HI8 kamera med dv-out. Sen behöver du ett redigeringsprogarm exempelvis Pinnacle Studio ver 8. Det senaste kan du ladda ner men firewire kort får du för ungefär 600 kronor och då får man oftast med en sladd oxå. Finns på siba...

// Daniel Kjörling

Film --> Data
Jag vill bara säga det att ofta går det bra med usb med. O sen om det inte e en dv kamers så blir det väldigt jobbigt.

tack för mig

lycka te

Film --> Data
Om det inte är en DVkamera så behöver du ett videokort, men ingång.. inte att blanda ihop med utgång..

Jag ahr aldrig gjort det, så jag vet inte riktigt hur man ska gå till väga.

Film --> Data
KRS: http://www.skrivihop.nu/

Svar på frågan:
En kamera med en digital utgång så kan du antingen köra Firewire eller USB. Då behöver du som sagt en Firewire- eller en USB-ingång på datorn.
Om du kör med analog ingång så behöver du ett grafikkort med en analog videoingång. Som programvara är det Adobe Premiere som gäller enligt mig.

Film --> Data
En till fråga ...
Om man då som jag har en DV kamera. och sen har ett firewire kort eller usb ingång på burken. Hur får jag då bilderna från bandet till en fil på datan ? typ mjukvara ? eller har kanske non fin länk på lager till en guid eller så ?

/Acon

Film --> Data
Undrar också vilket program som är bäst för att bara föra över filmen från kameran till datorn. Jag har en DV-kamera och fire-wire-kort. Jag ska inte redigera filmen på min burk, utan behöver endast ett bra program för att captura filmen. Var får man tag i ett sånt program? Windows movie maker klarade "bara" av att avkoda i 25Mbit/s, finns det något program som är vassare så man får bättre upplösning?

Film --> Data
Angående vilket program man skall använda är en smaksak. Förslagsvis börjar man med ett lite enklare program typ Pinnacle Studio 8. Det kan det mesta du behöver för att redigera och är lätt att jobba med. När du sedan blivit varm i kläderna kan du gå över till proffsprogrammen typ Adobe Premiere om du vill kunna ställa in allt. Premiere har dock en hög inlärningströskel.

Tillbaka
Topp