Ifjol hade jag en frågelåda om sprut- och forminnerskor,
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=32191, vilket slutade i ett köp av ett par Conform'able. Hade jag vetat då vad jag vet idag hade jag istället gått direkt på Intuition.
Det var inte det att Conform'able inte satt bra eller var dåligt sprutade. Tvärtemot, de var helt sjukt tighta och hade ett galet hälgrepp. Det var mer att de inte passade för den sorts åkning som jag utövar mest (åker samt hoppar och studsar på det mesta jag ser i det mjuka och parken men desto mindre isig pist och banåkning) plus att de var de alldeles för kalla.
Conform'able i Salomon X-wave 10 skal
+Galet hälgrepp, förmodligen det bästa man kan få i ett par pjuk
+Sjukt tight fit i övrigt
+Otroligt bra kraftöverföring och minskade problem med shin bang, där spelar även Boostern stor roll, mer än på mina Full Tilt har jag upplevt
-Alldeles för kalla för mina köldkänsliga fötter, trots värmare
-Snudd på omöjliga att få på om de inte vart på pjäxblås hela natten, även svåra att få av
-Smärta i hälarna vid baklängeslandningar som inte landas exakt mitt på foten
-Inte speciellt sköna att gå mycket med
-Går inte att spruta om och måste således bli bra på första försöket, vilket dem vanligtvis blir iofs
Intuition Pro i Full Tilt Bumble Bee Pro skal
+Varma!
+Skön fit utan att förlora speciellt mkt i kraftöverföring jämfört mot Conform'able
+Otroligt lätta att ta på och av, även om de inte vart på pjäxblås överhuvudtaget
+Går att baka 2 ggr med mkt bra resultat (om man t.ex. byter skal)
+Mer anpassade (både innersko och skal) till det jag åker mest
-Inte lika lång livslängd som Conform'able
-Spännena på pjäxorna är gjorda helt i plast och kan gå sönder
Här,
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=41552, har det diskuterats en del om Intuition vs. Conform'able m.m.
Ska tilläggas att detta är mina högst personliga erfarenheter. Min vän Johan som kör Conform'able i ett par Lange Freeride 130 är helt galet nöjd. Han har inga som helst problem med att de är kalla och heller inga större problem att hoppa och studsa med dem utan att få ont i benen.