För lång Custom? Extremt dåligt isgrepp

magnil

Medlem
Har en Burton Custom 163 cm (2012?) och är 187 cm / 83 kg medioker åkare. Vet att den är i största laget. Har extremt dåligt isgrepp med den trots att kanterna är vassa. När jag testar min gamla superbilliga alldeles för korta Head Global III så är isgreppet kanon i jämförelse. Borde vara bättre grepp med lång bräda?

Läste i en annan tråd om någon som hade samma problem med Custom. Låter konstigt att Custom som är så populär skulle ha dåligt isgrepp. Kan det vara att brädan är för stor/styv för mig?

Tror inte längden ställer till det. Jag har nästan lika lång bräda men är mkt mindre än dig.
Är det normal bredd på brädan eller wide?
Har testat Custom och den var alldeles utmärkt på alla sätt och vis så om det inte är ett defekt exemplar du har borde det inte vara brädan det är fel på. Hur är kanterna hängda? Kan ju vara vasst men i fel vinkel.

Brädan är normallängd och fabriksslipad (köpte den på rea vår 2012 och pajade knät sen, började åka på den förra året). Känns som den borde vara rätt slipad från fabrik? Vassare än min gamla Head.

Fabriksslipad? Du har väl gått över kanterna, eller lämnat in den, sedan den var ny?

Kanterna behöver underhållas, en slipning varar inte för evigt. Jag brukar kolla kanterna varje dag så det inte blivit nån skada vilket är lätt hänt om man köp på sten tex. Skärper upp kanterna en gång per åkvecka om de inte känns dåliga innan, passar på att valla samtidigt. Lämnar in på planslip när det behövs.

Finns nån tråd här hur man vallar och slipar kanter, med video och bilder, leta reda på den.

Jag är ingen iscarvare direkt, men kan det vara så att du helt enkelt kommer närmre kontaktpunkterna på din kortare bräda? Teoretiskt borde man ju få bättre tryck på kontaktpunkterna ju bredare du står... Testa stå riktigt brett en gång och se om du upplever samma problem.

Inte för att det direkt löser problemet i och med att du måste stå okomfortabelt brett, men det besvarar i alla fall din fråga.

Tror inte det har med slipningen att göra då kanterna är vassa.

Coldis, du kan vara inne på rätt spår tror jag. Har smal stance för att spara knät som jag har skadat tidigare. Skall prova att ändra lite där.

Nu har jag ingen som helst aning om hur du åker, men min erfarenhet(dock av Custom X) är att man inte riktigt kan "slöåka" på den typen av bräda. Lite överdrivet har man bara två val - rent skär eller inget skär alls.

Labba lite med stancen kan ju såklart vara en idé, man generellt verkar regeln vara att smalare stance ger bättre skär och bredare stance ger bättre kontroll.

Sen är ju isgrepp och snowboard något man sällan nämner i samma mening, men om du har bra grepp på samma is med en annan bräda är det ju knappast en del av problemet.

163 är en alldeles utmärkt längd då du ska klippa puder. Och i puder behövs inga slipade kanter.

magnil sa:
Har en Burton Custom 163 cm (2012?) och är 187 cm / 83 kg medioker åkare. Vet att den är i största laget. Har extremt dåligt isgrepp med den trots att kanterna är vassa. När jag testar min gamla superbilliga alldeles för korta Head Global III så är isgreppet kanon i jämförelse. Borde vara bättre grepp med lång bräda?

Läste i en annan tråd om någon som hade samma problem med Custom. Låter konstigt att Custom som är så populär skulle ha dåligt isgrepp. Kan det vara att brädan är för stor/styv för mig?
Det finns tre troliga anledningar till detta. Din stance, din Head bräda är styvare eller du testade dem på olika sorters fören.

Din Custom är en bra bräda och inte för lång.

Problemet många har är att de åker med för raka ben, funkar i mjuk snö men på hårdare underlag så går trycket inte ner i marken utan tvärs backen.

Öka på forward lean på bindningen, böj på knäna och räta upp överkroppen.

Tja magnil!

Jag fick samma problem när jag ändrade bindningens placering på brädan. Ändrade "överhänget" vid hälen för bindningarna skar in i snön ibland vid löst underlag och detta resulterade med att brädan gick skit på isig pist men helt outstanding i djupsnö och slask. Troligtvis så får jag mindre och svagare tryck på hälsidan nu. Åker dock på en sherlock och ingen custom. Så du kan ju testa att laborera lite med bindningens placering om du inte har super stora boots och bindningar. Bara ett tips

Anledningen till at du upplever/har bättre is-grepp på din korta bräda kan vara att den även är smalare, dvs. att du då får lite mer tå/häl utstick så att du får mer kraft över kanterna.

Är det inte det så ligger ditt problem i stancen. Antagligen ska du däremot inte bredda den då det endast medför sämre is-grepp då du tappar tryck mitt på brädan och det är där huvuddelen av ditt is-grepp kommer ifrån, det är där du vill ha tryck.

Prova istället med en hyggligt smal stance mitt över brädans skärning eller lite-lite bakom den och vrid bindningarna några grader framåt. Laborera sedan dig fram till vad som funkar bäst.

Tillbaka
Topp