Det är en klurig diskussion (inte minst att hänga med när minst tre fjärdedelar är ren nonsens)
För mig börjar förvanskningen av verkligheten så fort jag tittar i sökaren och trycker av, och sen fortsätter den bara bara. Är det okej att efterbehandla? Färger? skärpa, förstora månen lite?
"när jag tog kortet såg månen större ut."
Jag har gjort det på ett kort för att försöka efterlikna verkligheten som jag såg den. Men det är ju det som är det fantastiska med vår hjärna, den ser ju saker på ett helt annat sätt än vad en kameras sensor gör, och jag tror att en stor del av denna diskussion ligger i just den skillnaden.
För mig så är det viktigt att man är ärlig när en bild är manipulerad och när den inte är det.
Blixt är för mig inte ett sätt att manipulera verkligheten, bara ljuset i bilden, inte verkligheten.
Att amatörfotografer tävlar i flest blixtar är inget jag har märkt, även om jag själv skaffat två med en radiosändare så jag ska kunna avfyra de samtidigt fast på olika ställen.
Men använda En blixt är vad jag bråkar med nu för att blanda befintligt ljus och blixljus är svårt. Med bara en ljuskälla är det mycket lättare för mig att exponera vettigt.
Då tycker jag faktiskt det är lättare en sen januarikväll då det enda ljuset som spelar roll (för kortet) är de blixtar man har i stället för att blanda med en ljuskälla jag inte har kontroll över, även fast jag önskar att jag kunde kontrollera solen.