Jag har ett par sprillans nya 900 i 180 cm. Har bara hunnit testa dem under en långlunch i Romme. Mitt första intryck är att de är mycket lättkörda och extremt krispig i snökänslan, mycket långt ifrån känslan från en väldämpad raceskida och vad en sådan skida kräver i form av fart och kraft för att vakna till liv.
Kändes initialt så "lätta" på snön att jag var tvungen att kolla om de hade tiprocker (kändes så), men det har de inte. Blev faktiskt riktigt orolig om det verkligen skulle hålla emot om jag tryckte i kanten, men men, inga problem att styra in skidan i rena skärande svängar även om underlaget bitvis var lätt isigt. Dessutom mycket lättsladdade (vilket tacksam tas emot då och då).
Jag är dock lite tveksam till egenskaperna i hög fart och förmågan att "hålla emot" en stor kille som jag när det börjar branta på och gå fort. Fick inte till det riktigt bra, men underlaget i de brantare partierna var löst och grovkorning på ytan och det kan mycket väl vara det som satte gränsen. Men känslan är nog att skidan har sina klara begränsningar i hög fart på lite slagit underlag ... ska testa mer i helgen.
EDIT: Visade sig efter lite inkörning att skidorna håller excellent grepp även i högre farter och brantare partier. Skidan har en fantastisk förmåga att returnera vad man själv lägg i ... dvs. trycker man i kanten bestämt sitter den där, är man lite tveksam i kantisättningen, ja då är greppet därefter. Grym skida!
Till frågan!
Jag är själv 186/92, vilket innebär att jag är något mindre än du. Med tanke på hur lättkörd jag uppfattar 900 tror jag inte du skulle få något problem med den även om du är relativt oerfaren, kan nog vara en bra skida att växa med och definitivt ett bra val om man vill lära sig "carva" i lägre och medelhöga hastigheter (ett visst frågetecken avseende fartstabiliteten). Men det är mycket möjligt att 800 kan vara ett minst lika bra val. Läste något Tyskt test där de faktiskt rankade den högre än 900. Den är enklare i uppbyggnad men det behöver nödvändigtvis inte innebära att det är en sämre skida. Jag har dock inte testkört den.
Nackdelen med ett par för korta skidor är i de flesta fall att de är gjorda för lättare åkare och helt enkelt blir för mjuka för att fungera bra i lite högre farter och på hårdare underlag. De kan kännas lättåkta och kvicka på mjukt underlag i lägre farter men blir mer eller mindre oåkbara i branta och hårda partier. Men det är naturligtvis mer komplicerat än så här och det finns korta styva väldämpade skidor som är betydligt mer farttåligare och stabilare än ett par långa mjuka odämpade skidor, men om vi håller oss till modeller som 800 eller 900 ska du absolut gå på längsta möjliga (175/180) med tanke på din vikt.
Ähumm ... blev du något klokare av det här?
/MM