flyga med lavinryggsäck

Claraa

Ny medlem
flyga med lavinryggsäck
Hejsan!
Jag har kollat runt lite angående vad som gäller när man ska flyga med sin lavinrygga.
Jag har en fråga och kanske någon av er har svaret.
Det står att man ska resa med patronerna i ikopplad läge, och handtaget i urkopplat läge, hur fixar man så att handtaget är i rätt läge??

flyga med lavinryggsäck
Är du helt säker på det? Man ska väll alltid ha patronen urskruvad?
Sen underlättar det enormt om du skriver till det flygbolaget du ska resa till att du reser med en lavinryggsäck. Så skriver dom in det på din biljett, att du får ha med dig farlig gods. Har även fått ett "bra" mail som man kan visa i säkerhetskontrollen som underlättar för att komma förbi.

flyga med lavinryggsäck
Ja alltså enligt åka skidors hemsida, men jag tycker ju att det känns mer logiskt att ha dem kvar i förpackningen, då finns det ju liksom ingen allt möjlighet att den skulle lösa ut, vilket är huvudsyftet när man reser

DzB sa:
Är du helt säker på det? Man ska väll alltid ha patronen urskruvad?
Sen underlättar det enormt om du skriver till det flygbolaget du ska resa till att du reser med en lavinryggsäck. Så skriver dom in det på din biljett, att du får ha med dig farlig gods. Har även fått ett "bra" mail som man kan visa i säkerhetskontrollen som underlättar för att komma förbi.

flyga med lavinryggsäck
Yes, ha kvar den i förpackningen sen får du skruva i den i värsta fall.. Men som sagt skicka iväg ett mail till ditt flygbolag att du har med dig en så du får ett godkännande, vet att swiss och brussel airlines kräver det. (Men säger inte att folk har fått ta med sig även om dom kanske inte gjort det.)

flyga med lavinryggsäck
Har rest en hel del med lavinryggsäck de senaste åren (och har lärt mig den hårda vägen). Det här är det som gäller på majoriteten av flygbolag:

1. Maila eller ring flygbolaget och berätta att du tar med en lavinryggsäck.
2. Packa patronen i lavinryggsäcken. (Ska inte vara kopplad till utlösningsmekanismen)
3.Ta ryggsäcken som handbagage och ta med databladet för produkten och IATAs tabell. (dessa dokument brukar finnas som pdf:er på tillverkarens hemsida).
4. Kolla din biljett noga. Reser du med mer än ett flygbolag på resan så måste du kolla även med det flygbolaget. Exempel: bokar du resan med Lufthansa till Hokkaido, så är det ett inrikesbolag som transporterar dig den sista delen på resan. De kan neka dig att ta med ryggsäcken om du inte meddelat även dem.

Trevlig resa!

flyga med lavinryggsäck
Snowjunkie sa:
Har rest en hel del med lavinryggsäck de senaste åren (och har lärt mig den hårda vägen). Det här är det som gäller på majoriteten av flygbolag:

2. Packa patronen i lavinryggsäcken. (Ska VARA kopplad till utlösningsmekanismen)
3.Ta ryggsäcken som handbagage och ta med databladet för produkten och IATAs tabell. (dessa dokument brukar finnas som pdf:er på tillverkarens hemsida).
4. Kolla din biljett noga. Reser du med mer än ett flygbolag på resan så måste du kolla även med det flygbolaget. Exempel: bokar du resan med Lufthansa till Hokkaido, så är det ett inrikesbolag som transporterar dig den sista delen på resan. De kan neka dig att ta med ryggsäcken om du inte meddelat även dem.

Trevlig resa!
Jag har också rest en del med den och jag håller med om allt som står ovan med en ändring (se fetstil)

flyga med lavinryggsäck
havreboll sa:
Snowjunkie sa:

2. Packa patronen i lavinryggsäcken. (Ska VARA kopplad till utlösningsmekanismen fast ej med handtaget inkopplat)

Trevlig resa!
Jag har också rest en del med den och jag håller med om allt som står ovan med en ändring (se fetstil)

flyga med lavinryggsäck
havreboll sa:
havreboll sa:
Snowjunkie sa:

2. Packa patronen i lavinryggsäcken. (Ska VARA kopplad till utlösningsmekanismen fast ej med handtaget inkopplat)

Trevlig resa!

Senast ändrad:
flyga med lavinryggsäck
Någon som har erfarenhet av om det blir krångel att flyga med de ryggor som har Jet Force-system? Enl tillverkarna ska det gå utan problem. Men i praktiken?

flyga med lavinryggsäck
Servo2 sa:
Någon som har erfarenhet av om det blir krångel att flyga med de ryggor som har Jet Force-system? Enl tillverkarna ska det gå utan problem. Men i praktiken?
Reste nyligen till Alperna utan problem med en jet force-ryggsäck. Inga papper eller liknande behövdes , bara att köra.

flyga med lavinryggsäck
havreboll sa:
havreboll sa:
havreboll sa:
Har inte varit med om att de haft som krav att patronen måste vara ansluten, men det betyder inte att jag motsätter mig tillägget. När jag talat med säkerhetspersonal och kundservice har de sagt att det räcker att patronen sitter på avsedd plats i ryggsäcken så att man ser att de hör ihop.

Beror förmodligen också på vilken typ av utlösningsmekanism du har. För mig som har Mammut R.A.S. är det direkt olämpligt att ha den kopplad eftersom det är mekanisk utlösning och därigenom finns det en uppenbar risk att den kan lösas ut av misstag. Med ABS går det ju inte att lösa ut den ( eller i alla fall betydligt svårare) om man inte har handtaget inkopplat.

Senast ändrad:
flyga med lavinryggsäck
Tack alla för svar!!
Jag kommer flyga i morgon och kör på att inte ha patronerna ikopplade, får se hur detta går!
Har även dokumenten ni pratar om!

flyga med lavinryggsäck
Lånar den här tråden.

Jag och en till kommer flyga till Kanada med våra lavinryggsäckar, en Ortovox AVABAG ryggsäck och en Ortovox ABS ryggsäck.

Jag har skrivit ut data sheet för de båda och IATA Table 2.3.A där det står att man får flyga med ryggsäckarna. Tyvärr mellanlandar vi i USA och då gäller ju deras strikta regler och enligt TSA får man inte flyga med fyllda tuber och ett ABS handtag, pga dess pyrotekniska utlösning.

Det verkar som att vi antingen får lämna tuberna och abs-handtagen hemma eller skicka de med dangerous goods.

Det var planerat att vi skulle ha ryggsäckarna i en annan större bag med kängor och annat vi kan behöva. Vi har 5 väskor totalt. 3 bagar och 2 skidbagar.
Jag funderar starkt på att packa ner tuberna i ryggsäcken, lägga ner en lång hdmi-kabel, andra kablar, kängor, hårsprej och annat bös tillsammans med väskorna för att de inte ska märka tuberna och helt enkelt hoppas på det bästa.
Båda tuberna är i kolfiber, så det kommer ju inte skrika för att det är mycket metall etc.
Jag tänkte fixa lite förslutningsbara påsar och lägga handtagen i 3 sådana för att undvika att några detektorer skall känna av den.

Dangerous Goods lär va dyrt och det lär ju inte komma fram samtidigt som oss, och jag känner inte för att åka tillbaks till Vancouver en vecka/månad senare för att hämta upp ett par tuber och handtag.
Om vi ändå behöver lämna de hemma och köpa nya på plats så kan vi ju lika gärna försöka ta med grejerna och beslagtar de tuberna så får det väl vara så.

Om de väl hittar grejerna så kommer det ju ligga inplastade papper om vad det är så kanske just den personen är hygglig och skiter i det.

Tror ni de märker en tub bland massa annat bös? (exempel på bös ser ni ovan)

flyga med lavinryggsäck
Är ganska övertygad om att de kommer se grejerna. Det är deras arbete och de kan det bättre än någon annan,speciellt amerikanarna.

När du flyger till USA brukar de fråga vid incheckningen om ditt bagage, du får redovisa att det är du som packat. Om du lovar där att inget olagligt är med, men det upptäcks senare när du landar, då hade inte jag vågar räkna med att hinna med anslutande flyg. Då känns det mer som att du blir misstänkt och inkallad på förhör i ett par timmar.

flyga med lavinryggsäck

@klassy Hör av dig till en butik med ABS i Vancouver eller på orten du skall vara på och fråga dem om det är möjligt att hyra en aktiveringsenhet under tiden du är i Kanadananana, du kommer dock att få dras med en tung stålpatron (om de inte har godkänt kolfiber de senaste åren).

flyga med lavinryggsäck
klassy sa:
@Gutta, men jag ska vara där 7 månader, 5 av dom på skidorna. Blir nog en aning dyrt.
Ska du åka skidor där i 5 månader så är det väl enklast att köpa en ny flaska och handtag på plats. Kostar ju bara 1100kr. Orka försöka lura amerikanska säkerhetskontrollanter...

flyga med lavinryggsäck
Oj, det kan vara en chansning som kan gå galet fel (om de upptäcker grejerna). Bästa fall, de tar grejerna i tullen å dumförklarar er nå djävulskt. Sämsta fall, dryga böter och inreseförbud till USA på ett antal år. Det här är anledningen till varför jag lade lite extra cash på biljetten till kanada, slipper mellanlandningar i USA = kortare flygtid + sånt här krångel med lavinryggan.

Senast ändrad:
flyga med lavinryggsäck
Lite godtrogna och snälla måste de väl ändå vara.. Att vi har med 4 par skidor och massa annan utrustning måste ju göra att de kan förstå att vi "råkade" packa ner tuberna och visste inte bättre.

flyga med lavinryggsäck
klassy sa:
Lite godtrogna och snälla måste de väl ändå vara.. Att vi har med 4 par skidor och massa annan utrustning måste ju göra att de kan förstå att vi "råkade" packa ner tuberna och visste inte bättre.
Vad gäller tulltjänstemän och securitypersonal, speciellt i USA, så gäller helt klart att nej, de måste de under några omständigheter inte. Det är snarare ett undantag att de skulle vara det. Skidumt att chansa på en sån grej om du ska resa via USA. Tyvärr.

Senast ändrad:
flyga med lavinryggsäck
För att återgå till huvudspåret måste det vara nåt väldigt nytt att sätta i patronen? Jag har åkt i ganska många år fram och tillbaka inom EU med ABS. Från början hade jag alltid patronen i incheckade bagaget i sin kartong ihop med utlösningshandtaget. Detta orsakade aldrig några problem. Efter att folk nu börjat tjata om att ha patronen och ryggsäcken ihop har jag börjat köra vario-basen och resten incheckat och tagit den alternativa ryggen till handbagage.

Den enda plats där detta ens varit en liten issue är på Narita i Tokyo där jag bägge gångerna fått lov att följa med min väska till ett eget rum där de titta på patronen och pappren och sätter en etikett på väskan och sen är det klart. Vet dock att en kompis blev av med sin patron på Haneda i Tokyo på inrikesflyget för att den var i ryggsäcken. De hade tillåtit den i incheckade bagaget dock... Så för min del gäller fortfarande att hålla patronen i det incheckade för att slippa ta den genom säkerhetskontrollen. Det känns som att det är där de största riskerna finns.

flyga med lavinryggsäck
Vattendroppe sa:
klassy sa:
Vad gäller tulltjänstemän och securitypersonal, speciellt i USA, så gäller helt klart att nej, de måste de under några omständigheter inte. Det är snarare ett undantag att de skulle vara det. Skidumt att chansa på en sån grej om du ska resa via USA. Tyvärr.
Ja men det är ju så jag menar! Kan inte jag få vara det undantaget?

flyga med lavinryggsäck
klassy sa:
Vattendroppe sa:
klassy sa:

;)

flyga med lavinryggsäck
Vattendroppe sa:
klassy sa:
Vattendroppe sa:

;)
Challenge Accepted.

flyga med lavinryggsäck
klassy sa:
Vattendroppe sa:
klassy sa:

;)
challenge.jpg

Challenge Accepted.
Fixed it for you!

Senast ändrad:
flyga med lavinryggsäck
* Max en livräddningsryggsäck per person, innehållande en pyroteknisk utlösningsmekanism på max 200 mg netto (division 1.4S) och en cylinder med komprimerad gas som inte är brandfarlig. Ryggsäcken ska packas så att den inte kan aktiveras oavsiktligt. Luftkuddarna i ryggsäcken ska ha utsläppsventiler. Du behöver ha ett tillstånd från flygbolaget. Men kolla bolaget du flyger med vad som gäller vissa kan säga nej. På SAS är det OK men meddela dom att du har en lavin rygga

Tillbaka
Topp