för fett?

Jonsson

Ny medlem
för fett?
Börjar få lite angst å kan inte riktigt bestämma mig, kanske 10.ex blir lite för fett, åker mest i gränsen men sista vintrarna har varit snöfattig, åandra sidan ska den ju fungera hyfsat i pisten, väger ju kring 85kg så jag har ju inga problem att få upp dom på kant...

andra kanditader är:
Head monster (förra årets för 3200 + bindning)
Fischer alltrax 74
Bandit XX
Stöckli Stormrider
Head cyber cross
Elam mx 4 (mx 2000)

andra tips emottages tacksamt!!!

för fett?
... om några år kommer alla att åka omkring på "feta" skidor. Tenex hör ju definitivt till de med goda allroundegenskaper och är ju inte tokfeta. Mitt nästa par skidor blir definitivt ett par +80!

MVH/MM

för fett?
Har du testat Völkls G4or? Styva men goa, du som väger 15 kilo mer borde gilla dom. Lite jobb men givande.

för fett?
Är helt övertygad om att Inte alla skidor kommer att vara "feta"...
Är du en pisträv vilket de flesta är, så finns det ju absolut ingen anledning till att ha fetare skidor än 65 i midja...

Däremot kommer nog många att välja skidor som te x. X-Scream mfl. som är någon sorts allroundskida.

Svar på frågan: det är inte så mycket att orda om... Prova dig fram. Alla skidorna på din lista har starka och svaga punkter och valet är väldigt individuellt för olika åkstilar, smak och eget tycke.

för fett?
Jo, givetvis kommer det finnas rtena pistskidor med smal midja, 65 och nedåt. Jag tror dock att friåkningslagen kommer ligga över 80mm i midjan och att det som kallas "all mountain" med 67-75 i midjan inte kommer existera som högprestandaskidor utan endast vara direktörsmodeller. Åker man lite hårdare tycker ja fetingar funkar minst lika bra som mellanbreddsskidor, även i rätt hård pist. När det är riktigt hårt slår dock ingenting riktiga racinglagg. En prediktion om framtidens racingskidor jag törs ge är att skidorna även där kommer blir lite bredare i midjan. EN bredare skida har i och för sig sämra isgrepp och är långsammare kant till kant, men isgreppet kan man säkert förbättra med annan uppbyggnad. Äve de nu så förhärskande carvinglaggen sades till en början ha för dåligt isgrepp. Först sades de ha för dåligt isgrepp över huvud taget, saden började de användas till damer storslalom och senare herrar storslalom, men sades fortfarade ha för dåligt isgrepp för slalom. Nu vet ni alla hur det ser ut. I slalom kör till och med en del 90-kiloskillar på skidor ned mot 160 med väldigt mycket skärning. Även super-G och störtloppsskidorna kan betecknas som "carvinglagg", faktiskt.

Anledningen till att jag tror att bradare skidor kommer även på racingsidan är att de ligger stabilare i skäret, speciellt när det är slagigt och jävligt.

HitMe

Tillbaka
Topp