Jag tkr det låter som en genomförbar resa, kan bli jävligt kul tror jag. Många alpbyar har tågstation, Cham, Andermatt, Disentis, Engelberg, Zermatt m.fl.
Sen hur de är att resa mellan t.ex Andermatt och Cham vet jag inte men det går ett väldigt trevligt tåg över Oberalppass mellan Disentis-Andermatt som sen fortsätter bort mot Zermatttrakten (Rätta mig någon om jag minns fel?).
Turbiblue: Jag håller nog inte med om att det är värdelöst att åka tåg med skidor, har iofs bara gjort det en gång men jag tyckte det var väldigt smidigt. Hoppa på tåget, sitt där och kolla på häftiga berg och vacker natur ett tag och sen hoppa av och traska en liten stund till liften (Eller om man ska tura så är det ju ännu bättre, då kan man bara välja vad som ser kul ut och börja gå). Eftersom tågstationerna oftast ligger i centrum av byn så är det inte så svårt att lista ut var liften ligger, i bästa fall är det inte heller så långt.
Hade jag vart du så hade jag kollat upp lite grann hur förbindelserna mellan olika delar av alperna är och sen, som du sa, köpt ett interrailkort (Kolla på att de gäller på de små banorna över olika pass, har inte stenkoll på de korten men antar att det är ett avtal med de större företagen?) Lycka till! Tror det kan bli en GRYM upplevelse :D