Första gången till alperna, tips!

• Trådstartare Trådstartare Ztavve
  • Start datum Start datum
Z

Ztavve

Guest
Funderar starkt på en resa till alperna i vinter med några kompisar. Grejen är att ingen av oss varit där förut och att vi är ganska unga och därför inte har alldeles för stark ekonomi. Därför skulle jag vara väldigt tacksam för tips om vart man ska åka om man vill ha bra skidåkning samt bra drag på kvällarna. Vart det är billigt och vilka resebyråer man bör kolla med. Alla Tips och svar är välkomna! =)

Det är dom stora populära ställena som har bra drag på kvällarna och dom är sällan billiga.

Om man inte åker på sportloven för då är det drag överallt men så blir ju skidåkningen lidande då också med mest liftköstående men då kan man åka i stort sett var som helst och ändå ha bra fest.

Är ni inte allt för många och har lite is i magen så avvakta och beställ sista minuten. Då blir det billigt och ni kan kolla var det blivit en bra säsong. Det kan gå ju tyvärr gå galet om det är högsäsong och alla platser är sålda.

Sen beror det ju på vilken typ av skidåkning ni är ute efter vilka ställen som har åkning som passar er.

Lycka till!
Per

Japp, det är ju sportlovet vi planerar att åka på. Vågar inte chansa på en sista minuten då det inte vart någon resa upp till fjällen förra vintern. Längsta jag kom var till romme, så i år måste jag iväg!! :D

Men det är väll ändå inte så mycket liftköande i alperna relativt till svenska fjällen? Det är ju bra mycket större. Eller?

Längesen jag var i svenska fjällen på ett sportlov men köerna i alperna på dom populära ställena kan vara sjuka dom veckorna.

Bra tips för att undvika det är.
* Välj mindre inte lika kända orter
* gå upp tidigt massorna kommer inte förrän efter nån timma.
* Åk på berg med nordsluttningar, håller soltörstande sportlovsfirare borta och ger bättre snö

http://www.alpresor.se/content/2003.asp

http://www.lionalpin.se/

http://www.northlander.se/

http://www.ucpa.se/

http://www.langleytravel.com/katalog/default.asp?sp=1

Några resebolag! Hoppas du hittar nån som inte snor dig på alla dina slantar...........

Tänk på att Lion inte har med liftkort i sina priser dåligt dåligt och att man alltid tjänar pengar på att ta en halvpension finns det något tråkigare än att stå och fräsa käk efter en blöt after ski nä då e det bättre att ta en timme på locket , tvaga sig sen e det serverat på resturang ahhhh!!!

köerna tycker jag väl inte är ngt problem. på de flesta ställen jag har varit på så har det när man kommmit dit varit en jääälla massa folk men dom är så duktiga på att få iväg allt folk så att det blir inte alls lång kö. den längsta kö jag har stått i i alperna var en kvart i Livigno och det var i deras 2 stolslift som man är tvungen att ta om man inte känner för att ta en promenad...

Kollade hotellen i Chamonix. Det är ju en kilometer till liftarna vid 9 av 10 hotell! =/
Man vill ju stå i liften när den öppnar men ändå inte gå upp överdrivet tidigt. Hur ofta går bussarna därborta?

om du inte ska åka väldigt mycket offpist så åk inte till chamonix. finns mycket bättre ställen med bättre liftsystem och större pistat område som t.e.x Val Thorens. I Chamonix får man åka mycket buss och det är ofta långa köer i liftarna på sportloven.

Okej, har bara vart i Sälen tidigare, och där finns det inte speciellt mycket offpist, men det skulle vara riktigt kul att pröva på offpist, så orter med lite blandning, men mest pistat skulle vara bäst + att polarna inte är riktigt hundra i backen ;D. Vilka orter bör man kolla då?

Och är ospecifierat boende något att satsa på?

En fet jättevarning för Ekman Alpin. Var i Cham förra året med dem, det var katastrof. Orutinerade bussguider, massa strul med boende, dåligt organiserade "gemensamma aktiviteter", vi blev ledda till en frukost som var ett skämt m.m. Åk inte med dem!

//Dr. Snow

Lutar åt Avoriaz i dem franska alpsen antingen vecka 1 eller vecka 2 med Nortlander.
Mmmm va kul det ska bli! =)

Alla ungdomar borde prova klassikern Sell am Zee. Flacka backar, dåligt med snö, svensk schlager på diskot (är ju eg inte helt fel) och grisfet mat däremellan! Åk!

vill du undvika köer ska du satsa på verbier. deras liftsystem är sjukt modernt och jag ser faktiskt inte hur det skulle kunna bli överbelastat, man blir i stort sett teleporterad upp.

men vill du ha en resa som faktiskt är billig och prisvärd tycker ja du ska åka med UCPA. Det låter dyrt när man jämför priser med t.ex lion. Men när vi åkte för fyratusen me lion va de så sjukt mkt kostnader som tilkom så hela skiten hamnade till sist på över 10000. I UCPAs priser däremot ingår allt (även skidguide, som man bara får mer och mer utbyte av ju bättre åkare man blir, det innebär också att du guidas av en kille som vet var man hittar schysst snö även när de e snöbrist) de enda du behöver lägga till ekonomiskt är för ett gäng utgångar. Undvik Argentiére bara. Badgastein me STS som många nämnt är absolut inte fel de heller

Inkluderar lionalpins priser liftkort? Hittar ingen info om det.

lion = lionalpin.

Folk har sagt 2 ggr här ovanför, i din egen tråd att liftkortet inte ingår.

Lion Alpin kör många bra orter och har bra priser för unga, boka tidigt och få rabatt!
Buss är att rekomendera vilket ger 2extra skiddagar jämfört med flyg plus att hela resan känns lite längre! Chamonix är en upplevelse i sig men att åka offpist är inte att tänka på om man inte är helt 100 i backen. För lättillgänglig offpist testa Saalbach som även har flera trevliga svenska barer.
Dock smäller väll chamonix ännu högre på den fronten. Att man får ta bussen till liften är helt normalt i chamonix och man ska bo nere i staden och inte uppe vid någon lift, bussarna går ofta och det är inget man tänker speciellt mkt på. På många orter är liftsystemet uppdelat och kanske en lift i byn medan man får åka buss till de andra, exempelvis i badgastein är det mer än en halvtimmes busstur till sportgastien vilket är det bästa systemet där!
Hoppas vi ses i vinter, själv kommer jag köra för Lion alpin

hej allesammans, jag och en kompis tänkte att vi skulle åka och säsonga nu till viter men vet inte riktigt hur vi ska börja.. tänkte om ng av er har lite tips.. vi tänkte typ st anton, chamonix eller nått.. hur fixar man l'ägenhet?, jobb? man man fixa det hemifrån?. allt? vet inte så myckety mest att vi vill åka billigt ha kul festa. mm allt ungdommar är ute efter. Kan tänka mig andra ställen med.. ni kan väl ge tips mm.. =). //jennie

Altitude Skidresor kommer att åka ner till alperna på sportlovet med en buss fylld med ungdomar. Antagligen blir det St Anton eller Val dIsere för att få både bra uteliv och bra skidåkning. Tror det kommer bli riktigt billigt för att vara en sportlovsvecka också. Kolla in hemsidan i september nångång för mer info www.altitudeskidresor.se

hej. det med Altitude Skidresor låter intresant.. men det är inte så att amn köper packet då och måste åka hem efter en vecka.. ni vet inte hur man fixar med jobb innan.. de kanske inte går.. när börjar det??. de är ju inte det lättaste att fixa boende.. om någon har tips eller vet någon som har eller har kontakter för lägenheter att hyra under hela säsongen?. 2,80 haha. uinte illa.. riktigt nice!

Hejsan allihopa!

Har försökt kolla omkring lite på forumet och det verkar som ett bra ställe att ventilera lite galna idéer här.

Jag har börjat undra om det vore möjligt att interraila på vintern och flyta på runtom i Europa å åka bräda på samma gång? Jag har tänkt mig ganska bohemiskt utan bokningar eller fastare planer, åka där de e mycke snö å se vart man hamnar. :) Tyvärr har jag inte varit i Europa förut å åkt så de finns ganska många frågetecken. Vart ska man åka? Hur billigt kan man bo? Vad kostar uppehället för en månad i Europa?

Har nån här gjort nånting liknande eller hört om nån som gjort de? Vore helskönt å kunna åka och jag tror att om det skulle lyckas vore det GRYMT!

Om det finns galenpannor som skulle vilja hänga med på en sån här resa är det bara å komma me, ingen av mina normala kompisar är lika galen som mig, och ser inte riktigt charmen i att ta brädan på ryggen å bara ge sig av. :(

Tack på förhand!

//Matts

E de faktiskt ingen här som har några åsikter om interrailing på vintern?

Eller är det faktiskt så idiotiskt förslag att ingen orkar bry sig?

Skulle gärna åka mot Europa, men om ingen vet nånting om de fjällen blir det kanske lite väl osäkert att åka i blindo...

Har ni åsikter, för Guds skull, snälla sig dem!

Peace
//Matts

Skulle gärna åka mot Europa, men om ingen vet nånting om de fjällen blir det kanske lite väl osäkert att åka i blindo...

Peace
//Matts

Peace
//Matts

Peace
//Matts

Peace
//Matts

Jag tror att det kan bli lite krångligt, köp en begagnad bil istället och åk. Det är generellt sett ganska svårt att ta sig till orter i alperna, speciellt de som inte är allra störst. Jag kommer spontant inte på någon ort som har tågstation i byn förutom Chamonix. Engelberg kanske också har? Ofta kommer du nog att behöva ta buss eller lifta för att komma ända fram.

Har du gjort någon säsong tidigare? Förra året packade jag extremt lätt med bara det absolut nödvändigaste (förutom dator och kamera då) med bara ett par skidor, och min packning vägde runt 45 + 7 kg med en väska, skidfodral och handbagage. Det gick ingen transfer till Champoluc så jag fick ta mig till och från Milano med tåg och buss vilket sammanlagt blev fem byten och med den packningen var det ett högst tvivelaktigt nöje, kan jag lova.

Om jag var du skulle jag ha valt en skidort mitt i smeten och skaffat lägenhet där och sen tagit bilen ner. Åka tåg med skidor är värdelöst - men det har du kanske redan varit med om?

Hoppas det hjälpte...

Senast ändrad:
Jag tkr det låter som en genomförbar resa, kan bli jävligt kul tror jag. Många alpbyar har tågstation, Cham, Andermatt, Disentis, Engelberg, Zermatt m.fl.

Sen hur de är att resa mellan t.ex Andermatt och Cham vet jag inte men det går ett väldigt trevligt tåg över Oberalppass mellan Disentis-Andermatt som sen fortsätter bort mot Zermatttrakten (Rätta mig någon om jag minns fel?).

Turbiblue: Jag håller nog inte med om att det är värdelöst att åka tåg med skidor, har iofs bara gjort det en gång men jag tyckte det var väldigt smidigt. Hoppa på tåget, sitt där och kolla på häftiga berg och vacker natur ett tag och sen hoppa av och traska en liten stund till liften (Eller om man ska tura så är det ju ännu bättre, då kan man bara välja vad som ser kul ut och börja gå). Eftersom tågstationerna oftast ligger i centrum av byn så är det inte så svårt att lista ut var liften ligger, i bästa fall är det inte heller så långt.

Hade jag vart du så hade jag kollat upp lite grann hur förbindelserna mellan olika delar av alperna är och sen, som du sa, köpt ett interrailkort (Kolla på att de gäller på de små banorna över olika pass, har inte stenkoll på de korten men antar att det är ett avtal med de större företagen?) Lycka till! Tror det kan bli en GRYM upplevelse :D

Tack för responsen!

Tyvärr har jag inte gjort säsong tidigare, så därför är jag så fundersam om det skulle funka...

I Schweitz verkar det finnas ett relativt utbyggt tågnät, österrike har lite sämre, men absolut inte dåligt där heller. Italien har sämre tågförbindelser upp mot alperna, Frankrike igen verkar ha bättre uppe i bergen. Det verkar vara ganska beroende på landet om de har orkat bry sig om att göra bana i alperna...

Hur mycket kostar övernattning i alperna? Den punkten är jag mest fundersam över, finns det billiga vandrarhem å dyl på skidorterna?

Turbidblue: Att göra trippen med bil vore också en idé, hur är det me bensinpriset nere i Alperna? Jag skulle dock inte vilja sikta bara till ett ställe, utan också se så mycket som möjligt under resan. Jag har redan bil, men undrar om man lyckas komma billigare än för ett interrailkort som ligger på 400 euro för en månad i bensin? Borde man skaffa snökedjor o dyl. för att överleva i alperna eller funkar det med normala vinterdäck?

Tack

För boende när du kommer fram till orter sent och är trött så kan jag varmt rekommendera närmsta turistbyrå. De räddade mig och mitt sällskap ett antal gånger när vi körde roadtrip i alperna förra året, de gör jobbet åt dig och är oftast trevliga :) Blev även själv förvånad över hur bra öppettider de har på de flesta ställen.

Kör du själv så blir ju soppan jävligt dyr, har inte räknat på det så vet inte hur det skulle stå sig emot tåg men lär ju va billigare med tåg är min spontana tanke. Snökedjor är ett måste, det är inte roligt att fastna någonstans när man är ensam (eller annars heller för den delen). Tänk på att dubbdäck är olagligt nere i Europa så du måste ha friktionsdäck, ha även en reflexväst i bilen ifall du skulle bli stoppad av polisen, lag på det också.

Vilken prisklass ligger boendet på? Brukar det finnas lediga rum utan att boka i förväg?

Tåget verkar åtminstone för tillfället vara det aktuella resmedlet, främst eftersom man inte behöver oroa sig att det skulle strula till sig uppe på nån fjällväg mitt ute i ingenstans. Som komplement hade jag tänkt använda lokalbussar å lifta så man slipper ända fram om det inte går tågväg.

Hur stor gjorde ni roadtripen? Den låter intressant, men då måste man som du säger vara ett gäng för att inte bensinkostnaden ska skena iväg, eller?

Tillbaka
Topp