Fota med blixt är som att photoshoppa

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 80259
  • Start datum Start datum
Att använda blixt eller photoshop är det inget fel med enligt mig. Det enda man gör är att förbättra bilden man ska ju inte ändra form eller liknande i photoshop DÅ förstör man en bild. Om du ska ta ett kort på t.ex någon som gör ett trick är nästan omöjligt och få bilden skarp. När du använder blixt så får du kortare slutartid+skarpare bild.

Jag använder både blixt och photoshop. Ditt syfte är inte alltid att spegla verkligheten utan en känsla eller ett sug att själv shredda skidor/bräda.

Jag måste ändå efter en del påhopp i verkliga livet pga den här tråden få försvara mig lite, inför framtiden med mera.

Att fota med blixt eller använda photoshop är inget fel egentligen. Det kan man göra, det kan vara kul, och det kan bli snyggt! MEN jag skulle vilja likställa dessa två verktyg med varandra. En photoshoppad bild är inte en "äkta" bild vare sig man vill det eller inte. Den debatten har varit uppe förut, det vet ni! Det jag försöker säga är att en blixt kan jämställas med att använda photoshop. Man förvränger verkligheten och gör den (förhoppningsvis) lite lite snyggare.

Problemet är ju bara att en kamera inte avbilder verkligheten hur man än gör.. Speciellt inte en modern kamera.
Det kan väl inte ses som något dåligt att vi numera har en större frihet att få bilden att avspegla verkligheten bättre alt att vi speglar den på ett annat mer "konstnärligt" sett. Vi har friheten att göra som vi vill. Att dömma ut en funktion över den andra är bara enormt konstigt.

Allt styrs ju av vilken effekt fotografen vill skapa. Alla nuförtiden är så sjukt kära i "verkligheten" som om det skulle vara något att eftersträva :P

Senast ändrad:
Jag röstar för att man endast ska ha bilderna i huvudet. Om man vill visa dom för någon annan ska man göra det med telepati.

Bilden du får direkt ur kameran är ju inte verkligheten... jämför en raw-bild du tagit med hur det ser ut runtom dig.. Bilden görs så platt som möjligt i kameran för att du senare ska kunna fixa allt i photoshop. Samma sak om du fotar med jpeg, fast då läggs "effekten" på direkt i kameran.

Det är en klurig diskussion (inte minst att hänga med när minst tre fjärdedelar är ren nonsens)

För mig börjar förvanskningen av verkligheten så fort jag tittar i sökaren och trycker av, och sen fortsätter den bara bara. Är det okej att efterbehandla? Färger? skärpa, förstora månen lite?
"när jag tog kortet såg månen större ut."
Jag har gjort det på ett kort för att försöka efterlikna verkligheten som jag såg den. Men det är ju det som är det fantastiska med vår hjärna, den ser ju saker på ett helt annat sätt än vad en kameras sensor gör, och jag tror att en stor del av denna diskussion ligger i just den skillnaden.

För mig så är det viktigt att man är ärlig när en bild är manipulerad och när den inte är det.

Blixt är för mig inte ett sätt att manipulera verkligheten, bara ljuset i bilden, inte verkligheten.
Att amatörfotografer tävlar i flest blixtar är inget jag har märkt, även om jag själv skaffat två med en radiosändare så jag ska kunna avfyra de samtidigt fast på olika ställen.

Men använda En blixt är vad jag bråkar med nu för att blanda befintligt ljus och blixljus är svårt. Med bara en ljuskälla är det mycket lättare för mig att exponera vettigt.
Då tycker jag faktiskt det är lättare en sen januarikväll då det enda ljuset som spelar roll (för kortet) är de blixtar man har i stället för att blanda med en ljuskälla jag inte har kontroll över, även fast jag önskar att jag kunde kontrollera solen.

Hur ska Supermånen den 19mars fotas? Med blixt eller utan? Och när under dygnet bör fotograferingen ske för att få den bästa effekten? Hur ska photoshoppandet gå till för att göra bilden spännande sedan efteråt?

Felix hoppas att du vet jag vill ju inte missa detta fotoobjekt då det bara inträffar ibland.

Senast ändrad:
I3ea sa:
Hur ska Supermånen den 19mars fotas? Med blixt eller utan? Och när under dygnet bör fotograferingen ske för att få den bästa effekten? Hur ska photoshoppandet gå till för att göra bilden spännande sedan efteråt?

Felix hoppas att du vet jag vill ju inte missa detta fotoobjekt då det bara inträffar ibland.
Har du en blixt som når till månen? Go for it!

felix sa:
I3ea sa:

Har du en blixt som når till månen? Go for it!
Näe någon sådan blixt har jag inte :) så utan blixt kanske det då blir om vädret är klart. Nu har jag läst att månen är närmast kl.20.00 och därmed som störst, misstänker att jag därmed slipper förstora den fotade månen sen på efterbehandling eftersom att den kommer att ta upp hela bilden ändå.

Om jag mot förmodan vill ha tips på photoshoppande anlitar jag dig Felix att göra det.

Nemas problemas! Är den störst här i Italien kl.20.00 också? Kanske sätter mig på en alptopp och spanar in den...

felix sa:
Nemas problemas! Är den störst här i Italien kl.20.00 också? Kanske sätter mig på en alptopp och spanar in den...
Nu är den gigantiska supermånen fotad och till min förvåning lyckades jag hitta knappen för manuell inställning för slutartid på min kamera så det hela resulterade i en bild med flera färger :), innan har det mest blivit svart bakgrund och en vit prick när månen fotats på kvällen. :D

Tillbaka
Topp