Flow och hälgrepp?

PirrePirre

Ny medlem
Flow och hälgrepp?
Tja!
Kör med ett par flow FL 11 occh ett par Flow morphan boots. Är överlag ganske nöjd med detta men jag har stött på ett problem. Problemet är de att när jag pressar på ordentligt på tåskäret har den bakre foten en tendens att glida upp lite i bindingen vilket kan vara lite irriterande. Spänner jag bindingarna för löst? Eller borde jag justera framåtlåtningen på bakkappan? Mycket tacksam för hjälp!

Flow och hälgrepp?
det där låter ju inte bra. speciellt inte om du både har flow boots och bindningar. för dom ska ju sitta som ett smäck tillsammans. testa med att spänna hårdare utan att det gör ont eller ställ om saker och ting och prova om det funkar bättre

Flow och hälgrepp?
Jo man tycker ju at de borde göra de, sitta som ett smäck alltså. Här kommer en följdfråga, hur hårt kan man spänna? Står ju en varning i manualen "Do not over tention the wire" eller nåt. Kan ju iofs va rätt svårt å förklara hår hårt man kan spänna kanske men ända.

Flow och hälgrepp?
Vad i hela fridens namn säger du Peter Andersson. Är det något som är riktigabindningar så är det flow. Flow äger alla nadrabindningar, speciellt stepp-in. Dom är totalt grymma. Mitt råd till PirrePirre är att bara spänna hårdare.

Flow och hälgrepp?
jag säger bara en sak: Skaffan straps, det aeger fätt om ngt....bara att spänna som fan..

Flow och hälgrepp?
Ja... Vi spänner på oss strapsen så hårt vi kan, och stryper blodcirkulationen till fötterna... Men vad gör det när man sitter fast.

Ungefär lika smart som: "Ja vet, vi ökar volymen på radion och förösker överrösta den."

Men allvarligt, jag planerar att köpa ett par flowbindningar i sommar nån gång, har också morphanboots. Så jag är tacksam om denna tråd flyger vidare.

Flow och hälgrepp?
Förmodligen har du inte dragit åt spännena på "footstrapen" tillräckligt, du skall ju kunna justera bakkappan efter förhållande utan att hällgreppet skall försämras. Själv står jag mer upprätt i puder och mer framåt vid isiga förhållanden. Experimentera med spännena på "footstrapen" så kommer du snart hitta en inställning där du sitter stenhårt i bindningen utan att stoppa blodcirkulationen.

Flow och hälgrepp?
Jag har mixtrat lite med footstrapen nu, de har blivit bättre men inte helt bra kanske. Om man t.ex. spänner fast foten och sedan drar upp hälen medan man håller imot på bakkappan så glappar det cirkus 2-3 cm om man tar i ordentligt. Men de kanske man får leva med eller? Kasnke behöver en mer "suportive" footstrap?

Flow och hälgrepp?
Jag har kört flow i ett par år nu 2000 o 2001 modell med "gas"
Man hör ju ganska ofta "köp riktiga bindningar" men dom har fungerat mycket bra för mig. Jag har flow boots också och tycker det är konstigt att dina inte sitter som smäck för det har mina gjort. Däremot kan hälen inne i bootsen glappa lite men det beror ju på att jag är för svag för att knyta hårt =). Har aldrig haft ont i fötterna med detta kit. Jag hade det innan

Jag tror lite på att flytta bak kappan. det låter som att den sitter för långt bak.

Flow och hälgrepp?
jobbigt jobbigt!
dåligt hälgrepp är det viktigaste man ska tänka på när man köper skor, när du nu redan köpt dessa så lägg in vaddering mellan innersko och yttersko och tejpa eller limma fast (kan funka utan lim eller tejp).
sätt detta ovanför själva hälen och ner under fotknölarna.
skumplast typ skavsårs avlastare är bra, finns att köpa på sportaffär och det kan du lätt klippa ut.

om du inte har innersko på dina boots vet jag inte hur du ska göra.

du kan ha köpt för stora skor.
jag köper skor som är ungefär en storlek för små och sedan töjer jag ut dem istället för att ha ett par skor som blir uttöjda och för stora. det gör ont första dagarna. om man värmer skon i ugnen och sedan går omkring lite hemma först så slipper man lite smärta.

inga dubbla strumpor eller nåt sånt i skorna. ett par strumpor i ullfrotté eller nåt annat, med sockor glider hälen lättare.
du kan pröva med att sätta compede(skavsårsplåster) längst ut på hälen och på fotknölarna
ställ fram bakkappan så mycket som det går och pröva.

hälgreppet är alltid ett problem, det blir bara sämre med tiden och det är svårt att få det riktigt bra.
jag har ett par 32 tm-one som är bra än så länge (efter 30-dagars åkning hittils i år) och jag hoppas att de håller.
du ska kunna ha bra hälgrepp utan bindning och om du har så mycket glapp 2-3cm så har du kanske fel skor.
sälj eller byt tillbaka till en mindre sko eller annan modell.

Flow och hälgrepp?
Jag har gjort så att jag har satt en platta av typ samma matrial som situnderlägg (det är sant) som går och köpa i dom flesta brädaffärer på innersidan av kapan.

Ride on boy!

Flow och hälgrepp?
Ingen skall behöva utsättas för sådana problem. Funkar inte skiten, byt till en strap bindning!

Mitt råd. Burton IonHD sko + Mission eller P1 bindning. = Garanterat nöjd!

Out

Flow och hälgrepp?
skaffa mindre flowbindningar som jag. behöver trycka som fan för att få ner bootsen i bindningarna. hälen blir liksom fastklämd då. sitter sanslöst bra men missar ju lite poängen med flow eftersom jag måste sätta mig ner för att få i skiten... men man kan inte få allt...

Tillbaka
Topp