Fixa pjäxan - Dynafit

Svarre

Ny medlem
Fixa pjäxan - Dynafit
Jag har länge velat ha en dynafit TLT speed på mina skidor, men det känns dumt att dumpa mina älskade shoguns för att byta bindning.
Härom veckan kom jag in på att borra lite i min shogun för att kunna köra med Dynafit bindningen skulle väll kanske funka? så svårt är det nog inte, bara man är noggrann.

Är det någon som har provat detta vansinne? Är det någon som tror att det kommer funka?

Det vore fan något...

Edit: Vore kul med lite diskussioner kring det här. Skriv gärna varför ni tror/inte tror det hela skulle funka!

Senast ändrad:
Fixa pjäxan - Dynafit
Hur har du tänkt lösa det? Har du sett hur tech-inserts sitter fast i turpjäxor? Det är inte bara att borra ett hål i pjäxan...kanske skulle GMFsystems vara ngt??

Fixa pjäxan - Dynafit
snej sa:
Hur har du tänkt lösa det? Har du sett hur tech-inserts sitter fast i turpjäxor? Det är inte bara att borra ett hål i pjäxan...kanske skulle GMFsystems vara ngt??
GMFsystems låter intressant. Vad är det för något? hittade inget på Google.

Tå-delen är väll det lilla "problemet" det tänkte jag lösa med någon sorts hylsa eller helicoil.

När det gäller hälen blir det klurigare. Enklast vore det om jag kom över ett par metallbitar dynafit kör med i hälen, som bara är ditskruvade. Sedan monterar man ett litet fint frässtål i drämmeln eller borrmaskinen och gör en fin (noggrann) skåra i plasten.

Synpunkter? (:

Senast ändrad:
Fixa pjäxan - Dynafit
Ett kort svar är NEJ, det går inte.

Krafterna är enorma, risken att hemmabygget går sönder och även du är stor. Salomon Quest-pjucken var tänkta med Dynafit men provpjäxorna för införsäljningen hade inte gjenomgående järn vid tån så att pjäxan sprack. Lång tråd på Teton om det där. Tror inte den killen åker mer skidor överhuvudtaget, blev rätt otäck olycka vill jag minnas. Salomon skippade Dynafit (synd) på pjäxorna som kom till försäljning.

Men å andra sidan, är man extremt händig, vet precis vad man gör är det möjligt att bygga om. Men då krävs det att man har tå och häldel i metall från en skrotad Tech-pjäxa. Tidigare när det inte fanns bra utförspjuck med Dynafit-hål var det kanske lite motiverat för vissa brantåkare, men för en såpass enkel pjäxa som Shogun (ursäkta om jag dissar) är det inte värt risken och besväret. Det finns flera bättre pjäxor rent utförsmässigt som är Dynafitkompatibla. Vet att tidigare åkte världens kanske bästa (i alla fall mest meriterade) nu levande brantåkare Pierre Tardivel på Tecnica TNT pjuck som var ombyggda att passa Dynafitbindningar.
En som byggt om,
http://www.wildsnow.com/articles/denali_dynafit_retrofit/denali_dynafit_retrofit.html

Det finns många utförsorienterde pjäxor med Dynafit, köp ett par sådana. Det kommer dessutom flera nya till hösten, från bla Dynafit. Då får du även gåläge på pjäxan, något som du inte har nu och det gör enorm skillnad. Lycka till! Mårten

Fixa pjäxan - Dynafit
*visslar och tittar lite och ser lite andra märken som kommer med Dynafit*

*tittar lite mer och ser ett pjäxmärke som är stor(störst?)t med Dynafit sula*

Fixa pjäxan - Dynafit
Skare sa:

Krafterna är enorma, risken att hemmabygget går sönder och även du är stor. Salomon Quest-pjucken var tänkta med Dynafit men provpjäxorna för införsäljningen hade inte gjenomgående järn vid tån så att pjäxan sprack. Lång tråd på Teton om det där. Tror inte den killen åker mer skidor överhuvudtaget, blev rätt otäck olycka vill jag minnas. Salomon skippade Dynafit (synd) på pjäxorna som kom till försäljning.
Genomgående var den väl iofs??, men inte tillräckligt kraftig och jodå han åker skidor igen..

Fixa pjäxan - Dynafit
Skare sa:

Krafterna är enorma, risken att hemmabygget går sönder och även du är stor.
Jag har kollat lite här och där och de flesta säger som du gör, det krävs nog mer arbete och material än jag kanske tänkt mig. Det är som du säger, inte riktigt värt det.

Det blir väll att köpa nya pjuck om jag nu ska ha bindningen.

Tack för svaren och informationen! jag va fan beredd att gå lös innan jag läste det här...

Tillbaka
Topp