Formgjutning på Alpingaraget, vad ska jag tänka på?

JohanSG

Ny medlem
Undrar om någon har några råd vad jag ska tänka på om jag ska göra formgjutna sulor på Alpingaraget till mina nya Salomon Crossmax 10.0?

Åkte med dem förra helgen och kände att jag fick kramp av dom och undrar om dessa sulor hjälper? Vad ska jag välja för sort? Det kostar 650kr enligt Alpingaraget, är det värt pengarna?

Jag har ingen möjlighet att åka till Alperna för att göra detta. 20 mil från Gävle räcker.

Tacksam för hjälp! Snarast.

Gå till en doktor som får kolla på dina föter & om han är snäll kanske han skriver ut ett par formgjutna sulor till dig. Det funkade iaf för mig, då fick jag riktiga sulor, har inte haft problem sen dess. Fick gå till en fotklinik där dom gjorde en avgjutning av foten i gips & sen gjöt dom sulan efter den mallen.

Hej!

Är inne på mitt tredje par formsprutade skor och likaså fromgjutna sulor. Det är helt klart värt priset att göra dessa. Jag skulle inte tveka en sekund.

MVH Ulf

Formgjutna sulor!
Åker du mycket tycker jag att det är värt att lägga pengar på detta. Att tänka på är att man måste "gå/åka" in dessa sulor innan de känns helt bra. Kan vara bra att gå in dem (i vanliga skor) lite innan du åker t.o.m.
Att lägga pengar på att gå till en läkare känns lite onödigt, då de vanligtvis inte skriver remisser om man inte har något fel på foten. Ber man, kan de i.o.f skriva en remiss, men då får man inte inläggen kostnadsfritt utan får lägga vad de kostar, så 650:- tycker jag låter rätt billigt! MVH Cicci (ortopedingejörs studerande)
LYCKA till!

Tack för att ni tar er tid att svara.

Dessa sulor för 650:- är väl inte formgjutna sulor i ordets rätta bemärkelse då man gör avgjutning av foten som man sedan gjuter sulan efter. Här handlar det väl om något snabbsystem vad jag har förstått. Kanske någon som vet mer om det och kan förklara?

Någon som vet om det skiljer något i hur skickliga dom är på Alpingaraget jämfört med Alpint?

Tacksam för snabbt svar då jag ska dit imorron eller övermorron.

tja. hos alpin kostar det 500 kr att formgjuta sulan i ordets bemärkelse gjuta!!

du står på sulorna medans dom är varma vilket gör att dom formar sig efter din fotsula, hålfot och rubbet. får till och med märken efter dina tår om du så vill ha det :)

åk till alpin. helt klart sthlm schysstaste affär när det kommer till alpina saker.

ha d

EFAC_Fredrik: Fick du nya sulor gratis då eller? För jag har lite problem med mina fötter, plattfot och allt vad det heter.

Jag va och kolla på pjäxor på alpin nyss och då va det en tjej som köpte ett par pjäxor och på 25 min fixade de formgjutna sulor!! Men jag vissde fan inte att det kosta 650 spänn!! Låter mycket för 25 min och det såg väldigt enkelt ut!! Men jag kanske helt missupfatta allt! Ska dit imorn o kolla lite!!

Åker man mycket är pjäxor o sulor annars allt!!

Jag kör med formgjutna sulor från alpingaraget och kan säga att dom 650 du kommer få betala kommer du inte gråta över i mer än stunden du betalar sulorna..Har gjort min åkning oerhört mycket skönare och stabilare..Hade stora problem med kramp och tryckskador på foten men dom är helt borta nu..(hjälper även mycket mot ömmande skenben)

Köp dom, helt klart..

peace..

*Varning*
Tänk på att tvätta fötterna noga innan du går dit! Gjutningsprocessen tenderar att förstärka eventuella odörer!
lycka till!

Jag har idag varit till Alpingaraget och fått det fixat. Det känns bättre redan när man provar pjäxorna. Jag hoppas och tror att nästa skiddag blir bekvämare.

Vill bara berätta så här efter att ha haft formgjutna sulor (Conformable) i två säsonger att det är helt underbart! Bara efter någon dag var jag så såld att jag direkt gjorde formgjutning även till de pjäxor jag använde i skidskolan. Pjäxorna blir otroligt sköna och dessutom hålls foten stabilare och man får bättre känsla. Originalsulorna i alla pjäxor är ju för att passa så många som möjligt nästan helt platta och ger inget stöd alls under hålfoten. Jag kan bara rekommendera alla som ännu inte har provat formgjutet att göra det! Det är guld värt. Tycker man dessutom att den lilla formanpassning man gör av själva innerskon efter att man hettat upp den inte räcker till så köp ett skal och sedan en helt formsprutad innersko kombinerat med en formgjuten sula.

Som sagt, guld värt!

Tillbaka
Topp