Fischer Progressor 800 vs 900

• Trådstartare Trådstartare PCA
  • Start datum Start datum

PCA

Ny medlem
Hej alla.
Precis som rubriken lyder så undrar jag lite om någon har testat båda och har synpunkter. Jag har testat 800 och tyckte att de var kanon, men är lite osäker pga längden, 800:an är ju längsta 175, medan 900:an är 180 cm. Jag är 200 cm lång och c:a 100 kg lätt och nybörjare - medelåkare:)
Vad tror ni gurus ute i landet, är det kanske bättre att chansa på 900 eller köra på 800:an.
Tacksam för svar.
Patrick

Kör 800an om du gillar den, 900an är ganska mycket hårdare.

Tack för svaret, det som får mig att tveka är längden, efter som jag är 2 m å skidorna 175 men 5 cm till som 900:an är kanske inte är hela världen.
Jag upplevde 800:an som kort, men jag är ju van 2 meters laggar:)
Patrick

Är det bara pist som gäller för dig? Annars finns det mer allsidiga skidor för mer allsidig åkning. Inte för att progressor är dåliga skidor, tvärt om. Jag är 185cm på 100kg och körde motsvarande 900an (tidigare årsmodell) i 180cm och upplevde liksom du att de känns mycket kortare än var de faktiskt är. Dock var det vårslask och jag körde bara 800 fallhöjdmeter.

Jo det är pist som gäller för mig. Tyckte att jag fick fast 800:an väldigt bra, när jag lämnade in dom så tyckte dom att jag skulle testa 700:an med tanke på min åkerfarenhet. Men gissar att de kanske blir i mjukaste laget utan att alls veta. Vad skulle kunna vara nackdel med ett par "för korta" skidor? Jag tyckte att de kändes stabila när man bara stod och åkte rakt utan att svänga, om ni förstår vad jag menar.
Patrick

Jag har ett par sprillans nya 900 i 180 cm. Har bara hunnit testa dem under en långlunch i Romme. Mitt första intryck är att de är mycket lättkörda och extremt krispig i snökänslan, mycket långt ifrån känslan från en väldämpad raceskida och vad en sådan skida kräver i form av fart och kraft för att vakna till liv.

Kändes initialt så "lätta" på snön att jag var tvungen att kolla om de hade tiprocker (kändes så), men det har de inte. Blev faktiskt riktigt orolig om det verkligen skulle hålla emot om jag tryckte i kanten, men men, inga problem att styra in skidan i rena skärande svängar även om underlaget bitvis var lätt isigt. Dessutom mycket lättsladdade (vilket tacksam tas emot då och då).

Jag är dock lite tveksam till egenskaperna i hög fart och förmågan att "hålla emot" en stor kille som jag när det börjar branta på och gå fort. Fick inte till det riktigt bra, men underlaget i de brantare partierna var löst och grovkorning på ytan och det kan mycket väl vara det som satte gränsen. Men känslan är nog att skidan har sina klara begränsningar i hög fart på lite slagit underlag ... ska testa mer i helgen.

EDIT: Visade sig efter lite inkörning att skidorna håller excellent grepp även i högre farter och brantare partier. Skidan har en fantastisk förmåga att returnera vad man själv lägg i ... dvs. trycker man i kanten bestämt sitter den där, är man lite tveksam i kantisättningen, ja då är greppet därefter. Grym skida! :-)

Till frågan!

Jag är själv 186/92, vilket innebär att jag är något mindre än du. Med tanke på hur lättkörd jag uppfattar 900 tror jag inte du skulle få något problem med den även om du är relativt oerfaren, kan nog vara en bra skida att växa med och definitivt ett bra val om man vill lära sig "carva" i lägre och medelhöga hastigheter (ett visst frågetecken avseende fartstabiliteten). Men det är mycket möjligt att 800 kan vara ett minst lika bra val. Läste något Tyskt test där de faktiskt rankade den högre än 900. Den är enklare i uppbyggnad men det behöver nödvändigtvis inte innebära att det är en sämre skida. Jag har dock inte testkört den.

Nackdelen med ett par för korta skidor är i de flesta fall att de är gjorda för lättare åkare och helt enkelt blir för mjuka för att fungera bra i lite högre farter och på hårdare underlag. De kan kännas lättåkta och kvicka på mjukt underlag i lägre farter men blir mer eller mindre oåkbara i branta och hårda partier. Men det är naturligtvis mer komplicerat än så här och det finns korta styva väldämpade skidor som är betydligt mer farttåligare och stabilare än ett par långa mjuka odämpade skidor, men om vi håller oss till modeller som 800 eller 900 ska du absolut gå på längsta möjliga (175/180) med tanke på din vikt.

Ähumm ... blev du något klokare av det här?

/MM

Senast ändrad:
Tja lite klokare, men mer villrådig:) Hade bestämt mig för 800 innan jag läste ditt inlägg MM, så tack så mycket för det;) Närå skojar bara. Är väldigt tacksam för all hjälp som jag kan få. Klart jag vill utvecklas som skidåkare, som det är nu så är det ganska lugn åkning med barnen (7 och 9 år) men särskilt grabben tittar längtansfullt mot de svarta pisterna. Men å andra sidan så kommer det att komma nya skidor och modeller, så man kan ju alltid skaffa nya:cool:
Kommer nog att lägga en beställning hos SC imorgon, ska bara sova på saken å bestämma vilka det blir.
Patrick

Vad blev ditt val?

Har hittat hem på 900 nu! Grym skida som håller även i branta partier och hög fart om den körs med aktiv kantning, riktigt kul! Mer teknik än råstyrka gör att den kommer till sin rätt.

/MM

Har inte blivit några än, men det mesta lutar åt 800:an. Gissar att den är mer lättåkt och som du säger MM så kommer 900:an till sin rätt vid teknisk åkning å jag är inge vidare teknisk.... Tror mer på styrka :P
Patrick

Jaha då är skidorna beställda. Blev 800:an Kan knappt vänta. Hur lång leveranstid bör man räkna med? Beställde från SC. Hoppas det går fort:)
Patrick

Brukar ta en vecka ungefär beroende på hur snabba de är att hantera din order. Leveransen med UPS tar omkring 3 dagar (beroende på var i Sverige du bor). Dvs. du bör ha skidorna senast i början av nästa vecka och tidigast i slutet av denna vecka. Ett hett tips är att skicka ett mail till SC och ödmjukt fråga om när du kan räkna med leverans ... min erfarenhet är att det kan kvicka upp hanteringen ett snäpp! ;-)

/MM

Fischer Progressor 800 i 175 cm kan absolut vara ett alternativ. Ser att de sparat in på bindningen men jag tror nog det ska fungera bra om du inte behöver skruva hårdare än 9, skidan tror jag är kanon. Jag är extremt nöjd med mina 900 men det känns som de kräver hyggligt god teknik för att komma till sin rätt, men har du det kommer du inte att bli missnöjd, i så fall 180 cm för en fullvuxen ...

/MM

Senast ändrad:
Kanske ett par 180cm Progressor 900 kan vara ett alternativ för mig, som alternativ till i.Peak 78'orna? €399+€25 i frakt från Sport-Conrad är ju dyrare än på Stadium, men antagligen mer prisvärt.

För övrigt är slovenska extremevital.com ännu billigare på P900 med de bindningarna, €390 inkl. frakt, men där undviker man kanske att vara dumsnål och handla från ett helt okänt ställe...

Jag har aldrigt kört 800 men 900 har en mycket speciell känsla och känns "lätt" på snön (eller hur man nu ska uttrycka det). Kan mycket väl vara så att 800 ger en stabilare känsla och går bättre på ren tyngd och kraft medan 900 är mer åt teknikhållet ...

Helt klart är att 900 i sin uppbyggnad är en mer avancerad skida, men inte alls säkert att alla åkare uppfattar den som en bättre skida.

/MM

Vad blev ditt val?

Har hittat hem på 900 nu! Grym skida som håller även i branta partier och hög fart om den körs med aktiv kantning, riktigt kul! Mer teknik än råstyrka gör att den kommer till sin rätt.

/MM
Så här 13 år senare, vad tycker du om Progressor 900 idag? :)

Om den lanserades som ny idag, hur skulle den står sig mot dagens konkurrens?

Anledningen till att jag frågar är för att innan jag skaffade barn för 15 år sedan så var detta de roligaste skidorna jag hade testat.

Jag har de senaste tio åren kört på ett par Rossignol World Cup SL-race skidor som är roliga även i lägre farter, nu när barnen börjar få lite fart på skidorna så köpte jag ett par Progressor 900 i fint skick som dök upp näst gårds i 175 cm, tanken var att de skulle vara en temporär lösning...

Dock upplever jag dessa skidor som så pass bra att jag inte känner att jag måste byta, så frågan är väl som sagt om det är stor skillnad på dessa skidor jämfört med tex dagens Nordica Spitfire Pro (tror jag de heter, som har samma längd och radie som 900:orna)?

Såg på ett amerikanskt forum att Fischer the Curve GT 76 har liknande karaktär som Progressor 900, är de månne lika bra i pist som 900:an trots den bredare midjan?

Tillbaka
Topp