Formgjutna pjäxor

Mohlkert

Ny medlem
Formgjutna pjäxor
Gick med min tjejkompis idag som just hade kommit hem från franska alperna "ett ställe jag varken kan utala eller stava" val'desair eller nått kul. Saken är den att hon har haft sjukt ont i fötterna och ska köpa nya pjäxor jag föreslog formgjutnapjäxor. Då sa hon kort och gott nej det är inte bra har hört så mycket skit om det så det blir det inte? Själv blev jag rätt paff då jag trodde det va det ultimata. Så vad har ni för erfarenheter eller vad har ni hört om just formgjutna pjäxor?

Formgjutna pjäxor
formgjutna pjäxor sitter ju grymt mycket bättre.. för då formas dom perfekt runt din fot..
om man sen slänger i en formgjuten sula också som kostar nånstans mellan 5-800:- så kan de typ inte bli mycke bättre?

om man nu inte köper Strolz eller hur de nu stavas.. dom fyller man skumm i så att vadderingen lixom gjörs efter din fot..

finns väl inget dåligt med formgjutna pjäxor skulle jag tro?

Formgjutna pjäxor
jag tänker köra på formgjutna pjäxor nästa år då mina fötter växt klart nu.. har redan formade sulor så de kommer bli kanon... men jag har hört att de gör on som fan första veckan.. fråga mig inte varför

Formgjutna pjäxor
"Gjorde" ett par Stroltz i St Anton för 7 säsonger sen har aldrig haft ont efter detta.
Förmodligen mitt livs bäsa utrustningsköp rent komfortmässigt när dom sitter på.

Några nackdelar dock.....eftersom de är formgjutna och hårda är det ett rent helvete att
ta på dom när skalet är kallt men sen är det fantastiskt tills man skall ta av dom.......då
börjar h-vetet igen. Trots detta har jag alrig ångrat detta köp.

Formgjutna pjäxor
Man kan nog skilja på "gjutna", vilket borde vara med värme, typ standard på lite mer hi-end pjuck, och Sprutade, vilka det sprutas in ett skum som sen stelnar och då är format efter foten.
Ett par sprutade gör oftast ont i början därför att foten inte är van vid tryck och belastning där det blir när pjucken sitter som en fläskläpp, spruta en pjäxa gör man nästa uteslutande inklusive gjuter en sula för att foten ska få maximalt stöd.
Stroltz har bara sprutade modeller.
Conformable är en innersko som man gör tillsammans med ett skal som man valt, det finns några tillverkare som har conformable innerskor till sina sprutade skor.
Om man har lite problemfötter eller vill ha något som är extremt bekvämt, hårt eller något avvikande när det gäller passform så sprutar man ett par pjäxor.
Det kan göra ont att spruta dem, det blir ett grymt tryck runt foten och det blir varmt och sen brukar det ta en vecka innan de satt sig lite runt foten (om det är rätt gjort) sen är det bara njutning :-)
Har det och kommer förmodligen aldrig att ha ett par pjäxor som inte är sprutade någon gång i framtiden, det är helt enkelt så mycket bättre.
Jag har det i alla mina pjäxor, lite olika innerskor för olika ändamål, och i vissa fall så har jag tom flyttat med dem när skalen tagit slut.

Formgjutna pjäxor
Ooh eevez leker cool och låtsas vara chef över Alpint xD
Nej, men allvarligt... Formgjutna (sprutade) pjux har jag bara hört gott om.
Dock så säger många att dom känns för små och trånga dom första dagarna eller till och med i nån vecka men att sedan blir det perfekt. Så din tjejkompis har vell bara snackat med nå 50+ morsor som formgjutit pjäxor för två dagar i Åre ;)

Ska själv skaffa det nästa säsong!

Senast redigerad av en moderator:
Formgjutna pjäxor
om man ändå ska investera massa pengar så kan man ju köpa värmare till dom!. då kommer hon bli glad när hon åker för det är jävligt skönt faktist! mmmmm

Formgjutna pjäxor
Wesslan95 sa:
om man ändå ska investera massa pengar så kan man ju köpa värmare till dom!. då kommer hon bli glad när hon åker för det är jävligt skönt faktist! mmmmm
Känns väl ändå rätt så onödigt eftersom att det i princip aldrig behövs. Jag åkte i Levi förra vintern och där var det -20 grader, frös inte ett dugg om fötterna.

Formgjutna pjäxor
Jo det är just en massa 50+ are som jag snackat med, ska tippsa henne en gång till och se vad hon tycker.
Ang värmare är det helt olika från person till person kujanpaa! Jag tappar kännseln och värmen redan vid +2. Åkte nu i ryssland i -20 så du kan ju tänka dig hur mina tår mådde. Men som sagt de va ju de som inte frös där borta heller.

Formgjutna pjäxor
Ifjol hade jag en frågelåda om sprut- och forminnerskor, https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=32191, vilket slutade i ett köp av ett par Conform'able. Hade jag vetat då vad jag vet idag hade jag istället gått direkt på Intuition.

Det var inte det att Conform'able inte satt bra eller var dåligt sprutade. Tvärtemot, de var helt sjukt tighta och hade ett galet hälgrepp. Det var mer att de inte passade för den sorts åkning som jag utövar mest (åker samt hoppar och studsar på det mesta jag ser i det mjuka och parken men desto mindre isig pist och banåkning) plus att de var de alldeles för kalla.

Conform'able i Salomon X-wave 10 skal
+Galet hälgrepp, förmodligen det bästa man kan få i ett par pjuk
+Sjukt tight fit i övrigt
+Otroligt bra kraftöverföring och minskade problem med shin bang, där spelar även Boostern stor roll, mer än på mina Full Tilt har jag upplevt
-Alldeles för kalla för mina köldkänsliga fötter, trots värmare
-Snudd på omöjliga att få på om de inte vart på pjäxblås hela natten, även svåra att få av
-Smärta i hälarna vid baklängeslandningar som inte landas exakt mitt på foten
-Inte speciellt sköna att gå mycket med
-Går inte att spruta om och måste således bli bra på första försöket, vilket dem vanligtvis blir iofs

Intuition Pro i Full Tilt Bumble Bee Pro skal
+Varma!
+Skön fit utan att förlora speciellt mkt i kraftöverföring jämfört mot Conform'able
+Otroligt lätta att ta på och av, även om de inte vart på pjäxblås överhuvudtaget
+Går att baka 2 ggr med mkt bra resultat (om man t.ex. byter skal)
+Mer anpassade (både innersko och skal) till det jag åker mest
-Inte lika lång livslängd som Conform'able
-Spännena på pjäxorna är gjorda helt i plast och kan gå sönder

Här, https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=41552, har det diskuterats en del om Intuition vs. Conform'able m.m.

Ska tilläggas att detta är mina högst personliga erfarenheter. Min vän Johan som kör Conform'able i ett par Lange Freeride 130 är helt galet nöjd. Han har inga som helst problem med att de är kalla och heller inga större problem att hoppa och studsa med dem utan att få ont i benen.

Senast ändrad:
Formgjutna pjäxor
Kanske borde chippa in att jag skaffat sprut-innersko denna säsong och jag älskar det. En helt otrolig precis känsla i jämförelse med "vanliga" innerskor. Precis som alla med sprut-pjäxor säger så kommer jag nu aldrig vilja åka med ett par vanliga pjäxor igen.

Det kanske allra bästa med pjäxorna nu är att den super-tighta fiten har eliminerat mina tidigare stora problem med benhinnorna. Brukade få ont i utsidan av smalbenet nån månad in på säsongen, men med hjälp av den otroliga kraftöverföringen har detta problem försvunnit. Observera att jag inte hade ont i de "vanliga" benhinnorna särskilt mycket, mitt problem satt på utsidan av benet och gick ner mot fotknölen. Tror det beror på att pjäxorna var för otighta i sidled så jag konstant försökte jobba ner innerkanten på ytterskidan genom att kanta lite extra. Nu är pjäxorna så tighta att man absolut inte kan påverka kantningen med hjälp av fotleden.

Dock har jag nu också vissa problem med att det är kallt om fötterna ibland - något som jag nästan aldrig upplevt tidigare. Men som tur är, är det ju sällan så helvetes kallt här i alperna. Alla har dock inte problem med att conformablen är kall, vissa har även upplevt motsatsen.

Sprutskor är heller inte sköna att tura i och de väger mycket.

Jag har inga problem alls att få på mig pjäxorna, men jag kör med dalbello krypton cross..

Formgjutna pjäxor
Glöm inte Stroltz.. Deras inneskor är varmare än Comformable flera gånger om..... Inte fryst sen jag skaffade de....

//H

Formgjutna pjäxor
Jag har kört både Intuition och Stroltz och kan bara säga att jag älskade mina Stroltz. Däremot frös jag konstant så in i helvete i dom så man nästan grät ibland. I mina Intuition har jag aldrig frysit och även om det inte är lika tight fit som i Stroltz så räcker det i dom allra flesta lägen och jag är mer nöjd med dom än Stroltz.

Sen är det tveksamt om det är värt att betala lika mycket för en Stroltz-innersko som man får en hel pjäxa för.

Formgjutna pjäxor
Jag säger tvärtom då.. Har haft Comfortable... Frös som en idiot i dessa.. Och haft Intution och frös även i dessa... Men i mina Stroltz har jag aldrig frusit. Men som tur är ju smaken som baken.. Delad ;)

//H

Ps. Har ungefär 150 dagar i varje pjäxa. Ds.

Formgjutna pjäxor
Formgjutna pjäxor är grymmt men tjejer skall gärna inte ha det. Under ca 5 dagar i månaden så sväller tjejernas fötter villket kan resultera i problem. Vill du ha komfort så köp rätt pasform på pjäxa och gjut en sula. Vill du sitta tight utav bara helvete så spruta ett par. Den mjuka komforten som man får i en vanlig pjäxa får du inte i en sprutad då skummet blir ganska hårt. Ställ dig frågan vad du är ute efter.......

Formgjutna pjäxor
herring sa:
som vanligt: gå till en butik där du kan få vettig info, ryktesspridande fjortisar ska du inte lita på
Förstår inte riktigt vad det är du vill få fram. Kan förstå att du har en annan uppfattning och det är väll okej för alla, smaken är ju som baken som någon redan har sagt. Men väx upp och dela med dig av informationen du sitter på, istället för att häva ur dig någonting så meningslöst. And by the way vadå för ryktesspridning?

Formgjutna pjäxor
herring: Vad pratar du om? Det här är en av få trådar på länge som är fria från, för att änvända ditt ord, ryktersspridande fjortisar förutom möjligen något inlägg i början.
Och för att få vettig info. tycker jag att Freeride är genialt då det förmodligen finns mer kunskap om pjäxor här än i de flesta skidbutiker.

Sen när man väl ska köpa pjuk är det klart att man ska gå till en bra butik som gör en ordentlig koll på ens fötter och tar reda på, tillsammans med kunden, vad för slags pjäxor som kan passa kunden bäst.

Formgjutna pjäxor
Anders_Warg sa:
Formgjutna pjäxor är grymmt men tjejer skall gärna inte ha det. Under ca 5 dagar i månaden så sväller tjejernas fötter villket kan resultera i problem. Vill du ha komfort så köp rätt pasform på pjäxa och gjut en sula. Vill du sitta tight utav bara helvete så spruta ett par. Den mjuka komforten som man får i en vanlig pjäxa får du inte i en sprutad då skummet blir ganska hårt. Ställ dig frågan vad du är ute efter.......
Det där var intressant! Hur kommer det sig att kvinnors fötter sväller och inte mäns?

Formgjutna pjäxor
oscarius sa:
Anders_Warg sa:
Det där var intressant! Hur kommer det sig att kvinnors fötter sväller och inte mäns?
På grund av hormonella förändringar, Som män inte får.
http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=5508

Formgjutna pjäxor
Oki mäns fötter sväller oxå. Det bästa att göra är ju att gjuta pjäxor efter liften är stängd. Då foten är störst.......

//H

Senast ändrad:
Formgjutna pjäxor
Anders_Warg sa:
Vilket uber skitsnack :-)
Allas fötter sväller under vissa förutsättningar, bakfylla tex, att det kan vara extremt för vissa, surething men det fungerar för mer än 90% med sprutade pjuck, min sambo har haft sina stroltz i 6år och aldrig haft problem. En hel del av tjejerna i WC kör sprutade innerskor, tror du att de inte åker när de har PMS eller?
WTF jag har stått i mina när fötterna känns som bowlingklot när man går upp på morgonen, möjligen så är det jobbigt att få i fötterna men svullnaden går ner rätt snabbt så det är aldrig ett problem.

Tillbaka
Topp