Freestylestilen - Ödelägga eller framtiden?

Dejvy

Ny medlem
Kikade lite på Tunner Halls sommarträning. Tycker det är lite intressant med det här hatet mot freestyle/gymnastisk-stilen, kalla den vad fan ni vill. Är brädåkare själv så ställer mig neutral i frågan men tycker den är jävligt skoj att diskutera kring.

Jag menar, ni måste ju fortsätta med en utveckling av eran sport, som gått framåt enormt den senaste tiden. Var och varannan kid sätter ju 9or på skidor nu för tiden. Om fem år kommer det vara helt naturligt att sätta cleana kangaroos och hur ska ni då fortsätta utveckla sporten om allting som det är "för mycket snurr på" eller "för många volter på" kommer klassas som freestylestil. Eller hur tänker ni att eran utveckling ska gå i trickväg i 5 år, 10 år framöver? Vad ska man vinna x-games på då?

Har ni för mycket heder för att kunna konvertera eran sport lite? Eller är det så att alla som klagar på stilen är för dåliga för att klara av den och ser det som en omöjlighet och vill förinta den? Grundar sig hatet i avundsjuka?

Start flaming & start the discussion

Ps. Snowboard behöver inte blandas in i denna diskussionen. Kommer aldrig bli en spin to win-sport. Ds.

Senast ändrad:
jibbing är i grund och botten gymnastik.. från freestyle och puckel. men sen har de utvecklats mot smoothare snurrar och grabar..

hur många varv man än snurrar behöver man inte kalla de freestyle, så länge man håller grab och får de att se smooth ut!

jag tror dock att de blir sjukt svårt att vara bra, om de inte redan är det.. för 4 år sen va man typ pro om man kunde köra cork 7or med grab och kanske några hopp baklänges å sen lite variationer på volter!

nu måste du lägga dubblar framlänges å baklänges + sw 10 me grab åt båda hållen för att få kallas pro, ungefär!

de är sportens utveckling.. och jag tror att de bara kommer bli större hopp och sjukare trick i framtiden! ser fram emot att se utvecklingen :)

Ja, det jag tycker är intressant. En sport med en intensiv utveckling och nu känns framtiden ganska så oviss. Ska man fortsätta i det snabba tempot och satsa på tricks med mer spin på eller ska man bromsa in och finslipa där man är.

Jag menar om någon nu kommer börja spinna sönder i större tävlingar så kommer det förmodligen bli så att mer folk hänger på.

Tänkte få fram lite tankar om hur ni tror att det kommer bli? Jag vet inte, jag är inte insat, endast nyfiken. :)

Stil är ju olika för allihopa. Tror också att hoppen kommer bli större, piperna högre och linjerna jävligt mycket brantare osv. Men jag tror fakiskt inte att det kommer bli tex dubbelkangaroos för det kommer ändå slita ifrån beteckningen "jibbing" på det tricket . KOmmer nog enbart se som akrobatiskt.

Snowboarden har ju klarat sig igenom detta stadie som skidåkning ställs emot nu. Snowboard gjorde det bra. Lutade sig tillbaka på stilen istället för trippelvolter. Inte för att jag tycker trippelvolter är fel att se på för det är ju grymt men det blir lite skönare med oerhört stiliga trick istället för helt jävla galenskap.

Jibbingen har ju utvecklats enormt speccielt på rails. Tom W var ju med och revulotionerade railsen till en helt ny nivå och nu tycker jag att stilen överväger en typ 810 snurr upp på railsen och sen 450 av. Tycker vi borde göra något liknande som snowboarden gjorde.

Dubbelgrabbar på onaturliga snurrar blir väl ett vinst alternativ på tävlingar.

Men blir som jesper sa kul att se utvecklingen.

jag håller med dig i att det är en intressant diskution. men du säger att du ställer dig neutral till frågan, men ändå så är det ända du släger ur dig påståanden! det är inte neutralt!? tråden är intresant men synd att du vart tvungen att förstöra den.:(

Senast ändrad:
Jag är ju inte jätte insatt och bryr mig inte så mycket men tror det kommer komma nya sorters skider som är mer fart stabila osv så man kan dra 60 meters platåer och dra 1080 så det ser ut som slow motion. Men som sagt vad vet jag?

Tycker det är roligt att du skriver att Snowboard aldrig kommer bli en spin-to-win-sport.
Hur ska ni göra i trickväg om 10år? Vad ska man vinna x-games på då?

Tycker ett bra exempel på utveckling av sport är FMX.
Kommer ihåg när första backflipen drogs och nu dras det backflips + tricks i allt.
Denna fråga handlar inte endast om Skidåkning utan om alla sporter som inte är typ Fotboll.

Jag är helt emot spin-to-wins i tävlingar och med spin-to-win menar jag raka spikar och bara kasta sig så mkt som möjligt. Spin-to-win är INTE en sw10 med grab, utan det är en vanlig snurr så länge den är kontrollerad och h*n inte bara kastar sig ut i hoppet och tänker snurra så mkt som möjligt.

Jag tycker åkningen i Realtime och Idea borde få stå för framtiden. Stora långsamma grejer. Stilmässigt är det sjukt mycket snyggare åt snowboard hållet, än att se Tanners vattenhopp. Sen så såg vi ju senast i Boom- filmerna att han kan köra så snuskigt snyggt när han vill. Tycker tex. Pollard och Hornbeck är klockrena exempel på stil, om än ganska olika sådan.

Hogizz sa:
Tycker det är roligt att du skriver att Snowboard aldrig kommer bli en spin-to-win-sport.

Kommer ihåg när första backflipen drogs och nu dras det backflips + tricks i allt.
Denna fråga handlar inte endast om Skidåkning utan om alla sporter som inte är typ Fotboll.

Jag är helt emot spin-to-wins i tävlingar och med spin-to-win menar jag raka spikar och bara kasta sig så mkt som möjligt. Spin-to-win är INTE en sw10 med grab, utan det är en vanlig snurr så länge den är kontrollerad och h*n inte bara kastar sig ut i hoppet och tänker snurra så mkt som möjligt.
snowboardens tävlingar vinns ju även dom mkt på spin-to-win.

horgmo vann ju tex wintergames bigjumpfinalen med sw bs 1260. är inte de spin-to-win så vetefan hur mkt man ska snurra för att göra dig glad? ...

skidåkarna kommer göra precis som våra polare på snowboard... vi kommer stagnera i utvecklingen å allt ska göras stiligt istället... och det tycker jag är rätt!

för var och varenda kid på snowboard sätte rju också nior, vad är skillnaden?

Hogizz sa:

Nu blev han ägd!

Ps. Snowboard behöver inte blandas in i denna diskussionen. Kommer aldrig bli en spin to win-sport. Ds.
Haha kommer ihåg får något år sedan då det var spin to win på snowboard. Eller det är väl så fortfarande på FIS tävlingarna om jag inte har fel.

//H

Hasse sa:
Haha kommer ihåg får något år sedan då det var spin to win på snowboard. Eller det är väl så fortfarande på FIS tävlingarna om jag inte har fel.

//H
Nej det är inte riktigt spin to win längre. Idag kan man vinna med 720 om man gör det riktigt med "steeze", lägga feta tweaks eller liknande (i snowboard).
Jag tror att freestyle på skiis kommer att satsa på att sätta tricken snyggare, öka svårigheten på spin, flips och grabs. Man kommer inte göra så många 1440 och då kommer man antagligen sätta riktigt cleana trix som tex 900 med mycket svåra grabs.

Jag TROR att det kommer gå något i den stilen.

Snowboarddiskussionen ville jag inte hålla i denna tråden. Jag ville diskutera skidors framtid.

En 30 meters slow 180 med bräda kan vara hur snyggt som helst i en snowboardfilm, vilket jag nästan aldrig ser med skidor. Kan dock vara så att jag ser för lite skidfilmer.

T.ex.

För att kommentera någon tidigare i tråden:
"Snowboarden har ju klarat sig igenom detta stadie som skidåkning ställs emot nu. Snowboard gjorde det bra. Lutade sig tillbaka på stilen istället för trippelvolter. Inte för att jag tycker trippelvolter är fel att se på för det är ju grymt men det blir lite skönare med oerhört stiliga trick istället för helt jävla galenskap."

Alric

Jag ville skapa en diskussion och la fram lite intressanta synpunkter att diskutera kring. Då är det lättast att argumentera för det alla andra argumenterar mot. Hade jag argumenterat mot gymnastikstilen hade det inte uppkommit något diskussion, det hoppas jag du förstår.

Senast ändrad:
Mycket större hopp och lite mer snurr kanske. men hoppas fortfarande på den cleana stilen. Där imot känns det som att det snart kan droppa nån kille som drar tripple back, det ganska kända klippet på FR sw tripple fron är han ju inte lång ifrån på och det är ju inte i ett hopp som x-games.

jag tror inte att det kommer finnas folk som vill bara pro på "jibbing" om man måste göra trippelbackflip me skruv för att vinna en tävling, dom flesta som "jibbar" gör de väl för att göra softa å roliga trick inte för att dampa sönder i luften. annars e de sick å man får övergå till snowboard verkar de som om d börjar att gälla vem som köttar mest haha

Vad har ni fått spinn-to-winn prylen ifrån? Tanner tränade, man slänger inte nya trick med grabs första gångerna-... Eller gjorde alla här inne sin första 360 med nosemute?

edit: Btw, någon som kan hitta JF Cussons switch sjua från x-games 99? Första switch sjuan som gjorts och den var knappast snygg men kolla hur det ser ut idag...

Senast ändrad:
Tror inte att normala osponsrade amatörer kommer köra så sjukt mkt bättre än vad vi gör nu.. Proffsen kommer säkert höjja sig ett snäpp till dock.. Men tror inte de kommer bli vanligt med kangaroo hos kidsen liksom..

Senast ändrad:
Kruxelidux sa:
Tror inte att normala osponsrade amatörer kommer köra så sjukt mkt bättre än vad vi gör nu.. Proffsen kommer säkert höjja sig ett snäpp till dock.. Men tror inte de kommer bli vanligt med kangaroo hos kidsen liksom..
där tar du fel....

Kangaroosen kommer snart sitta hos kidsen också. kolla bara på hur många som sätter det och nästan sätter det. skidåkningen börjar bli överdriven i hoppningen nu tycker jag. ni borde satsa mera på rails. snowboarden gjorde rätt. mera stil ,mindre fladder

//F

Jag hoppas verkligen att utveckligen går åt stilhållet och inte åt superdupertrick. Se bara på filmen Hot Lunch, sjukt clean åkning och alla bara åker runt och latjar. Dock tror jag att utveckligen kommer gå som på snowboardsidan - åt två håll. Ena hållet kommer gå åt rena, smootha trick som görs av åkare som mest filmar och så. Åt andra hållet kommer det bli de som satsar på tävlingar, typ när det blir en världscup och sporten kommer med i OS och där kommer det vara galna trick som inte blir lika cleana, lite mer åt freestylehållet

Front5 sa:
Kangaroosen kommer snart sitta hos kidsen också. kolla bara på hur många som sätter det och nästan sätter det. skidåkningen börjar bli överdriven i hoppningen nu tycker jag. ni borde satsa mera på rails. snowboarden gjorde rätt. mera stil ,mindre fladder

//F
Tycker inte man borde satsa mer på rails, redan nu med alla snurrar hit och dit börjar det se sjukt flaxigt och hattigt ut. Snowboard ser och kommer antagligen alltid se sjukt mkt bättre ut på räcken.

folk kommer gå 2 olika vägar och de hela kommer bli som i början av 90 talet. ett gäng kommer fortsätta göra galna rotationer och volter medans andra kommer hålla det till mindre spin och mer stil.
Problemet är dock inte att vi har den gamla rutinerade som sätter stop och säger att det är stil som är grejen. Vår gamla rutinerade åkare som det skulle vara är jon olsson men vår gamla rutinerade sak är den som gör dom där galna supervolterna med så mycket spin som möjligt.

men vafan det är ju klart man vill se sjuka saker hur kul är det att sitta och titta på en film där alla gör 180 och 360.... man vill ju se dubblar och flera rotationer!

Intresant tråd! Jag tror att utvecklingen dom närmaste åren kommer att gå lite långsammare än vad de har gjort nu ett tag när det gäller "nya" trick. Kanske mer utveckla dom som finns.

Men att om nått/några år är nog den duktige "amatörjibbaren" ungefär där dagens pros ligger. Sen vart sporten tar vägen efter det blir spännande att se. Beror ju helt på hur dom som ligger i topp i dag väljer att utveckla sporten.
Förhoppningsvis så blir det mycket stil framöver, och de tror jag också att de kan bli. Se tex Freestyle.ch där dom hade en style "kategori" eller vad man ska kalla det.
Sen om just det är ett bra sätt att få in stilen i tävlingar går ju att diskutera, men det är ju kanske ett litet tecken på åt vilket håll framtiden är på väg.

Jag tror också att en massa coola småtrix över landningar och sånt kommer att utvecklas. Sånt som är kul men kanske inte ger så mycket om man vill vinna en tävling.

blir kul att se iallafall!:)

Ett litet men kort inflik i debatten?

För mig är det ganska självklart om man tar olika typer av hopp, där man enkelt kan sätta upp en referensram, i likhet med simhopparnas akrobatiska trampolin-hopp. Men hur gör man då för att definera *stil* på ett enkelt sätt?

Någon som kan sätt ord och text på detta utan att referera till någon åkare/bild/videosekvens?

Senast ändrad:
enligt min uppfattningen så stod utvecklingen stil ett tag under sw 10 åren då precis alla gjorde sw 10or i varje tävling..sen kommer jon och gör dubbel volter, visst folk har gjort dubbel volter tidigare men inte på tävling på samma sätt.. men jon gjorde så att det blev mer "accepterat" och fler och fler slängde dubblar..dom som inte gjorde dubblar fick lov och step it up för att hänga med och där kommer sw12 och sw 14 in i bilden..
jag hoppas utvecklingen går som för håtveit som slänger snurrar visserligen 12 också dubblar..
men han har gjort sina spins åt båda hållen vilket är sjukt svårt..

i min mening så är en sw unnatural snurr så sjukt mkt svårare än å snurra ett varv mer åt "rätt" håll.. desutom gör han båda hållen lika snyggt och säkert..

jag vill helst se att vår granne andreas styr utvecklingen nått år nu!!!

Snowboard har ju rötter i skateboard och surfing och därav att stilen är viktig, surf har det ju tex körts tävlingar i bara genom hur du ligger i vågen och utnyttjar den på ett snyggt sätt.

Sen är det klart att det finns plats för olika stilar, om du tex jämför Chris Bradshaw och Travis Rice så är det ju helt olika typer av åkare som gör sin sak och det de själva gillar.

Problemet med den tekinska biten är att det lätt skenar iväg så det blir för svårt att relatera till för gemene man och det var väl en av orskakerna till att Freestyle med alla flippar dog ut, snowboard boomade ju och blev sjukt stort för att allt var lätt i början och många kunde ta det till sig.

Lätt att det istället blir en show av några få akrobater som har möjlighet att köra vattenhopp och lägga ner tid/pengar på att lära sig nya konster och då blir det för svårt att ta till sig för den stora massan?

Tycker alla borde bara åka och ha kul istället, time will tell ;)

J-rockner sa:
Stil är ju olika för allihopa. Tror också att hoppen kommer bli större, piperna högre och linjerna jävligt mycket brantare osv. Men jag tror fakiskt inte att det kommer bli tex dubbelkangaroos för det kommer ändå slita ifrån beteckningen "jibbing" på det tricket . KOmmer nog enbart se som akrobatiskt.

Snowboarden har ju klarat sig igenom detta stadie som skidåkning ställs emot nu. Snowboard gjorde det bra. Lutade sig tillbaka på stilen istället för trippelvolter. Inte för att jag tycker trippelvolter är fel att se på för det är ju grymt men det blir lite skönare med oerhört stiliga trick istället för helt jävla galenskap.

Jibbingen har ju utvecklats enormt speccielt på rails. Tom W var ju med och revulotionerade railsen till en helt ny nivå och nu tycker jag att stilen överväger en typ 810 snurr upp på railsen och sen 450 av. Tycker vi borde göra något liknande som snowboarden gjorde.

Dubbelgrabbar på onaturliga snurrar blir väl ett vinst alternativ på tävlingar.

Men blir som jesper sa kul att se utvecklingen.
Det var ju dom gamla snowboardrävarna som inte palade hänga med kidsen när dom började spinna loss som fan. Då sa dom att stil var inne så då fick det liksom bli så. Lär hända samma sak med skidorna.

Travis Rice har ju dragit in dubbelflippar inom snowboard nu. I Thats It Thats All drar han även en trippelback 360 med grab! :o

det är sick vad denna sport utvecklas mer o mer alltså !! kul o se på gamla skidfilmer man har hemma. när man tyckte det var fett coolt när dom drog sw 7or m.m. o nu när man kommer till parkerna runt om i landet så köttar ju småkidsen sönder !! Kul o se faktiskt =D kul o se den otroliga utvecklingen bara på nåra få år ! dock går inte utvecklingen lika fort för tjejerna ! vilket är lite trisst tkr jag .

Senast ändrad:
alla dessa jävla diskussioner, man blir ju galeN!!!

SverigeTomten sa:
Hasse sa:

//H
Nej det är inte riktigt spin to win längre. Idag kan man vinna med 720 om man gör det riktigt med "steeze", lägga feta tweaks eller liknande (i snowboard).
Jag tror att freestyle på skiis kommer att satsa på att sätta tricken snyggare, öka svårigheten på spin, flips och grabs. Man kommer inte göra så många 1440 och då kommer man antagligen sätta riktigt cleana trix som tex 900 med mycket svåra grabs.

för de första, lycka till å vinna x-games med en 720 på snowboard..

900 med mycket svåra grabs görs ju redan! dubbeltail, dubbelmute, octo, wallischmute, tweakade mutes å ja alla grabs. finns nog inga nya grabs att komma på, så den tiden är ju redan över. Om 5-10 år kommer man inte vinna x-games på en 900 tweakad dubbelmute ändå. . .

antingen måste jibbingen skaffa en ny stil eller nå helt nytt sätt att jibba på . För utvecklingen kommer ju i stort sätt stanna om några år. om ett lr två år gör kanske hh sw 1800, ska han sen göra sw 1980? å sw 2160? nae, tror inte det kommer hända, då har ju "jibbingen" förvandlats till en gratisbiljett till döden. Tänk hur stora hopp det måste vara, å ramlar man då så kan ju vad som hellst hända.

så jibbingen lär väl tona av å folk kommer göra nått annat, that´s it. Om 10 år är nog folk hyffsat less på sw14, hexo, dubbelcorks å defenetivt alla trick på lägre nivå , som sw10or, även med sjuka grabs. så det kan ju hända vad som hellst.

äh hojj orkar inte skriva nåmer. Nånting kommer ju hända. Det vet vi. Men inte vad (:

lurifixx sa:
alla dessa jävla diskussioner, man blir ju galeN!!!

SverigeTomten sa:
Hasse sa:

//H

för de första, lycka till å vinna x-games med en 720 på snowboard..

900 med mycket svåra grabs görs ju redan! dubbeltail, dubbelmute, octo, wallischmute, tweakade mutes å ja alla grabs. finns nog inga nya grabs att komma på, så den tiden är ju redan över. Om 5-10 år kommer man inte vinna x-games på en 900 tweakad dubbelmute ändå. . .

antingen måste jibbingen skaffa en ny stil eller nå helt nytt sätt att jibba på . För utvecklingen kommer ju i stort sätt stanna om några år. om ett lr två år gör kanske hh sw 1800, ska han sen göra sw 1980? å sw 2160? nae, tror inte det kommer hända, då har ju "jibbingen" förvandlats till en gratisbiljett till döden. Tänk hur stora hopp det måste vara, å ramlar man då så kan ju vad som hellst hända.

så jibbingen lär väl tona av å folk kommer göra nått annat, that´s it. Om 10 år är nog folk hyffsat less på sw14, hexo, dubbelcorks å defenetivt alla trick på lägre nivå , som sw10or, även med sjuka grabs. så det kan ju hända vad som hellst.

äh hojj orkar inte skriva nåmer. Nånting kommer ju hända. Det vet vi. Men inte vad (:
Jag håller inte med på att det inte går att komma på mer grabs, tänk på hur mycket man kan röra fötterna och benen, sen lägger man ju till händerna på skidorna, då går det att göra hur mycket som helst;) men tycker du har rätt om att utvecklingen borde stanna, för de kan ju inte hoppa och snurra i hur stora hopp som helst:D

Dejvy sa:
HAHA är du blind? Snowboard e redan en sådan sport må så vara att det går tillbax mot stil nu men när jag ser "thats it Thats all" och Travis rice s Dubbelback till rodeo 7 så förstår jag inte hur du kan säga att snowboard alldrig kmr bli en spin to win sport!

Tillbaka
Topp