Första Freerideskidorna!

calm

Medlem
Första Freerideskidorna!
Tjena Freeride!

Ska till Alpe d'huez på säsong och behöver lite skidhjälp!
Åkte slalom-völkl när jag var 4-12 år
Twintip: Rossignol, Armada 12-18 år

Och I alperna i mars testade jag två olika par bredare offpistskidor. De första var inte av ett märke jag kan identifiera nu i efterhand, men det andra paret var ett par Salomon n Qst 106.

Fick aldrig chansen att testa Salomon-skidorna på riktigt i offpisten. Men skidorna slaktade även pucklarna i pisten, även om de var lite mindre roliga när det var nypistat o skare ;)

Så för att komma till kritan, jag vill ha tips på vilka skidor jag skulle ha roligast med runt om i Alpe D'huez. Hyfsat mjuka och poppiga. Högsta prio är att offpist- och slaskåkningen ska vara så roliga som möjligt.
(ska även ta hand om kids på förmiddagarna så de får gärna va riktigt coola så alla följer mig ;))

182cm
70kg

Senast ändrad:
Första Freerideskidorna!
Ross soul 7, Extrem Opinion 108, K2 Pinnacle 105, Black Crows Atris. Blizzard Rustler 10. Några alternativ.

Första Freerideskidorna!
Japp, lekfullast är soul 7, opionion och Rustler mitt i mellan, och Atris och 105 minst lekfulla imo. Men nu pratar vi hårfina skillnader, alla är bra och lekfulla på sitt vis.

Första Freerideskidorna!
Som du är inne på så är bredare skidor inte alltid lika roliga i pisten som dom är utanför, ska du dessutom ta hand om kids på förmiddagarna så hade jag kanske siktat in mig på en mer pistorienterad skida dvs. en midja som är under 100mm-ish....

Med det sagt och om du fortfarande vill ha en skida som är lite bredare så slår jag ett slag för åka skidors testvinnare Blizzard Rustler 11, du kan läsa min recension här https://www.freeride.se/prylar/skidor/blizzard-rustler-11.html

/C

Första Freerideskidorna!
JAg antar att ni menar senare versioner av Soul 7, dvs Soul 7 HD. Jag har ett par tidiga Soul 7 som jag tycker ar for sladdriga. Om uttrycket ar OK.

Senast ändrad:
Första Freerideskidorna!
Har åkt en del på Salomon Qst 106. Vad gäller pistten är skidan väldigt bra med tanke på sin midja. Relativt lätt att få upp på kant och gick att pressa på väldigt hårt med dem. Toppen kan dock upplevas lite fladdrig i lite högre hastigheter pga dess lätta vikt.

I offpisten kommer dessa skido, enligt mig dock bäst till användning. De har ett väldigt bra flyt jämfört med motsvarande skidor i 100-110 mm klassen, och har aldrig upplevt att de har svårt att ”flyta ovanför” snön. Dessutom är de väldigt kvicka och roliga att åka på. Skidan blir framförallt detta pga sin lätta vikt.

Det enda egentligen svagheten jag kan se med qst 106 är isig pist, men att en skida i denna klass ska prestera topp på sådant underlag, går tycärr inte att förvänta sig. Annars en av de bättre skidorna jag stått på och den är enligt mig snäppet vassare än Soul 7.

Tillbaka
Topp