Försäkring i Kashmir (Gulmarg)?

rikard_o

Ny medlem
Det där med Ladakh hänger väl med eftersom det ligger i samma delstat och UD orkar väl inte gå in på detaljer... Ännu mer befängt när man klumpar ihop ett helt land som Pakistan i samma avrådan, som jag gissar mest grundar sig i områdena mot Afghanistan som inte är helt safe. Forskar vidare i detta...

Jag hade folksam när jag var och reste i Sydamerika och det går att förlänga sin reseförsäkring utöver de första 45 dagarna. Det fanns heller inga saker jag "inte" fick göra för att försäkringen skulle gälla.

Jag kollade också runt en del förra året och valde Folksam. Dom hade då inga restriktioner för offpist och reseförsäkringen går att förlänga på dagsbasis inte på månadsbasis som många andra har. Man kunde även säga till om man kom hem tidigare och få pengar tillbaka för ej utnyttjade dagar. Man kunde även förlänga på plats.

Enligt vad jag vet så gäller Carte Neige, dvs franska skidförbundets skidförsäkring, i hela världen för räddning på berg under 5000m (inte riktigt säker på talet) höjd. Den täcker dock inte om man snubblar i trappan så reseförsäkring är ett måste ändå. Carte Neige kan man bara köpa på plats i Frankrike vad jag vet. Eller?

/R

Folksam har ingen begränsning med hänvisning till UD alltså? Det är väldigt vanligt att de har det... Har alltså inte att göra med vad man själv gör utan var man befinner sig. Även Trygg Hansa svävar med svaren här men har lyckats få skriftligt på mail att det ska vara lugnt så länge man inte ger sig in i en krigszon när strider utbrutit.

Vet ni ungefär vad det kostade per månad med Folksam för att täcka hela världen? Man kanske skulle byta bolag för hela hemförsäkringen då... hmm, ska kolla upp och jämföra med Trygg Hansa.

Enbart skidförsäkring som Carte Neige räcker inte, större risk att jeepen kör av vägen från Srinagar än att man bryter benet på berget tror jag :) Dessutom är skidåkningen bara en liten del av denna tripp, vi kommer passa på att kolla runt på lite andra ställen i Kashmir också.

Tackar för infon!

Har kollat upp lite...

Både Folksam och Trygg Hansa gäller även i länder/regioner där UD avråder. Och båda gäller för off pist. Och numera har även Trygg Hansa möjlighet att förlänga reseskyddet efter de första 45 dagarna! Så jag ber om ursäkt för att jag upptagit er tid i onödan.. :) Men kanske kan vara intressant att veta för någon annan.

Trygg Hansa är dessutom ca 500 kr billigare per person än Folksam för förlängningen för en halvårsresa. Och flera tusen billigare än Europeiska och Gouda för samma tid. Trygg Hansa är också billigare än Folksam för grundhemförsäkringen. Så vi stannar som kund hos dem :)

Summa sumarum för er som ska till Gulmarg för att skida - försäkra er ej med Europeiska eller Gouda. Kolla vad som gäller med ert vanliga försäkringsbolag. Och är det så att det ni har ej gäller där så är det billigare att byta bolag för hela året än att ta nån skit med Europeiska eller Gouda, som ändå inte gäller...

En liten brasklapp... Varning för Folksam som jag tar upp ovan. Enligt deras telefonsäljare som jag pratade med i förra veckan så gäller deras försäkring även i länder/regioner som UD avråder från. Men enligt ett svar jag fick på mail idag gäller den inte då...

Trygg Hansa verkar bäst för skidåkaren som åker offpist och på ställen som UD inte gillar att man åker till.. Konkurrensmässiga priser har dom också på hemförsäkringen, fullt i klass med lågprisbolag. De sistnämnda har dock sämre täckning för t ex offpist och UD-avrådan (t ex Moderna Försäkringar, ta inte dom om ni ska skida puder)

Skulle dock vara intressant med uppgifter från folk som använt Trygg Hansas försäkring för att få ersättning - är dom lika generösa då..? Jag fick själv lite stålars från deras olycksfallsförsäkring när jag bröt handleden i Saalbach för en massa år sedan och då funkade dom bra. Men alltid intressant att veta hur det funkar vid större grejer, typ helikopterräddning.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp