Första gången i Vemdalen

Hagel-harry

Medlem
Första gången i Vemdalen
Hej.
Åker till Vemdalen nästa vecka. Två vuxna snowboardåkare utan barn. Skulle säga att vi håller väldigt hög nivå.
Vilken av alla anläggningar håller bäst för carving?
Vilket område bör man undvika pga långa köer mm.
Parker eller liknande är inte aktuellt.

Vi har fyra dagar att fördela vår åkning på.

Tack för er hjälp.

Första gången i Vemdalen
Många gillar Vemdalsskalet - men jag tycker ofta att det är för mycket folk - och det ska ha blivit värre under senare år. Minst folk är det i Klövsjö (eller Storhogna men de backarna är lite för små). Klövsjö har några bra backar men är inte så stort. Annars är Björnrike bra i bortre ändan med Grizzly express. Men jag har hört att det kan bli ganska fullt med folk där också numera. Själv åker jag mest utanför backarna och då gillar jag Klövsjö om det är bra med snö och Björnrike.

Första gången i Vemdalen
Intryck från mina två gånger i Vemdalen.

Skalet: mycket folk, lägst fallhöjd. Snårigt. Vad jag brukar kalla skistar-pistat, dvs rejält hårt (antar att det är för att hålla för alla åkare).

Klövsjö/Storhogna: minst med folk. Klövsjö är platt på toppen och överlag brant sista biten ner till liften. Storhogna kan man se som ett litet komplement och variation.

Björnrike: hyfsade köer. Långa fina, böljande pister som går nästan rakt ner i falllinjen. Kodiak är väl en klassiker och en personlig favorit. Hyfsad bred, men 10-20 meter till i bredd hade inte skadat.

Det är även lätt att ta sig mellan orterna med både buss och bil. Dock har de parkeringsavgifter - vilket jag missade/glömde av i söndags när jag krånglade med elbilsladdningen. 800:- gick det på. Kul.

Senast ändrad:
Första gången i Vemdalen
Jag tycker att Skalet är bra. Nu har jag förvisso inte varit där någon högsäsongsvecka men det har varit rätt mycket folk ändå och jag tycker systemet sväljer folket rätt bra.

Annars är Björnrike rätt trevligt som erik_lagg nämnde, längst bort vid Grizzly Express hittar du breda carvingvänliga nedfarter.

EDIT: Kodiak är även en av mina favoriter

Första gången i Vemdalen
Björnrike var min favorit när jag återbesökte Vemdalen häromåret (efter 35 års uppehåll). Men jag testade alla områden och varje ställe har sin charm. Folk finns överallt, oklart om dom har singelköer men dom hade jag nyttjat om det var trångt.

I Klövsjö har du den obligatoriska våffelstugan.

Första gången i Vemdalen
Gillar man flack carving är Kodiak i Björnrike riktigt fin. Vill man en mer utmanande backe är Supersvängen i Klövsjö riktigt fin. Har allt, men minus för tråkig transport i början. Svartåshanget i Klövsjö är en riktig utmaning med brant ihållande åkning. Både backarna i Klövsjö brukar vara folktomma då de ligger lite på sidan om. Plus att det rent allmänt är lite turister i Klövsjö.

Första gången i Vemdalen
För snowboard är kanske Björnrike ändå bäst. För carving kanske ni inte behöver tokbrant heller och hellre fina röda backar? Då är det Björnrike som gäller.

Första gången i Vemdalen
Charmen med Vemdalen är att det är flera olika områden, mitt tips som har stuga en bit utanför, kör alla tre områden sen välj det ni gillade bäst sista dagen. Eller ta förmiddag på ett ställe, eftermiddag på ett annat. Jag brukar åka 1-2 dagar i Vemdalen, sen hoppa i bilen och köra 1 dag i Funäsdalen för omväxlings skull över långhelger.

Första gången i Vemdalen
Om det bara finns 4 dagar till förfogande så föreslår jag 2 dagar i Björnrike, och 1 dag i Skalet respektive Klövsjö. Backarna vid Grizly express har bra fallhöjd och längd. Lite för flacka på mitten men troligtvis det som kan passa er bäst. Risk för köer i Skalet ! Skidbussarna funkar bra, så skippa bilen. Klövsö hotell brukar ha bra och prisvärd lunch.

Första gången i Vemdalen
Litet komplement till alla initierade tidigare förslag och erfarenheter. Håller sedan drygt 20 år till i Klövsjö några veckor per säsong, senast förra veckan med boende ski in/out i Storhogna med skidåkning i Klövsjö på morgon/förmiddag då manchestern klarar sig länge pga lite folk i backarna. På e.m. då det blir uppkört och lite hårt i backarna och då norrläget i Klövsjö gör att det blir sämre sikt och kontrast, över till Storhogna i folktomma lättare backar, där det är mjukt tack vare att det endast är natursnö och skönt för eftermiddagströtta ben. I Storhogna går det att hitta orörda stråk både på kalfjället och i skogen också på e.m. när det kommit nysnö.
Åkte över till Björnrike en dag och där var det folkfest i de flesta backarna och hårt från första stund, kom iofs 9.15 och då var manchestern borta, om den nu funnits.
Mycket snö i området, över metern i Klövsjö, så det lär bli fint säsongen ut.
I Klövsjö, vid topparkeringen, ligger Emma-Brittas våffelstuga, ett måste att besöka om man är i närheten.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp