Flex på boots!?

Pingpongkingen

Ny medlem
Flex på boots!?
God eftermiddag kära snowboardvetare här på Freeride!

Läget är som så att nya kängor måste inhandlas, och efter att ha kikat en del, har tyvärr ingen möjlighet att pröva,
så är jag lite fundersam vad man ska ha om man mer är en människa som gillar att åka snabbt och aggresivt och hoppa/droppa roliga grejor ode då va'!
rent flexmessigt liksom, om man köper ett par flex 8, hur hårda är dom då och blir det kaos med foten om man landar ett hopp eller gör ett dropp och om man har en boot med flex 2, går det då åt helvete med stabiliteten när man står på i backen eller utanför?

Tack o hej!

Flex på boots!?
Problem ett är att skalorna mellan tillverkarna inte går att översätta. Dvs en 7a hos 32a är inte samma sak som en 7a hos DC. Om man nu vet flexen hos några modeller hos olika tillverkare går det dock att göra en uppskattning. Exempelivs (och jag kan ha fel nu) så är Ride Insano förmodligen marknadens styvaste boot.

Sedan så ska du välja en hårdhet som passar din åkstil mer än din åkning. Vissa vill ha styvare boots för snabb respons andra vill trampa igenom svängen mer. Vi säger så här, när du landar ditt drop kommer du då vilja röra lite på fotleden utan att brädan svänger eller sätter du alla drop klockrent?

Inte för att vara nedlåtande på något sätt men om du behöver ställa frågan här så tvivlar jag på att du kommer lyckas hitta en bra boot online utan att prova något. Ta dig till en butik och prova, det kommer löna sig i längden jag lovar.

Flex på boots!?
Jag kanske är naiv men jag tror flex på booten påverkas av åkarens vikt också. Rullar du in på 100 pannor som jag gör viker sig nog bootsen lättare än om du väger 75.

Jag gick all in förra säsongen och gick från Moto till ett par Driver X från Burton. Skillnad? Absolut! Stor skillnad? Nä, det tycker jag inte. Den största skillnaden är ju förstås i högre farter där det kunde bli ganska fladdrigt med Motos. I lägre farter tycker jag faktiskt att det känns ganska samma. Men då är jag ingen jibbarpojke heller utan sträcker mig inte längre än backside air.

Jag tror folk i allmänhet är rädda för styva boots och tror att man blir Dajmarn Sanders med 8+ men i själva verket är det nog 8+ de ska ha med hänsyn till deras åkning.

Flex på boots!?
Kaskar sa:
Jag kanske är naiv men jag tror flex på booten påverkas av åkarens vikt också. Rullar du in på 100 pannor som jag gör viker sig nog bootsen lättare än om du väger 75.

Jag gick all in förra säsongen och gick från Moto till ett par Driver X från Burton. Skillnad? Absolut! Stor skillnad? Nä, det tycker jag inte. Den största skillnaden är ju förstås i högre farter där det kunde bli ganska fladdrigt med Motos. I lägre farter tycker jag faktiskt att det känns ganska samma. Men då är jag ingen jibbarpojke heller utan sträcker mig inte längre än backside air.

Jag tror folk i allmänhet är rädda för styva boots och tror att man blir Dajmarn Sanders med 8+ men i själva verket är det nog 8+ de ska ha med hänsyn till deras åkning.
Testade ett par DriverX men dom är ju fan som att spänna på sig en pjäxa ju, måste ju nästan kännas overkill att åka med bakkappor till dom? blev som vanligt ett par ION för mig i år igen (för vilket antal i raden vet jag inte) dom är ju att betrakta som ett styv doja men tycker dom mjuknar ganska snabbt över säsongen....

Senast ändrad:
Flex på boots!?
NE saken är ju som den att man vill ju egentligen inte vara begränsad, vilket jag i detta fallet nu menar att jag t.ex. vill kunna sätta lite halv sketchy saker med samt kanske använda dojan till en gammal Burton Clash lekbräda med :)

Problemet är ju att man bor i Kalmar/Småland = utbud...firefly, warp och Burton Moto typ (Y) Giddy UP!
Ne men självklart så ska man inte vara bitter, det blir till att pröva när man är iväg, det var bara sån sinnessjuk resa på Junkyard(!) man kunde ju köpa en massa fina grejor :D

Men en boot på kanske flex 6-7 skulle kunna passa bra till en åkare som riktar in sig mer på snabbhet och vill ha lite mer stabilitet?
Men som sagt, att pröva kommer att löna sig :)
Tack för tipsen dock!

Flex på boots!?
CustomX sa:
Kaskar sa:

Testade ett par DriverX men dom är ju fan som att spänna på sig en pjäxa ju, måste ju nästan kännas overkill att åka med bakkappor till dom? blev som vanligt ett par ION för mig i år igen (för vilket antal i raden vet jag inte) dom är ju att betrakta som ett styv doja men tycker dom mjuknar ganska snabbt över säsongen....
Det var lite så jag tänkte. Ett par DriverX som mjukat upp sig blir som ett par Ion. Så slipper jag köpa nya varje år :)
Å vill man ha tillbaka lite av styvheten slänger man in plastbitarna i plösen

Flex på boots!?
Kaskar sa:
CustomX sa:
Kaskar sa:

Det var lite så jag tänkte. Ett par DriverX som mjukat upp sig blir som ett par Ion. Så slipper jag köpa nya varje år :)
Å vill man ha tillbaka lite av styvheten slänger man in plastbitarna i plösen
Låter rimligt! ;-)

Flex på boots!?
Vill du ha styva boots så är Nike 6.0 Force någonting att titta på. Jag köpte dem själv i år och är riktigt nöjd. Jag åker allt, alltså park, rails, boardercross, pipe och dessa godingar har aldrig svikit mig. Nackdelen med bootsen att de är så dyra, 2800 kr men det var värt tycker jag. Enliten bra sak är att de har klssisk snörning och inte nån "fast-track" eller nåt skit som gör att man inte kan knyta bootsen så styvt/mjukt som man själv vill ha det.

Senast ändrad:
Flex på boots!?
Mja, alltså, FastTrack, Boa å allt vad de heter är inte digitala system med nån av/på knapp. Drar man åt mycket blir det tight, drar man inte så mycket blir det löst...

Flex på boots!?
Min spontana reaktion är ju hårdare skor du har desto mer stöd kommer din fotled få när du kör.
Detta leder till att du får er kraft att kanta brädan och att den är mer responsiv.

Har du en mjukare sko blir den mer förlåtande, mer surfig känsla, och du kommer att få svårare att få riktigt bra kantgrepp.

"går det då åt helvete med stabiliteten när man står på i backen eller utanför? "
Hur hårda skor du har spelar inte så stor roll för fartstabiliteten, det är mer den effektiva längden på brädan som avgör det.
Däremot så beroende på hur hårda skor du har så kan du kanta mer eller mindre med bibehållet kantgrepp. dvs, hur mycket/kraftigt du orkar svänga i högre farter.

@Kaskar, Helt rätt =)

Flex på boots!?
Har också ett par Driver-X. Var liite skeptisk men dom är kanon. I år är de dessutom lite mindre styvare än innan läste jag. Hade ett par 32 Prion innan. Rekommenderas.

Flex på boots!?
Bumpar upp tråden lite.....

Är oxå ute efter ett par riktigt styva boots, kör enbart offpist och pist, gillar att åka fort, inget parkjibbande. Har nu ett par Salomon Faction från 2010/11, halvstyva boots med deras typ quick lace system. Men jag är rätt less på dem pga just det snabbsnörningssystemet, för det lossnar ibland, snörspännena lossnar vid tuff körning eller en vurpa och man måste snöra om. Annars är de ganska sköna faktiskt.

Har sneglat lite på K2 med deras boa-system. Nån som har bra erfarenheter av dem? Annars antar jag att det är några styva från Vans eller Burton som är bästa valet...

Flex på boots!?
ErikDragon sa:
Bumpar upp tråden lite.....

Är oxå ute efter ett par riktigt styva boots, kör enbart offpist och pist, gillar att åka fort, inget parkjibbande. Har nu ett par Salomon Faction från 2010/11, halvstyva boots med deras typ quick lace system. Men jag är rätt less på dem pga just det snabbsnörningssystemet, för det lossnar ibland, snörspännena lossnar vid tuff körning eller en vurpa och man måste snöra om. Annars är de ganska sköna faktiskt.

Har sneglat lite på K2 med deras boa-system. Nån som har bra erfarenheter av dem? Annars antar jag att det är några styva från Vans eller Burton som är bästa valet...
Styvaste booten du kan få tag i är förmodligen Ride Insano. Jag har inte testat K2s boots men har flera boots med boa-system från Vans, DC och 32 (ingen av dem har boa på innerskon dock som K2 kan ha på vissa modeller) och jag gillar boa bättre än snörning men genomgående är att du får dra åt boan, flexa booten, dra åt, flexa, dra åt och sedan sitter den.

Vans styvaste är Cirron och det är en riktigt nice boot (fast "Vans tunga") men jag vill mena att den är mjukare än många andra tillverkares styvaste boots exempelvis Driver X, 32 Boa Focus (inte testat Prime).

Flex på boots!?
Mina Nitro Team TLS är sjukt sköna och göttigt styva, snäppet vassare än Burton Ion och Forum Kicker. Tyvärr har de ett snabbsnörningssystem som, precis som dina nuvarande boots, släpper ibland...

Tillbaka
Topp