kappakomplett
Aktiv medlem
Fransson kör helikopteråkning på island
Nu verkar det som om Fransson med entourage ska köra helikopteråkning på island. Men det är väl ingen känslig miljö va?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vilken fantastiskt bild, den kommer jag inte kunna släppa på länge :DTompan14 sa:I mitt inre får jag en bild av Fransson sittandes i helikoptern med stegjärn och isyxor surt muttrandes något om fjollfasoner...
Håller med till hundra procent. Vi har nog inte ens sett början än för snart kommer kineserna i stor skala till alperna.Glisseur sa:Salomon Freeski TV är där för att göra ett avsnitt. Känslig miljö, visst, men inte mer känsligt än glaciärklädda berg på andra ställen på jorden. Dom isländska myndigheterna har rimligtvis gett ditt godkännande till heliskiing i sin bergsmiljö och i då fall kan man väl inte ha mer än moraliska aspekter på SFTV:s Islandsäventyr.
Men om vi ska prata moral och miljö så ska vi nog börja med att se oss själva i spegeln och nagelfara vårt eget beteende i bergen innan vi kommenterar vad andra sysslar med. Moderna skidorter med massvis av energislukande liftar, snökanoner och pistmaskiner är knappast några hållbara miljöprodukter, inte helt sällan i en känslig miljö bland glaciärer. Lägg till våra transporter dit och det är lätt att inse att vi skidåkare är en samling miljöbovar hela högen.
Kommer å tänka på en av ankarliftarna i Stranda som drivs av prima diesel! Alldeles brevid ombordstigningen, en slang rätt ner i fatet, vilket gör att det luktar Hisingen i halva Sunnmöre....Glisseur sa:Salomon Freeski TV är där för att göra ett avsnitt. Känslig miljö, visst, men inte mer känsligt än glaciärklädda berg på andra ställen på jorden. Dom isländska myndigheterna har rimligtvis gett ditt godkännande till heliskiing i sin bergsmiljö och i då fall kan man väl inte ha mer än moraliska aspekter på SFTV:s Islandsäventyr.
Men om vi ska prata moral och miljö så ska vi nog börja med att se oss själva i spegeln och nagelfara vårt eget beteende i bergen innan vi kommenterar vad andra sysslar med. Moderna skidorter med massvis av energislukande liftar, snökanoner och pistmaskiner är knappast några hållbara miljöprodukter, inte helt sällan i en känslig miljö bland glaciärer. Lägg till våra transporter dit och det är lätt att inse att vi skidåkare är en samling miljöbovar hela högen.
Haha - fantastiskt.Tompan14 sa:I mitt inre får jag en bild av Fransson sittandes i helikoptern med stegjärn och isyxor surt muttrandes något om fjollfasoner...
Frågan är ju hur man drar gränsen? Jag menar t.ex. utrustningen som används, trots att man knallar uppför berget, har ju kostat miljöpåverkan den också. De företag som många skidåkare är kopplade till, hur mycket pajar dom för miljön?kappakomplett sa:Håller med till hundra procent. Vi har nog inte ens sett början än för snart kommer kineserna i stor skala till alperna.Glisseur sa:Salomon Freeski TV är där för att göra ett avsnitt. Känslig miljö, visst, men inte mer känsligt än glaciärklädda berg på andra ställen på jorden. Dom isländska myndigheterna har rimligtvis gett ditt godkännande till heliskiing i sin bergsmiljö och i då fall kan man väl inte ha mer än moraliska aspekter på SFTV:s Islandsäventyr.
Det som förvånar mig är att Fransson som är så vänd mot esoteriska tankar och holistiska världsåskådningar och med sin vördnad för bergen inte ser någon motsägelse i detta att dels på egen hand bidra till miljöförstöringen och dels (vilket naturligtvis är mer kritiskt) inspirera andra till samma miljöförsöring.
Hmm, är det samma Fransson som skriver i sinTompan14 sa:I mitt inre får jag en bild av Fransson sittandes i helikoptern med stegjärn och isyxor surt muttrandes något om fjollfasoner...
Ja, jag vet inte, det är svårt. Det är naturligtvis något som var och en har att avgöra för sig själv.Jibberisch sa:Frågan är ju hur man drar gränsen? Jag menar t.ex. utrustningen som används, trots att man knallar uppför berget, har ju kostat miljöpåverkan den också. De företag som många skidåkare är kopplade till, hur mycket pajar dom för miljön?kappakomplett sa:Håller med till hundra procent. Vi har nog inte ens sett början än för snart kommer kineserna i stor skala till alperna.Glisseur sa:Salomon Freeski TV är där för att göra ett avsnitt. Känslig miljö, visst, men inte mer känsligt än glaciärklädda berg på andra ställen på jorden. Dom isländska myndigheterna har rimligtvis gett ditt godkännande till heliskiing i sin bergsmiljö och i då fall kan man väl inte ha mer än moraliska aspekter på SFTV:s Islandsäventyr.
Det som förvånar mig är att Fransson som är så vänd mot esoteriska tankar och holistiska världsåskådningar och med sin vördnad för bergen inte ser någon motsägelse i detta att dels på egen hand bidra till miljöförstöringen och dels (vilket naturligtvis är mer kritiskt) inspirera andra till samma miljöförsöring.
Missförstå mig inte, är med på vad du menar, sitter mest och filosoferar om hur en individ drar gränsen för sin egen moral.
kappakomplett sa:text text text
Fransson? Hur är det med Maria P-H, Frida Hansdotter, Axel Bäck? Sanna Näslund, VÖN? Henrik Harlut, Jesper Tjäder? Alla de är ju förebilder och tror nog de flesta av de gör lika mycket miljöförstöring som Fransson?kappakomplett sa:Sen är det väl så att en förgrundsfigur som Fransson har ett alldeles särskilt ansvar i sin roll som förebild.
I detta fall rätt ouppnåelig i sina prestationer, men kanske inte i delar av sin livsstil med ständiga flygresor runt globen och helikopteråkning etc.
Nej det hela blir väl lite av en paradox. Men bara att tänket finns där, tror jag gör att en hel del är vunnet. Om det når ut till andra menar jag.kappakomplett sa:Ja, jag vet inte, det är svårt. Det är naturligtvis något som var och en har att avgöra för sig själv.
Har man då inte läst systematisk moralfilosofi som t. ex. Jarle (?) så blir det ju desto svårare...
En tankefälla att undvika tror jag ligger i ett svart och vitt tänkande. Jag menar det är lätt att gå till extremer, allt eller inget.
Sen är det väl så att en förgrundsfigur som Fransson har ett alldeles särskilt ansvar i sin roll som förebild.
I detta fall rätt ouppnåelig i sina prestationer, men kanske inte i delar av sin livsstil med ständiga flygresor runt globen och helikopteråkning etc.
Kan det inte vara så att, lite som i detta fall, att ju mer en människa uttrycker åsikter om att miljö borde sparas etc. etc. ju mer, åsikter faller på den människan, när den människan, enligt andra människor, kliver utanför sina egna moral-ramar?Hasse_Lindborg sa:kappakomplett sa:text text textFransson? Hur är det med Maria P-H, Frida Hansdotter, Axel Bäck? Sanna Näslund, VÖN? Henrik Harlut, Jesper Tjäder? Alla de är ju förebilder och tror nog de flesta av de gör lika mycket miljöförstöring som Fransson?kappakomplett sa:Sen är det väl så att en förgrundsfigur som Fransson har ett alldeles särskilt ansvar i sin roll som förebild.
Alla som åker till Gränsen? Bil, tåg eller flyg tex? Sedan deras gamla liftar som inte är miljövänliga?
Så länge han sett till att träffa huvudändan på spiken snarare än den andra. Och självklart blir man mer förbannad när sossar skattefuskar! Vi har ju accepterat att borgerliga är pretentiösa, höginkomsttagande och fuskande svin, men av någon anledning håller vi oss kvar i villfarelsen att sossarna skulle vara bättre. Nej fyfan, SPK i majoritetsregering, det är det enda rätta! Då kanske vi kan få lite fason på det här landet. Medborgartransor och gratis lavinutbildning som obligatorie för att få vistas på skidor i bergsområden (hammarbybacken inkluderat, självklart). Att transan blir funktionsmässigt motsvarande barryvox VS68 och utbildningen ges av en avdankad militärofficer utan någon som helst känsla för pedagogik är mindre viktigt, då kommer alla i alla fall ha både utrustning och utbildning!Heddious sa:någon mer än jag som tänker att det här är DEN HÄR tråden 2.0?
i övrigt tycker jag att
@Jibberisch satte huvudet på någon sorts spik precis här ovanför, och osökt får mig att tänka på en diskussion om "vi blir argare när sossar skattefuskar än när borgerliga folkvalda gör det" som jag hade med ett gäng klasskompisar för några år sedan.
Varför skulle jag läsa något jag kan utantill?Jibberisch sa:Vad
@Jarle anbelangar tror jag han endast läser på baksidan av baconpaket.
Du nämner alltså människan och rationellt i samma mening. Intressant, med tanke på hur världen ser ut.Jarle sa:Mer eller mindre alla människor har en ganska stark dubbelmoral, men jag tror inte att det är ett problem så länge vi är medvetna om det, kan se det för vad det är, förhålla oss rationellt till det och inte låter oss bli hindrade i våra tankar om hur det bör vara.Jibberisch sa:Vad
Sluta ta saker ur sin kontext :PJibberisch sa:Du nämner alltså människan och rationellt i samma mening. Intressant, med tanke på hur världen ser ut.Jarle sa:Mer eller mindre alla människor har en ganska stark dubbelmoral, men jag tror inte att det är ett problem så länge vi är medvetna om det, kan se det för vad det är, förhålla oss rationellt till det och inte låter oss bli hindrade i våra tankar om hur det bör vara.Jibberisch sa:Vad
U can has agrees.Jibberisch sa:Förmåga att kunna tänka rationellt och faktiskt utnyttja den förmågan, verkar inte riktigt mappa 1:1. Kan jag tycka. Mest baserat på empiriska observationer runt om på den här urballade planeten.
Vad är det för jävla ansvar jag ska ta?!
edit:
tagg, tagg, tagg!!1one
@Jarle
I is diz.Jarle sa:U can has agrees.Jibberisch sa:Förmåga att kunna tänka rationellt och faktiskt utnyttja den förmågan, verkar inte riktigt mappa 1:1. Kan jag tycka. Mest baserat på empiriska observationer runt om på den här urballade planeten.
Vad är det för jävla ansvar jag ska ta?!
edit:
tagg, tagg, tagg!!1one
@Jarle
Du ska ta allt ansvar, eller iaf mitt.
Men det här att man automatiskt måste vara ett gott föredöme bara för att man är en förebild? Shane McConkey? Seth Morrison i unga år? Tanner Hall? Henrik Harluat till viss del? August Strindberg? Ozzy Osbourne? Nikki Sixx? Keith Richards? Fasen, inte ens den på ytan genomgode korgossen Paul McCartney var knappast ett helgon under Beatles glansdagar. Eller som självaste Donnie Wahlberg konstaterade under New Kids on the Blocks (tack och lov) korta storhetstid, "jag är som folk mest, får diarré och sånt".kappakomplett sa:Sen är det väl så att en förgrundsfigur som Fransson har ett alldeles särskilt ansvar i sin roll som förebild.
Människan har en otrolig förmåga att försköna och godtyckligt motivera sina egna handlingar.Jibberisch sa:sitter mest och filosoferar om hur en individ drar gränsen för sin egen moral.
Ja, och jag är rädd att det kanske kommer att ligga oss i fatet här i framtiden. Det hela är så efterblivet att det är oroande.rabbit sa:Människan har en otrolig förmåga att försköna och godtyckligt motivera sina egna handlingar.Jibberisch sa:sitter mest och filosoferar om hur en individ drar gränsen för sin egen moral.
Nej, jag vet inte, min instinkt var att det följer ett visst ansvar för vad man gör om man är en förebild för många. Det kan naturligtvis diskuteras och även om det är rimligt så kan en förebild så klart strunta i detta ansvar.Glisseur sa:Men det här att man automatiskt måste vara ett gott föredöme bara för att man är en förebild? Shane McConkey? Seth Morrison i unga år? Tanner Hall? Henrik Harluat till viss del? August Strindberg? Ozzy Osbourne? Nikki Sixx? Keith Richards? Fasen, inte ens den på ytan genomgode korgossen Paul McCartney var knappast ett helgon under Beatles glansdagar. Eller som självaste Donnie Wahlberg konstaterade under New Kids on the Blocks (tack och lov) korta storhetstid, "jag är som folk mest, får diarré och sånt".kappakomplett sa:Sen är det väl så att en förgrundsfigur som Fransson har ett alldeles särskilt ansvar i sin roll som förebild.
Vad exakt det har med Fransson att göra är jag fortfarande osäker på.
Inte ens en überhårding som Fransson får nog ha stegjärn på sig inne i helin!Tompan14 sa:I mitt inre får jag en bild av Fransson sittandes i helikoptern med stegjärn och isyxor surt muttrandes något om fjollfasoner...
Sluta hacka på konsumtionenJarle sa:Vad det gäller frågan så är Franssons (och hans kollegors) helikopteråkning en liten del av problemet (snarare ett resultat av problemet), en betydligt miljövidrigare sysselsättning är deras yrke - att öka konsumtionen (där konsumtionen kan ses som det ursprungliga problemet då den, i dagens utförande, är ohållbar på en mängd olika vis).
Ren och hållbar produktion är omöjlig fram tills den dagen vi kan skapa något ur inget (och troligtvis inte ens då kommer det vara hållbart, att tillföra massa i universum får säkerligen konsekvenser). Skulle vi kunna producera utan att göra någon som helst inverkan tror jag konsumtionen skulle bli försvinnande liten då produkter skulle hålla i en kortare evighet.Blidee sa:Sluta hacka på konsumtionenJarle sa:Vad det gäller frågan så är Franssons (och hans kollegors) helikopteråkning en liten del av problemet (snarare ett resultat av problemet), en betydligt miljövidrigare sysselsättning är deras yrke - att öka konsumtionen (där konsumtionen kan ses som det ursprungliga problemet då den, i dagens utförande, är ohållbar på en mängd olika vis).
@Jarle! Det är produktionen vi behöver ändra på, vad skulle hycklare och svartfötter som oss själva sysselsätta oss med utan konsumtion? Kan vi bara ha en ren och hållbar produktion så ser jag gärna mångdubblad konsumtion.