Full Tilt / Dalbello pjux

Hej alla!

Lånar tråden lite istället för att starta en ny.
Har nyligen införskaffat ett par Dalbello Krypton Pro som sitter som gjutet.
Men känner att jag vill han ännu bättre tryck längst upp, får tyvärr lite glapp.
Jag har ett par Booster över ifrån mina gamla pjux & tänkte ev. flytta över dom.
Kardborrebandet på Krypton är inte alls elastisk, så det borde bli rätt bra.

Men min fråga är: Har någon testat Booster på Krypton?
Är det helt onödigt? Känner dock att jag vill ha tightare längst upp.
Hade det inte varit för mina små flickvader hade jag inte ens funderat...

Tacksam för svar.

Mvh
Kricke

Kricke:
Jag kör booster på krypton pro ID - det funkar och det blir tightare för mig.

På den senaste krypton pro får du borra upp nitarna som klämmer fast strapen, ta bort plastbrickan och släng den. Jag slaktade ett par gamla salomon-pjukkor på skruvarna som klämmer fast strapen där, sen borrade jag upp hålen i plasten till rätt diameter för salomon-skruvarna och satte dit strapen. Piece of cake.

Om jag ska vara ärlig kricke så skulle jag tro att du behöver göra något annat med pjäxan än sätta på boosters om du inte får ihop den tillräckligt mycket med vanliga spännet. Pjäxan känns mjukare med booster iaf för mig (medium booster) och man kan inte spänna "lika hårt". Detta är inte nödvändigtvis en dålig sak, men ändå.

Eller ja, alltså, du får mer "jämn" kontakt. Dvs plösen ligger an hårdare mot benet utan att du flexar emot, men den ger efter lättare när du flexar fram. Tror inte det funkar så bra om inte själva pjäxan passar riktigt bra från början, den är ju inte jättestark på att spänna ihop pjäxan.

Kanske behöver du lägga i nån slags kil mellan tungan och din plös, som jag sett flera personer göra. Eller kanske formspruta en rejäl plös, det kan jag tänka mig skulle funka om du har för mycket hålrum där.

Testa med boostern, det är inte dumt. Men om det inte hjälper, fyll ut pjäxan också.

Följer det inte med nån slags plastgrejjer som minskar volymen vid vaden? Eller de kanske är till för något annat? Fick med en hel plastpåse med plastgrejjer, har inte kollat så noga på dem... (Flexbegränsarna vet jag dock om...)

Man kanske kan limma fast något lagom mjukt/hårt och tjockt skikt på plasttungans insida?

Kör Il Moro. var i Italien i vintras, och det var skitkallt, undrar om inte skalen drog ihop sig, men plötsligt var pjäxan en storlek för liten. Iofs hade min tjej samma problem med ett par Lange. En annan grej är att innerskon halkar litet i ytterskon, vilket kan vara jobbigt, plöstligt lyfter hälen 3 cm, liksom, när man kör hårt. Ska försöka fixa det på något sätt i vinter, med någon sorts greppig tejp e dyl. Innerskon är iaf sjukt skön, gillar också den sköna flexen, som balsam mot benhinnorna. Tappade ett av de där stora toppspännena i Åre i påskas. Kom hem och så var det bara borta, en skruv hade gängat upp sig. Vet inget om Full Tilt, men spontant verkar det vara ett liknade koncept, och det borde funka...?

Svar till kricke: Har du små vader skulle jag rekomendera att du sätter utfyllnaden på baksidan istället för på plösen så du inte får en upprätt åkstil och tappar trycket mot tungan.

Hade samma problem med mina tidigare pjäxor så jag bytte till ett par Full tilt konflict som har ett väldigt smalt insteg samt en mer raceinspirerad framåtlutning.

var likadant för mig med krypton pro när jag provade. blev kraftigt avrådd och tittar istället på lite mer slimmade runt benen. borde väl vara svårt att få rätt utfyllnad beroende på hur mycket du ska ha fram/bak osv. låter jävligt svårt. Har inte gjort mitt köp ännu men tror det är bättre med en pjäxa som sitter bra runt smalbenet från början så du inte totalt mördar dina benhinnor. höll på med booster i butiken men gav inte så mycket effekt. Det är väl en avvägningsfråga beroende på hur mycket som saknas. Men min åsikt är att köra på en annan modell :/

Hur pass mycket formar sig egentligen innerskon efter bakning och en tids åkning? Var och provade pjäxor och fastnade för Full Tilt Konflict som kändes helt okej med undantag för partiet runt fotknölen. Verkade vara samma på samtliga dalbello/full tilt, dvs att dom satt supertight runt just fotknölen och tryckte en del på ovansidan av foten. Kör på ett par äldre Salomon X-wave sen tidigare och vet inte riktigt om Salomons pjäxor räknas som breda eller smala.

Nej usch jag har nästan lite ångest över det här med att byta pjäxor. Synd att Adrenalin stängde igen här i Luleå. Hade det inte varit för att jag körde på en stålpinne som pajade pjäxan förra säsongen hade jag glatt åkt vidare i dom jag har. Sitter som gjutet :)

Stepup sa:
vilka små vadmuskler alla verkar ha..
Storleken på vadmuskeln är väldigt svårt att påverka, det är fruktansvärt genetiskt. Vissa får en ihopdragen vadmuskel som ser ut som inlagda päron under huden. Detta sker främst genom löpning och kampsporter. Du kan självfallet påverka hur stark du blir men omkretsen är väldigt svårt att påverka. Jag läste nyligen att det beror på att generellt så har man färre anabola receptorer ju längre ner på kroppen muskeln sitter.

Senast ändrad:
Om det är någon som undrar över vikten på FT Conflict så är den 1792 gr/pjuck i storlek 27. Lätta! Skrev till deras support eftersom de säger att de är lätta men inte anger vikten någonstans.

Hej alla & tack för svaren...

Kan nämna att av ca 20 testade pjäxor var dessa i särklass bäst vid vaden.
Men har idag fixat en typ av självhäftande skummgummi.(fast hårdare)
Jag kommer då att sätta \"gummit\" bak på spoilern som man kan justera upp/ner.
Återkommer när jag har testat...

Kan tillägga att jag inte monterat mina Boosters på pjäxorna.

// Kricke

Tillbaka
Topp