Just nu har jag ingen karta framför mig men jag ska försöka ta det ur minnet.Kuststräckan är magisk vacker och det finns fantastiska skid åk men man bör beakta att många av kustfjällen har mycket sva, dvs det är ingen markvegetation som binder snön vilket gör att man måste vara extra försiktig angående vägval och laviner.
Åker du västerut längskustvägen från Mo i rana så blir fjällen bara spetsigare och brantare ju längre ut du kommer. Runt Aldersundet finns det ett gäng olika toppar att gå på, runt 1000m bla Liatind. Snötillgången på fjällen alra närmast havet kan variera i april/ maj. Norr om detta område har du Svartisen ock Glomfjord, här finns det hur mycket att gå på. Skidåkning ända in i juni om man vet var man ska gå. ett fantastiskt område.
några mil norr om glomfjord har du småtindarna, memaurtinden och sandhiornet. Brant bra men kan vara lavinfargt.
Just söder om bodö har du börvasstindarna. Fina att gå på men det tar ofta en timme anmars att komma fram till foten av lämpliga skidåk.
En fjällrygg in från kustenjust söder om bodö ligger Beiardalen. toppar mellan 12-1600 m. väldigt snösäkert och väldigt bra åkning.
Vill du se bilder och få inspiration så gå in på www.northern-safaris.se eller på Northern Safaris på Facebook
Längs e6.an norr om bodö har jag varit mindre. Det finns en del åk direkt upp från vägen. Området Steigen ser bra ut. Sen kommer du till narviksfjällen som kräver sin egen beskrivning - Se Topptur av Micke Ekenstam.
Har du frågor om nåt speciellt område så fråga på bara.
Jag kommer antagligen att vara i området runt beiarn och glomfjord under ungefär samma period som er.
God tur