Freestyle (aerials)

Flygplan1

Ny medlem
Freestyle (aerials)
Kollade lite på damernas kval ikväll, vilka galningar alltså...
Men vet ni hur det funkar, får dom göra precis hur dom vill som? Jag har till exempel hört att killen som började med v-stilen i backhoppning blev diskad för att han hoppade som han gjorde, idag hoppar ju alla på det viset. Men i freestyle, finns det nån lista på trick som dom för göra? För som namnet antyder så kan man ju tro att dom för göra vad/hur dom vill iaf. Tycker bara att det är lite konstigt att det inte görs lite mera fantasirika och olika trick. För visst är det ganska imponerande att se hur dom gör en massa volter och snurrar samtidigt, men jag tycker då att det ser bra mycket snyggare ut då tex Jon Olsson gör en d-spin med en rejäl tailgrab. Men skulle ett sånt trick vara så på tok för barnsligt enkelt att ingen skulle ha en chans med nåt sånt?

Freestyle (aerials)
Några grunder för Freestyle, hopp

Utsräckta volter utan skruv= "Lay"
Gruperade (man håller i benen) volter utan skruv = "Tuck"
Volt med en skruv = "Full"
Volt med dubbel skruv = "Double Full"

Ex. 3 volter, en utsträckt, två med en skruv i varje = "Lay-Full-Full"

Att t ex ta tag i skidorna (som coola jibbers gör) är inget som premieras av domarna.

Man får inte heller göra fler än tre volter, men det finns inga begränsingar på antal skruvar.

Nu är det bara börja öva (utan stavar...=)

Freestyle (aerials)
aerials är väl ungefär lika mycket freestyle som puckelpist, dvs nästan inte alls. vill man göra ett nytt trick så måste man få det godkänt av FIS. sen så tar det väl en halv livstid på vattenramper innan man skulle kuna göra en trippel rodeo 720 eller d-spin 1800 eller vad man nu skulle behöva göra för att nå upp till samma svårighetsgrad och då har man kanske inte tid att träna på sin trippla bakåt med skruv och då vinner man inga tävlingar, vad vet jag?
som du sa så är ju newschool-hoppen bra mycjet snyggare och varierade och helt enkelt roligare att se på. aerials är väl mer simhopp på skidor än något annat. precis som i puckelpist så har de definierat vad stil är, dvs kroppen helt utsräckt(lay tror jag) eller ihopkrupen(tuck?) istället för att låta var och en ha sin egen stil(freestyle!). tycker också det är ganska konstigt att i princip det enda de gör är trippla bakåtvolter med tre eller fyra skruvar. det är tillåtet att göra framåtvolter, dock är det kanske lite svårare att göra eftersom hoppen är ganska branta och lämpar sig mer för bakåtvolter(några av hoppen lutar nog mindre, vet inte så noga).

det finns någon som har gjort en kvadruppel bakåt med skruv men det får inte göras i tävlingar för att det skulle vara för farligt(förståeligt) och en orättvis fördel eftersom endast et fåtal i världen kan göra det(???är inte svårighetsgrad vad det hela går ut på för snyggt är det ju inte).

kommer denna sport att finnas kavr om 5 år?

Freestyle (aerials)
Får inte killar göra fler än tre volter? Jag har för mig att jag sett några som gjort fyra stycken.

Freestyle (aerials)
Boklöv blev inte diskad när han körde sin "V-Stil", däremot fick han
mycket lägre stilpoäng än konkurrenterna... men det tog han ju
igen i och med att han hoppade mycket längre....Jag vet inte hur
det är med aerials, men i sporter där stil bedöms...typ konståkning,
och freestyle och sånt....så brukar ju folk som börjar med nya trick
få mycket lägre poäng, eftersom domarna inte vet hur de ska
bemöta och betöma nya stilar... och det där med att man inte får
göra fyrdubbla bakåtvolter på tävling för att det är farligt är ju
förståerligt.....liknande regel finns ju i konståkningen, där man inte
får göra volter.....

Freestyle (aerials)
Jag instämmer med fakiedropdude, hoppen i freestyle är rätt B att se på. Omväxlingen sträcker sig till antalet volter och skruvar dom gör, annars är det ju samma hopp dom gör om och om och om och om... och om och om igen.

Men om det är snowoardhopp med skidor man är ute efter så finns det väl en helt ny gren för det, nämligen big jump för skidor? Även om det ännu kanske inte är klassat som officiell sportgren av någon sån där kommite som vet vad som är sport och vad som inte är sport. "Internationella Sportförbundet" eller "Le Federation de Ski jumping la European" låter som två passande namn på en sådan kommit´e, finns dom inte redan så borde dom upprättas ögonabums.

Snödjup

Tillbaka
Topp