Flytta till Norge

Schtenek

Medlem
Flytta till Norge
Jag är en kille som börjar närma mig 30 och bor i Södra Sverige (På tok för långt från några vettiga fallmeter). Efter några år med jobb i storstad har jag börjat fundera på om det är dags för något nytt. 5 veckors semester är på tok för lite när det finns en hel vinter som man går miste om varje år. Drömmen om att bo i närheten av bergen växer sig starkare hela tiden, inte minst så här i början av vintern när man inte fått ge sig ut på laggen än.

Jag jobbar på ett norskt företag i Sverige och en flytt till Norge känns smidig av flera anledningar, språket, relativa närheten hem och en eventuell möjlighet att bara byta kontor utan att behöva söka ett nytt jobb.

Inspirerad av denna krönika är man ju öerhört sugen på att realisera drömmen

Jag undrar om det är någon därute som gjort flytten till Norge för skidåkningens skull eller som bara har bra koll på lämpliga orter i Norge där man har bergen runt hörnet. Finns säkert flera ställen men hade varit uppskattat att få lite uppslag att börja reka vidare!

Flytta till Norge
Kul att du känner dig insprerad, det känns bra att föra det vidare från @Heddious som en gång inspirerade mig att dra på första säsongen :)

Bort fortfarande här, inga planer på att flytta på mig. Vad som är lämplig ort beror helt på vad du är ute efter - skidåkning får du (i princip) längs hela fjord-kusten från Bergen till Alta med ett litet uppehåll runt Trondheim samt massor med ställen mot inlandet till. Bara välja efter smak och behag, jobbpreferenser/möjligheter och vilket slags klimat du föredrar.

Flytta till Norge
Tjena. Jag bor väl mestadels av tiden i Norge nu för tiden (även om jag jobbar för svenskt företag). Först i Trondheim, sen Oppdal och nu i Kristiansund.

@RandoScando summerade det bra egentligen (förutom att det finns skidåkning i och kring Trondheim ;)), men fyller på med mer specifika förslag

Trondheim har allt vad en storstad har att erbjuda i form av jobb och nöjesliv, men ändå närhet till friluftsliv och skidåkning. Längdåkningen finns det typ överallt här. Finns en bra, liten skidanläggning, Vassfjellet, som brukar kunna erbjuda många dagar med puderåkning. Ny stolslift så det är en satsande anläggning. Kolla in https://www.instagram.com/multiadventures/?hl=en för inspiration. Dock är det egentligen mer kullar än fjäll kring Trondheim. På helgerna har du ca 2h 45min till Sunndalsöra och "riktiga" fjäll och fjordar. Eller ca 1h 45min till Oppdal. Lätt att lära känna folk i Trondheim då det är mycket folk utifrån.

I Oppdal har jag bott en säsong också. Oppdal är en hyfsat stor anläggning lite söder om Trondheim. Det är en mix av landsbygd, liten stad (Biltema, klätterhall och bio finns t.ex) och skidort. Många kommer från Trondheim och Kristiansund till sina hytter över helgen. Inte stället som får mest med snö men en kul anläggning med en del rolig offpist. En del toppturer i dalarna runtomkring. Ca 1h till Sunndalsöra och fjord-Norge. Något svårare att hitta umgänge men det ger sig nog om man bor lite längre.

Är det riktig puderkörning man vill åt är t.ex Stranda riktigt bra. Och så är man mitt i topptursmeckat i Sunnmöre. 1h från Ålesund som är en riktigt fin stad (dock långt ut i havet så mycket regn även på vintern).

Åndalsnes längs Isfjorden är huvudbyn i topptursparadiset Romsdal. Finns en liten skidanläggning 20min uppe i Skorgedalen, annars är det för egen maskin man skidar här. Lite större stad men längre ut mot havet finns Molde. De har en liten skidanläggning, riktigt kul när det kräksnöar. Eller när det är slush. Galen utsikt.

Sogndal är en mysig liten studentby vid Sognefjorden som har två fina skidanläggningar i närheten. Plus att du har massa topptursmöjligheter, speciellt på våren när väg 55 öppnar.

Tromsö är ju en metropol norr om Polcirkeln med fin natur. Men man är väldigt långt bort om man vill "hemåt" ibland. Narvik också för den delen, de har en bra liftanläggning också.

Lillehammer är en fin stad med Hafjell och Kvitfjell i närheten, men de är ju inga offpist-orter direkt, och toppturandet är väl nästan obefintligt

Hemsedal har man ju alltid också.

Finns säkert massor av andra ställen som är bra också, men detta var det jag har lite erfarenhet av.

Lycka till.

Flytta till Norge
Egentligen så är det nog Oslo av de större städerna som har bäst tillgång på backanläggningar i närheten. Kan låta konstigt när det ligger så långt söderut.

Jag kan inget om offpist eller annan avancerad åkning så det lämnar jag till andra.

Du har Norefjell 1.5 timme bort med bil. Trysil, Hafjell, Hemsedalen med flera någon timme till bort. Samtliga på topp fem över anläggningar i Norge.

Tryvann i själva Oslo som du når med tunnelbanan eller någon kvart med bil är inte helt värdelöst. Varingskollen någon halvtimme bort, sedan är det en stor mängd halv-OK anläggningar i en radie av en timme.

Flytta till Norge
Gjorde den flytten för många år sedan nu, och hamnade till slut i Sogndal. Åkningen är grym och snö får vi mer av än i stort sett alla andra. Men det som gjorde att jag valde Sogndal var att det också finns många större arbetsplatser för att vara en så liten ort.

Flera bra förslag i de andra innläggen, men man kan ju också lägga till Bergen på listan om du vill ha en större stad. Kort väg til Voss och Myrkdalen, och flera fina småanläggningar.

Tillbaka
Topp