Funderingar om Fernie 2011/2012

iamabbe

Ny medlem
Har pratat med en polare om att dra och göra en sesong i Kanada. Funderade först på Whistler men efter lite sökande så verkar det vara riktigt dyrt och fullt med folk överallt dvs liftköer. Riktade blickarna mot Fernie istället och det verkar ju bra. Men sitter och funderar på budget, hur mycket tror ni behövs för fyra månader? Tänkte Januari-slutet av april. Liftkortet går ju för 5000, hyra ca 3500x4= ca 20 000. Mat då? Vad tror ni man lägger på det på fyra månader. Är det några av er som har planer att åka dit i vinter? Om det är någon som är sugen att styra upp ett boende tillsammans så vore ju det också trevligt.

Hej! bor i Fernie för tillfället och jag räknade lite på det och landade på ungefär det här resultatet:

Flashforward sa:
jag skulle ställa upp det såhär:

Flygbiljett ~7000 ToR
Boende ~14000, 3500/mån (om du inte väljer att åka till Whistler, då du får räkna med minst 5000sek i månaden)
Liftkort ~5000sek earlybird revy/ +1000sek earlybird Fernie
Mat ~8000, 2000/mån (det man äter hemma)
Försäkring ~2000 med Gouda travel insurance
Sprit/gräs för var och en att räkna på :)
Bil ~20000sek för bilen(självklart kan du hitta billigare!), + skatt och + försäkring(engångskostnad eller varje månad, kostnad beroende på bil, årsmodell, förare, försäkringsalternativ osv osv osv, ~700sek/månad) 300sek/mån för bensin
Övrigt räknar jag inte med då det är för många faktorer som spelar in för att få ut ett rimligt belopp. du får helt enkelt använda fantasin! :)
------------------------
Totalt 61000sek

SJÄLVKLART, går ALLT att göra billigare, och ALLT är beroende på var du bor, vem du är, hur du lever, hur du är ekonomisk osv osv.
T.ex dela en bil på några polare drar ner det rejält, och beroende på vart du väljer att åka, kan alternativet att INTE ha en bil finnas. vilket kan minska dina kostnader med 25000sek. Och, om du köper en bil, så får du ju lite pengar tillbaka när du väl säljer den. Tänk dock på att när du åker hem från din säsong, åker många andra bilägare hem också. Så, för att få din bil såld, var beredd att gå ner i pris. Jag räkande heller inte med saker som sprit/gräs/övrigt/udda. Då det är upp till var och en :)
Där du och din/dina vänner kan spara pengar är främst på boende och bilen. Har du tur kan du få boende för runt 300cad, vilket motsvarar ca 2000sek. Och självklart då bilen, som du kan dela upp.

Heja Fernie!
hej Frida!

Boende
www.outfernie.com
www.fernie.com/community bra för att leta boende

Flyg,,,,
http://www.canadianaffair.ca/ (kolla spelcial offers) om du bokar rätt datum kan då få envägs flyg från $293(1850kr) från london till Calgary
det enda du behöver göra att ta dig till England själv. vilket drar ned flyget till 4000kr TOR
ALTERNATIV flygväg från Frankfurt med Condon (http://www.condon.com) också billigt,

tänk på att saker är oftast billigare här så om du ska köpa nya skid prylar kanske du ska köpa dem på plats, (KANSKE)

puss o kram!

Fernie ar riktigt nice!

Det finns gnar om man vill ha det, aven fast det mesta ar hyffsad "latt" akning in bounds.
(hitta alla gomda ak vid saddles och du far ak som du maste droppa for att komma ut ur.)

Annars sa har Fernie riktigt fin skogsakning

Den skogen saknar jag nu Teo :D...

Som teo sa, ganska lätt terräng inbounds. Men i slackcountryn kan du hitta en del feta linjer, headwalls, rännor, spines, men främst ganska lugna och goa skogsåk. Finns mycket stora öppna ytor också, men då får du vara beredd att gå en bit.

Stighudar är nästan ett måste i Fernie, finns många goa hikes att göra!

Ett tips är även att kolla upp Thunder Medows Cabin när du kommer dit :)..

Najs Teo bara att komma vart ska du hänga ananrs över vintern?

PG ne inte fått visat ännu men jag ska i alla fall söka det,,,

dom en flygshuttle. eller greyhound.

googla airport shuttle calgary to fernie så hittar du lite olika tror jag till och med. Greyhound funkar även det bra. den stannar dock i utkanten av staden, vilket inte är gångavstånd till hostel eller liknande. Den kommer även mitt i natten, så lifta är inget hett alternativ klockan 4 på morgonen. då är det taxi, men kootenay taxi 1-250 423 4408 som gäller.

Nu har jag bestämt mig för att gör slag i saken och dra till Kanada i vinter. Tyvärr (?) är jag inte modig nog att släppa jobbet helt, gammeltant som man är... Däremot har jag kommit fram till att 4-6 veckor är fullt görligt. Lutar åt Fernie. Vad säger ni? När är bästa tiden att dra om man nu inte kan stanna hela säsongen?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp