Lånar den här tråden.
Jag och en till kommer flyga till Kanada med våra lavinryggsäckar, en Ortovox AVABAG ryggsäck och en Ortovox ABS ryggsäck.
Jag har skrivit ut data sheet för de båda och IATA Table 2.3.A där det står att man får flyga med ryggsäckarna. Tyvärr mellanlandar vi i USA och då gäller ju deras strikta regler och enligt TSA får man inte flyga med fyllda tuber och ett ABS handtag, pga dess pyrotekniska utlösning.
Det verkar som att vi antingen får lämna tuberna och abs-handtagen hemma eller skicka de med dangerous goods.
Det var planerat att vi skulle ha ryggsäckarna i en annan större bag med kängor och annat vi kan behöva. Vi har 5 väskor totalt. 3 bagar och 2 skidbagar.
Jag funderar starkt på att packa ner tuberna i ryggsäcken, lägga ner en lång hdmi-kabel, andra kablar, kängor, hårsprej och annat bös tillsammans med väskorna för att de inte ska märka tuberna och helt enkelt hoppas på det bästa.
Båda tuberna är i kolfiber, så det kommer ju inte skrika för att det är mycket metall etc.
Jag tänkte fixa lite förslutningsbara påsar och lägga handtagen i 3 sådana för att undvika att några detektorer skall känna av den.
Dangerous Goods lär va dyrt och det lär ju inte komma fram samtidigt som oss, och jag känner inte för att åka tillbaks till Vancouver en vecka/månad senare för att hämta upp ett par tuber och handtag.
Om vi ändå behöver lämna de hemma och köpa nya på plats så kan vi ju lika gärna försöka ta med grejerna och beslagtar de tuberna så får det väl vara så.
Om de väl hittar grejerna så kommer det ju ligga inplastade papper om vad det är så kanske just den personen är hygglig och skiter i det.
Tror ni de märker en tub bland massa annat bös? (exempel på bös ser ni ovan)