Flyga med British Airways

makeasound

Aktiv medlem
Hej!

Drar till US i Mars och skall kånka med mig
Mina skidor och utrustning.

Jag undrar lite hur jag skall gå tillväga och vilka regler som gäller?

Hur generösa brukar BA vara med bagage. Har åkt med dem tidigare, men aldrig med
Skidor och pjäxor med i väskan.

Skall resa med "alltiallo" fodral från dakine, så
Allt får plats.
23KG skall man tydligen få ha. Men frågan är ju om detta kan räknas som ett bagage, eller att
Det blir till o hosta upp mera pengar?

Erfarenheter Någon?

Man får ha med sig en väska på max23kg och skibag/boardbag räknas som vanligt bagage så om du bara har skibagen så är det lungt. Var inga problem när jag flög med BA till USA å hade skidorna med mig.

Jag flög fran LA med BA i september i ar och hade runt 26kg i allt-i-ett-bag med snowboard osv. Inga probbs. Jag har förstatt deras webbplatsinfo precis sa som excellentswordf skriver.

Låter som att ni vet vad ni snackar om!:)

Tack för hjälpen. Skall man bara hålla den stora väskan under 23kg spärren:)

Hej! Snackade med BA idag och det ändrade rätt rejält på steken och helt plötsligt kan jag bli tvungen att betala för 195 cm skidbag.

Några mer erfarenheter?

oooppps, snowboard vinner igen :D

"We will only accept sporting equipment if it is packed appropriately (to avoid damage) and meets the dimension and weight restrictions."
"You may take bags up to the dimensions 190cm x 75cm x 65cm (75in x 29.5in x 25.5in), including the handle, pockets and wheels."
"if you are travelling with skis and ski boots you should pack them in one of the following ways:
- pack your skis and ski boots separately*
- pack your ski boots within your checked baggage
* Each bag that exceeds your free checked baggage allowance will incur an extra bag fee."

fast samtidigt pa annan plats:
"We will accept skis and snowboards of all dimensions provided they are packed correctly."

testa och se vad som händer. :D .
jag skulle gissa att de inte bryr sig om bootsen... säkert bara för att gardera sig mot skador sa de kan claima det var ditt packningsfel... eller sa vill de klämma ur priset för en extra bag... D:

Senast ändrad:
Med British Airways är det gratis att ha med sig en resväska. Det du betalar extra för är din andra bag, i detta fallet en skidbag. (€39 över internet, €45 på flygplatsen)

Många flygbolag är känsliga och tjuriga om du tar med pjäxorna som handbagage. Jag har tyvärr ingen koll på vad BA säger om det. (Antagligen hatar dem det)

Eftersom BA har instruktioner hur de vill att du ska packa din skidutrustning tror jag inte du kan resa med enbart en skidbag eftersom du inte får ha dina pjäxor i skidfodralet:

if you are travelling with skis and ski boots you should pack them in one of the following ways:
- pack your skis and ski boots separately

British Airways - Sporting Equipment
British Airways - Charges for extra baggage

Så det är pjäxor vs Skidor = krabb?

Att pjäxorna / skidorna kan förorsakas som gör det hela till ett gissel?

Så jag kan åka med dakine doubble curse. Dra in med den på Arlanda? Ha mina skidor i den .
Skulle dom bli tjuriga tar jag med ett fodral att ha skidor i vid sidan om. ?

Pengarna är inget problem. Vill inte ha en massa olika packningar.

När jag har åkt på semester med BA så har det inte varit några problem med tunga väskor. De har satt på en tag "heavy" och inget mer med det. Sen har min bror haft med en gitarrväska som extra handbagage. Inte det har varit några problem heller.

Efter samtal med BA idag så fick jag veta att dom inte längre tar emot något checkat bagage som är längre än 190 cm.

We will accept skis and snowboards up to 1.90m in length provided they are packed correctly.

Preparing skis and snowboards for travel:

skis and snowboards must be packed in a recognised ski or snowboard bag
if you are travelling with skis and ski boots you should pack them in one of the following ways:

* Each bag that exceeds your free checked baggage allowance will incur an extra bag fee.
Någon som har praktiskt erfarenhet av detta ? Känns ju som många skidor är över 190 cm.

Piglet55 sa:
Efter samtal med BA idag så fick jag veta att dom inte längre tar emot något checkat bagage som är längre än 190 cm.

We will accept skis and snowboards up to 1.90m in length provided they are packed correctly.

Preparing skis and snowboards for travel:

skis and snowboards must be packed in a recognised ski or snowboard bag

* Each bag that exceeds your free checked baggage allowance will incur an extra bag fee.
Någon som har praktiskt erfarenhet av detta ? Känns ju som många skidor är över 190 cm.
Jag hade ett dakine 200 Cm fodral med 2 par skidor i, båda över 190, pjäxor och stavar. Det gick utan problem men det kostade typ 400 kronor extra:)
Detta var i februari 2013

Tack! Nu har det hunnit gå två år och jag har testat på två bolag varav det andra vara icelandair. Där vinner icelandair faktiskt med överseende med övervikt och allt

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp