Fischer watea 94?

• Trådstartare Trådstartare E_P
  • Start datum Start datum

E_P

Medlem
Fischer watea 94?
Hej alla glada!
Nu närmar sig äntligen säsongen med stormsteg :D. Det vita guldet har iaf lagt sig här uppe på de norra breddgraderna :P. Är i skidköpartagen och skulle vilja ha lite hjälp av er mer erfarna. Har funderat på att köpa ett par lite bredare skidor (ca 85-95mm midja) och har fastnat för två modeller.

- Völkl Mantra (184)
- Fischer Watea 94 (186)

Har kollat runt en hel del här på forumet och hittat massa nyttigt om mantran, men inte något om watean. Någon som har testat den och kan delge mig lite av sina erfarenheter. Hur den beter sig, kvalitetskänsla, stabilitet mm ???

Fischer watea 94?
Har också funderat på Watean. Tror att Mantran är styvare och tyngre, så det beror väl lite på vad du väger och hur du åker. Men jag har inte testat någon av dem tyvärr...

Fischer watea 94?
Jag köpte ett par Watea 94 mm i förra veckan. Har funderat i samma tankebanor som er. Watean är en mjukare skida som är mer lekfull och roligre att åka på (iaf för mig som väger relativt lite) om man jämför med mantran. Dock klagar många på att den vobblar i höga hastigheter, någonting som jag inte har hört så mycket klagomål om av personalen på alpingaraget (som varmt rekomenderade skidan framför mantran.

Jag valde 186 cm modellen, med marker 14 bindnignar på conrad. Jag själv är 183 cm och väger 68 kg.

Andra skidor som jag tittade på då jag försökte hitta en vettig skida var:
-Gotaman (kanske i det bredaste laget for dig E_P)
-Armada ARV
-Seth

Jag har tyvärr inte åkt på dem själv, men en god vän till mig (som vet hur jag åker) rekomenderade dem varmt. Första skidveckan för mig blir åre på nyår, can't wait! Lyckat till att hitta rätta skidan!

Fischer watea 94?
Mbyrod sa:
Har också funderat på Watean. Tror att Mantran är styvare och tyngre, så det beror väl lite på vad du väger och hur du åker. Men jag har inte testat någon av dem tyvärr...
Det hade jag oxå kommit fram till, dock var det egenskaperna på Watean som jag var ute efter, och kanske i jämförelse med mantran. Men tack ändå :).

CarlBeijer: Jag är lite tyngre än dig ca 10kg, men tror inte det skulle ställa till något större problem med mjukheten på Watean, eller?! :) Vad tyckte du om belaget på Wateans översida då, kändes det inte som att det skulle repas väldigt lätt? (mest en estetisk fråga ;P)

Fischer watea 94?
Hmm... 10 kg tyngre, det ska inte vara något problem. Beror lite på om du vill ha en styv eller mju skida över huvud taget. Watean är ju som sagt mjukare än mantran. Samtidigt är faktorer som hur fort du åker och var du är van med för styvhet tidigre avgörande faktorer för om du ska välja mantran eller watean. Men ur mina ögon borde de inte vara ett problem med 10 extra kilo (om jag have vägt 10 kilo till så hade jag fortfarande köpt mina skidor).

Vad gäller belaget på framsidan av skidan så skulle jag säga att det kommer bli repor som på vilken skid som helst. Jag tror inte att det kommer bli mer eller mindre än nån annan skida. De e ju ett lite annorlunda "belag" om man säger så, lite strävare eller lite mattare. Men samtidigt kommer det ju inte lossna någon färg, som jag hört av en kompis, att det gjort på andra modeller såsom gotaman.

Fischer watea 94?
Jag åker nog ganska blandat, har stått på skidor sedan jag var ca 4 år och har väll inget större problem med något underlag eller hastighet, allt är väll givetsvis relativt. Det börjar bli ett par år på skidor helt enkelt, dock så har jag åkt bräda dom senaste åren och klev in på skidor igen för 2 säsonger sedan. När skidorna äntligen började utvecklas åt rätt håll, "brett är fett" ;). Har kört på ett par lite mjukare atomic twintips och innan de ett par äldre salomon pist-skidor.

CarlBeijer:
Det du säger om belaget på framsidan stämmer nog. Alla skidor blir ju repiga tillslut :S. Undrar sedan varför inte du hade med Mantran bland dina alternativ när du valde skidor? Var det pga av styvheten?

Fischer watea 94?
Jag kanske skrev lite "in my mind"... Men mantran var absolut en av de modellerna jag tittade på. Jag räknde egentligen bara upp nya modeller som du inte nämnt som kan vara bra alternativ till de två skidorna du tittar på. När jag valde mina skidor stod det i slutändan mellan watean, mantran och gotaman. Där gotaman är en utstickade med sona 105 mm. Men jag har hör att det är en skida med relativt goda pistegenskaper samtidigt som den är riktigt följsam i offpisten.

Anledningen till att jag valde watean är som sagt rekomendationerna från både min erfarne kompis och från alpingraget, men också att det är en relativt mjuk skida (vilket passar min vikt). Men som sagt, jag tror inte att skidan kommer bli för mjuk för dig om du väger 10 kg mer än mig, dock svårt att säga eftersom jag inte har sett dig åka (men som du besrkiver din åkstil)...

Fischer watea 94?
CarlBeijer: Tack för dina inlägg. Givetvis hade jag oxå andra skidor i mina tankar innan men det var Mantran och Watean som jag fastnade för tillslut. Har NÄSTAN bestämt mig nu :). Lite velande kvar men inte långt ifrån iaf. Snokade nämligen runt en hel del på nätet efter en recension och hittade tillslut denna:

http://www.footloosesports.com/reviews/article.php?prid=339

Tänkte jag kunde lägga ut den här så andra kunde ta del av den oxå :). Dock känns den nästan för bra för att vara sann. Men håller tummarna för att de kan sin "skit"...

Tillbaka
Topp