FILM: Svåraste klätterväggen i världen? 9b

hm.. Måste iofs säga att det är rätt svårt att få en uppfattning om hur svårt den verkligen är.. Okej utav tvekan att den ser sjukt svår ut. men asså HUR?

den ser svår ut även fast jag inte är någon klättrare. Jag lite svårt att få begrepp om profilen på väggen/klippan han klättrar. Ibland är det väldigt svårt att se i vilken vinkel han hänger/klättrar/ligger i ? :)

Ser ju verkligen svårt ut. Men det är väl tur att det inte är så långt ner till marken i alla fall..

den är bara svår beroende på vilet problem som sätts upp...

sen de där klasserna ska man inte lita på de skilljer sig från land till land och klubb till klubb...

det är alltså inte en säker måttstock för hur svårt ett boulder problem är...

men det såg klart tuft ut...

omanligt att det inte var högre från marken, ska ju vara lite press när man klättar utan linor..

Ett boulderproblem graderat 9b, nja....Men de är nog sjukt nära.

Trodde de först skulle vara den där sjukt överhängande 80 meters pinch-leden graderad 9b+ som någon tok hade klättrart för något år sedan.

Är det någon mer än jag som får kramp i fingrarna av att kolla på den filmen? Sjukt svår ser den ut att vara

Senast ändrad:
Oj... Men så mycket som nio a tror kjag inte att det är, slopers iofs, men med lite träning kan man ju hänga på dem. Så länge man inte gungar för mycket så lär man kunna hålla sig kvar.

Jag är ju dock repklättrare mest, tycker man har klättrat det mesta varianterna i boulder.
Antingen är det juggar i tak eller "viga" moves. Den enda skillnaden mellan graderna är ju avstånden och inte minst storleken på greppen.

Ska nu efter 2½ månaders skadeuppehåll sätta fart på döfläsket igen... wish me luck!

Tillbaka
Topp