Fishtail - To be or not to be

jeffa

Ny medlem
Jag blir mobbad av vissa skidbyggare för att jag vill ha fishtail på en ynka skida. Borde jag stå på mig eller ska jag lägga ner?

För och nackdelar?

Klart du ska ha fishtail på laggen. Tjata tjata. Det finns oerhört många viktiga och oviktiga fördelar med fishtail. Men, precis som när det gäller gogglar med fisheye-linser, så är många som är fördomsfulla. Tråkigt, men sant.

Men som sagt. Bara att ladda skumpipan med lite borkums och tjata vidare.

Jag är på din sida.

Vad är fishtail? Att bakänden på skidan står på högkant? Det kommer ju aldrig att fungera. Riktiga åkare kör whaletail eller swallowtail. Lär er lite biologi ......

jeffa4everYEAH sa:
Jag blir mobbad av vissa skidbyggare för att jag vill ha fishtail på en ynka skida. Borde jag stå på mig eller ska jag lägga ner?

För och nackdelar?
Fish tail? Jag tror att du menar sådana swallowtails som dom har i bohemeskidorna och bohemebrädorna. Det är en klyven tail, eller hur?
de fungerar allra bäst i puder, alltså inget att ha i Sverige. Ska du åka till Schweiz, Österrike eller Frankrike (Eller USA & Canada, med mera) då rekomenderar jag högt att du köper sådana skidor. Dskidor med klyven tail funkar perfekt på puder.

www.boheme.fr

värt en titt

Jag är lite sugen på att klippa upp en swallowtail på mina Katana, men har inte riktigt vågat än, måste ju isf justera skinsen också.

jeffa4everYEAH sa:

För och nackdelar?
Testat att fråga om du kan få det på båda skidorna?

(ledsen, den var för uppenbar :)

Vilken sorts fisk är det du vill ha? Jag har hört att lax flyter grymt bra. Plattfisk borde också funka.

Peter_K sa:
jeffa4everYEAH sa:

För och nackdelar?
Testat att fråga om du kan få det på båda skidorna?

(ledsen, den var för uppenbar :)

Vilken sorts fisk är det du vill ha? Jag har hört att lax flyter grymt bra. Plattfisk borde också funka.
Fisk flyter inte! Det skulle se väldigt konstigt ut i våra hav och sjöar om dom gjorde det...

SverigeTomten sa:
jeffa4everYEAH sa:

För och nackdelar?
Fish tail? Jag tror att du menar sådana swallowtails som dom har i bohemeskidorna och bohemebrädorna. Det är en klyven tail, eller hur?
de fungerar allra bäst i puder, alltså inget att ha i Sverige. Ska du åka till Schweiz, Österrike eller Frankrike (Eller USA & Canada, med mera) då rekomenderar jag högt att du köper sådana skidor. Dskidor med klyven tail funkar perfekt på puder.

www.boheme.fr

värt en titt
Nej jag menar inte Swallowtail. Det är inte riktigt samma sak.

Coola skidor btw!

Dustbin_Dan sa:
Vad är ditt argument för att du skall ha det?
Tailen sjunker mer (SWALLOW tail) och du får inte samma "kick" ur svängen som du kan annars kan
få.. Blir mer surfish.

Hört många som bara tycker det är onödigt, men jag håller minsann inte med...

Edit. Stavfel och förklaring

Senast ändrad:
jeffa4everYEAH sa:
Fisk flyter inte! Det skulle se väldigt konstigt ut i våra hav och sjöar om dom gjorde det...
Klart de gör. Testa att släng i en död fisk i havet så ska du se att den flyter.

Eller har du tänkt ha en levande fisk bak på dina skidor?

oscarius sa:
Dustbin_Dan sa:
Tailen sjunker mer (SWALLOW tail) och du får inte samma "kick" ur svängen som du kan annars kan
få.. Blir mer surfish.

Hört många som bara tycker det är onödigt, men jag håller minsann inte med...

Edit. Stavfel och förklaring
Swallowtail vet jag hur det funkar! Jag vill höra trådskaparens motivering varför han vill ha FISHTAIL!

Peter_K sa:
jeffa4everYEAH sa:
Klart de gör. Testa att släng i en död fisk i havet så ska du se att den flyter.

Eller har du tänkt ha en levande fisk bak på dina skidor?
Nej... En död fisk flyter inte. Om du sett en flytande fisk så beror det på att den fortfarande har syre kvar i sig. http://sv.wikipedia.org/wiki/Arkimedes

Läs på och släpp fiskdiskussionen, vi börjar ju äntligen komma någonstans! Saknar dock fortfarande några bra argument.

jeffa4everYEAH sa:
Dustbin_Dan sa:
Ha ha ha.... I sann forums anda så blir man ombedd att argumentera för vad man vill.
Anledningen till att jag vill ha fishtail är att jag är nyfiken.
Nyfiken på om skidorna kommer att gå att åka på eller? Dom borde hugga fast rätt bra. Och i djup lössnö få bakspetsarna att sträva uppåt istället för som syftet med swallow att sjunka och skapa balans.

Dustbin_Dan sa:
jeffa4everYEAH sa:
Dustbin_Dan sa:
Ha ha ha.... I sann forums anda så blir man ombedd att argumentera för vad man vill.
Anledningen till att jag vill ha fishtail är att jag är nyfiken.
Nyfiken på om skidorna kommer att gå att åka på eller? Dom borde hugga fast rätt bra. Och i djup lössnö få bakspetsarna att sträva uppåt istället för som syftet med swallow att sjunka och skapa balans.
"borde"

Vet du eller gissar du????

jeffa4everYEAH sa:
Läs på och släpp fiskdiskussionen.
Jag fånar mig mest (hittills iallafall, nu ska jag bli seriös för omväxlings skull).
jeffa4everYEAH sa:
Saknar dock fortfarande några bra argument.
Vad för argument? Varför skid-byggaren ska bygga det? Det borde väl räcka med att vifta med en tillräckligt stor sedel-bunt?

En lite mer konstruktiv fråga: Hur har du tänkt dig att det ska se ut? Ska ytterdelarna av tailen vara bredare än resten av skidan? Ska tailen vara i samma plan som resten av skidan eller ska det vara lite twintip? En bild skulle vara schysst (gärna både uppifrån och från sidan).

Senast ändrad:
jeffa4everYEAH sa:
Kan inte säja att jag vet för jag har aldrig provat en sådan skida! Men jag har åkt lite skidor och kan nog gissa ganska bra hur en sådan skida kommer bete sig. Och jag gissar att i pist kommer den vara väldigt knepig om man inte bygger en twintip där fishtailen inte vidrör snön. Kan inte se nån fördel i puder heller. Kommer att bli konstig balans om men inte bakmonterar ordentligt för att skapa balans. Men nån fördel kan jag inte se.

Ähumm ... vad sjutton är en fishtail? Är det månne en rockad och splittad swallowtail med fena i snön? Eller? Någon som kan presentera en bild ...

/MM

Dustbin_Dan sa:
jeffa4everYEAH sa:
Kan inte säja att jag vet för jag har aldrig provat en sådan skida! Men jag har åkt lite skidor och kan nog gissa ganska bra hur en sådan skida kommer bete sig. Och jag gissar att i pist kommer den vara väldigt knepig om man inte bygger en twintip där fishtailen inte vidrör snön. Kan inte se nån fördel i puder heller. Kommer att bli konstig balans om men inte bakmonterar ordentligt för att skapa balans. Men nån fördel kan jag inte se.
Quad 1111 funkar ju bra i pisten.

Klart att du ska surfa med mjuka plankor å Fish tail…. Vi vill inte ha någon kick i puder..
Vi vill få en kick av att surfa puder…

Jag trodde att "fish tail" va ett berg?

/Machhapuchare

Ockidocki ... men köp ett par ELAN M1111 Quad One ... om du är nyfiken!

http://www.elanskis.com/pcc.asp?xpath=&xpathid=&xpathid2=&xpathid3=&lang=eng

Då är alltså en fishtail ett mellanting mellan splittail och swallowtail, korrekt? Har själv ett par Fischer Watea 101 med swallowtail (eller ...?). Kan inte direkt påstå att jag märkt någon effekt, men jag har iofs. inte haft förmånen att surfa djup lössnö med dessa skidor.

Fråga Hasse!

/MM

Dustbin_Dan sa:
jeffa4everYEAH sa:
Mountain_Man sa:
Ähumm ... vad sjutton är en fishtail? Är det månne en rockad och splittad swallowtail med fena i snön? Eller? Någon som kan presentera en bild ...

/MM
http://www.katinsurf.com/Fishtail-58-White-wide-swallow-tail-p-16974.html
Det där är inte vad jag kallar fishtail. Skulle kalla det splittail eller swallow.
Ehhh???? Ok..... Så vad skulle du då uppfatta som fishtail.

Lite tråkigt att alla wannabee forumdiktatorer aldrig kan hålla sig till ämnet utan alltid måste försöka hävda sig genom att gå in på detaljer......

Gör ett försök igen!

För och nackdelar?

jeffa4everYEAH sa:
Lite tråkigt att alla wannabee forumdiktatorer aldrig kan hålla sig till ämnet utan alltid måste försöka hävda sig genom att gå in på detaljer......

Gör ett försök igen!

För och nackdelar?
Men för fan ge dig! Du vill höra åsikter men när man har det så duger det inte.
Fishtail för mig är en ganska rejält bred avslutning på skidan utan någon markant inskärning i bakkant. Kolla på en fisks stjärtfena.
Elan kallar det fishtail. Vad är skillnaden mot tex Völkl som kallar det swallowtail?

Senast ändrad:
Liten kommentar om "ordbråket"

Eftersom terminologin kommer ifrån surf-världen så är troligen fishtail/swallowtail förvirringen stigen ur att "fish"-brädor har/hade "swallowtail"...

Dvs två ord för samma sak där man kan argumentera för att swallowtail är "det rätta" men samtidigt är det ju sant att en fishbräda har en sådan tail, e.g. "fishtail"...

Personligen tycker jag att det är väldigt trevligt och har lyckan att ha det på två olika par skidor. Skidan i övrigt bör dock vara designad för det. Liksom alltid är det en fråga om helhetsupplevelse och obalans i designen kan sällan skyllas på en faktor.

-peace
/r

jeffa4everYEAH: Finns inget som heter fish tail på skidor. (elan har missat det) Det heter Swallow tail. Swallow tail funkar sjukt bra på snowboards. Funkar även på mina Foxy skidor. Grejen med Swallowtail är att du skall kunna "stalla" skidan. Alltså luta dig bakåt, få ner bakändan som bromsas mot snön då. Det enda de är bra för är när det är bottenlös snö. Annars så har den ingen effekt. Den behöver vara STOR och LÅNG för att funka. Kolla tex på dessa:http://www.apo-snowboards.com/uk/snowboards/swallow_freeride.htm det är en swallow som funkar.

Senast ändrad:
I ämnet "wannabee forumdiktator" vill jag bara komplettera med följande specifikation av Hendryx Purple

Flex-medium
Torsion-stiff
Sidecut-for power
Camber-low
Tip-full
Tail-full/semi.....blabla........go skiing.......

Do you get the point?

;-) / MM

Senast ändrad:
Hasse:

Om Elan väljer att kalla sin tail för fishtail så finns det ju uppenbarligen något som heter fishtail. dessutom så är det en form så det spelar igentligen ingen roll om det handlar om skidor eller surfing. Man skulle ju t.e.x kunna säga att man vill ha en fena på en skida även om ingen byggt det ännu. Berätta mer om dina Hendryx med fishtail.... Har du dom i Andermatt? Kan man få testa om man har vägarna förbi???

Dustbin Dan:

Ingen aning.

Mountain Man:

Nä... Jag fattar inte riktigt din poäng...

Hitintills så är oscarius, rabbit och Hasse de enda som faktiskt lyckas komma med något som har med saken att göra (även om Hasse inte kunde hålla sig från att dra till med lite felaktig fakta.... ovanligt). Att definiera ordet "fishtail" är inte riktigt poängen med denna tråd.

Har inga skidor med Fishtail.. Har ett par feta Foxy Ladies med Swallowtail. På surfbrädor finns det. Och den så kallade "tail" är lite och betydlig. Och Elan har fel där med fishtail. Kolla på alla snowboard fabrikanter vad de kallar sina brädor. De kallar de SWALLOW tails.

Här är en beskrivning om SWALLOW tails från Winterstick:

The Swallowtail is the godfather of snowboarding.

Its legendary design has been throwing twenty foot powder flumes for over thirty-two years. The volume in the nose creates positive lift for stability at high speed and landing airs in deep powder. The swallow cut tail relieves back leg pressure and allows for loose, smooth turns. Everyone who has had the pleasure of riding one uses the same word to describe it, "Insane!" Don't let its length fool you. It is amazingly easy to ride and because of its lift you will save energy and be able to take more runs! The Swallowtail features cap-sandwich construction with DuraSurf™ sidewalls, white aspen wood core, Dampening Foils, triax top sheet, graphite base, and machine gun inserts.

Men om du envisas om din fråga om fishtail får du fråga någon som har kört fishtail. Jag har enbart kört swallowtail på skidor och snowboard. Men har surfat en fish bräda och även kört en Burton Fishbräda.

Mina skidor är här någonstans i krokarna. Men du kan max ha 294 mm i sullängd på dessa skidor...

//H

Senast ändrad:
Hasse:

Du verkar inte förstå så jag ska försöka förenkla det lite..... Om jag bygger en skida som har en tail med samma form som en "fishtail" och väljer att kalla det "fishtail" så är det en "fishtail". Du kan inte säga att det inte existerar något sådant inom skidåkning för det har du ingen aning om. Swallowtail är en annan sak...... Fortfarande......

Har du inte koll på vart dina skidor håller hus???

Så du tycker jag DU skall förklara skillnaden mellan swallow och fish tail då? Mina skidor har iaf Swallowtail. Klart jag vet var mina skidor är.

Alltså vad är skillnaden då?

//H

Tillbaka
Topp