Frågor om telemark.

K2twintip

Ny medlem
Frågor om telemark.
tja.
jag åker på ett par k2 fujative, men skulle nu villja åka telemark. Funderar på att köpa ett par telebindningar till dom. men frågan e, kan man åka med vanliga pjäxor till sådana bindningar..

Frågor om telemark.
okej.. men har ni några tips på bra grejer. de ska inte va dyrt, köper gärna beg å prisvärt än tvärtom..
Åker bara skidor en vecka per år. så det kommer la bara bli några dagar..

Frågor om telemark.
Fujative blir nog en utmarkt nyborjarskida tror jag.

Det finns inte sa manga marken att valja pa nar det galler varken pjaxor eller bindningar. Crispi, Scarpa och Garmont tillverkar pjaxor och vilket marke du skall ha beror till storsta delen pa din fot, Scarpa gor ganska smala skor medan Crispi gor breda. Nast efter passform sa ar det hojden pa pjaxan som du maste bestamma dig for. En lag pjaxa ger lag vikt, men gor det svarare att kanta skidan, speciellt om man har breda skidor (fast Fujative ar val inte sa breda?). En hog pjaxa ar salklart tyngre, men ar mer lik en alpinpjaxa. Jag skulle rekommendera en halvhog pjaxa, typ Scarpa T2, som nyborjarpjaxa, for jag tycker att man far ova mer pa "telemarksbalansen" da.

Nar det galler bindningar sa tycker jag att det racker med Rottefella Chili eller liknande, om du bara skall aka normalt. Skall du jibba sa behovs det nog lite rejalare doningar, som t.ex. Rottefella Cobra.

Hoppas detta ar till hjalp!

Frågor om telemark.
Jag köpte Scarpa T2 när jag började åka telis, funkar finfint. Ska du göra nånting annat än att bara åka pist så rekommenderar att inte köpa chilis. De är billiga, men det är allt. De är ok i pist men rent värdelösa annars, spana in Voile 3-pin hardwire om du vill jibba.

Frågor om telemark.
Jag har kollat på ett par chilli, han ska ha 500 spänn. e det ett bra pris om allt funkar?

Jag kan tänka mig att det blir lite offpist om man lär sig, å funkar dom då?,

Frågor om telemark.
Jo det är det ju om man ska ha ett par chilis. Har du tänkt dig att över huvudtaget hoppa skulle jag avråda dig att köpa dem men ska du bara åka funkar de nog.

Frågor om telemark.
Jag har åkt Telemark på mina Fujatives! Hur underbara som helst :D När man kommer till jibbing delen med telis... jag har klarat rails men ingen 180, ställde mig på näsan :P Så jag skruvade på ett par slalom bindningar för att kunna få ut så mycket som möjligt av jibbingen.. Kan tillägga att jag använde svarta Chilis med Scarpa T4 pjäxan som man kanske kan sälja

Frågor om telemark.
asså grejen e ju att jag tänker ju inte hoppa på några big jump, men kommer det ett litet när man kör offpist så ska de ju funka. Men va e naktdelen med chillis, e det dålig stabilitet eller??

Frågor om telemark.
K2twintip sa:
Men va e naktdelen med chillis, e det dålig stabilitet eller??
Cobra ar saklart stabilare, men storsta nackdelen tror jag ar att det fastnar sno i fjadrarna sa att de inte funkar lika bra (detta ar saklart framst ett problem offpist). Dessutom haller de samre an Cobra eller liknande. Men om du nu skall aka max ett par dagar om aret sa tror jag att Chilin funkar utmarkt som nyborjarbindning, nar du letar begagnat sa kom ihag att aven andra tillverkare har liknande bindningar, G3, Black Diamond, m.fl.

Senast ändrad:
Frågor om telemark.
Tack för alla svaren, men tar gärna emot fler. Om ni ser några billiga G3, black diamond. mm. bindningar till salu får ni gärna säga till.

Frågor om telemark.
problemet med chili är att den:
1. Inte är så stabil switch, inte så aktiv med andra ord.
2. Tenderar att flyga iväg åt alla håll (i olika delar) när man landar något större, speciellt när man landar switch.
3. Precis som tvåan fast när man kraschar.

Men som Crilleus sägar så funkar den i pist.

Tillbaka
Topp