Glest i backarna

pd

Aktiv medlem
Vet inte om det är fullt normalt för vecka 6 eller om det är VM som har skrämt iväg alla men här är väääldigt glest i backarna. Bilden tagen idag kl 13:51, -3 C i luften och inget spännande på arenan.

GALSAC

Ny medlem
Jag skulle nog säga att det är orten, transporten och prisläget sig som skrämmer iväg gäster längre söderut i alla fall.

1, Att åka tåg till Åre brukar innebära försening
2, Att ta bilen till Åre tar längre tid än flyget till nästan valfri alport. Att flyga inrikes i Sverige är på tok för kostsamt dessutom.
3, Att åka till Åre är förenat med stora risker då kabinbanan och högzonen ofta är är stängd pga väder
4, Att hela byn är invaderad av 08or hahaha
5, Att en vecka i Åre med resa, boende, mat och liftkort är dyrare än motsvarande i Alperna
6, Att man får oändligt mycket mer skidåkning i alperna
7, Att det är ett helsike att ta sig till liftarna i Åre om man bor på vissa ställen.
8, Stället var helt okej på 90 talet men idag känns det som Wannabe Aspen. Gör något eget istället för copy paste säger jag.

Förutom ovanstående är Åre helt fantastiskt.

Magnlar

Ny medlem
Åre är för oberäknelig enligt mig.. Man måste nästan bo i Åre för att ta vara på bra skiddagar när de väl kommer.. När de kommer brukar de vara riktiga bra...Inget snack om saken..
Tyvärr är det för många kaxiga wannabes där som tror vara skitduktiga.. En slags kultur som smugits in...

Nameless

Medlem
Jag hade missuppfattat forumkategorierna. Ta gärna bort mitt inlägg. Sorry.

Senast ändrad:

GALSAC

Ny medlem
kappakomplett sa:
GALSAC sa:
kappakomplett sa:
Var det helt okej på 90-talet egentligen? Känns som en myt!
Jag lovar att det faktiskt var okej. Absolut inte sämre i alla fall.
Eller anser du att stället var mindre eller mer än okej?
Ja, det var okej en gång när jag åkte nattåget upp i början av april.
Jag åkte upp med nattåget flera gånger under 90 talet. Tågen var inte försenade en enda gång.
Idag är det ett under om man inte tappar minst en halv skiddag. Spåren har väl inte renoverats på över 40 år så det är inte så konstigt om allt blir knas nu. Helt okej på 90 talet då spåren var bra. Idag är det pinsamt.

Zoubolo

Medlem
Vet inte heller om detta helt normalt för v.6. Men det har inte varit en käft i systemet denna veckan(förutom precis runt vm8an och tävlingarna). Fick en chock i Måndags när man klev utanför dörren.

Hellis81

Ny medlem
GALSAC sa:
Jag skulle nog säga att det är orten, transporten och prisläget sig som skrämmer iväg gäster längre söderut i alla fall.

Aldrig blivit försenad de när jag åkt tåg dit de senaste typ 10 åren i rad.

GALSAC sa:
2, Att ta bilen till Åre tar längre tid än flyget till nästan valfri alport. Att flyga inrikes i Sverige är på tok för kostsamt dessutom.
Vi flög dit en gång, förra året vill jag minnas.
Ja totalkostnaden blev högre på grund av hyrbilen som behövdes en hel vecka då.
Hade vi kunnat ta bussen från Östersund så hade det blivit typ det samma, men har man småbarn får man inte ta bussen.

GALSAC sa:
Om det är ett problem för dig så grattis.
Du har så små problem i livet att du kan lägga energi på helt betydelselösa saker.

GALSAC sa:
5, Att en vecka i Åre med resa, boende, mat och liftkort är dyrare än motsvarande i Alperna
Mycket tveksamt det där.
Vi har kollat runt på olika orter i alperna men om det ska vara i liknande storlek så har vi inte hittat något som blir billigare. Berätta gärna vilken/vilka du tänker på.
Du glömmer inte räkna in fly och transfer?

GALSAC sa:
Hur mäter du det?
Visst får du längre åk per liftrörelse men du får också ofta helt kala skidområden utan ett enda träd i synhåll.
Inte särskilt mysigt enligt mig.

GALSAC sa:
7, Att det är ett helsike att ta sig till liftarna i Åre om man bor på vissa ställen.
Bo inte där då.
Det finns otroligt många boenden som är Ski in, ski out I Åre björnen om det är det du letar efter.

PD:

Jo det är lågsäsong i slutet av januari och början av februari.
Vi var alltid där i vecka 3-5 förut, innan sambon blev lärare.
Liftvärdarna står och längtar efter att någon ska komma förbi de veckorna. (V3 i synnerhet)

Men det är veckan innan sportlovet så det är nog inte så konstigt.
Men en del Göteborgare borde väl dyka upp idag eller imorgon eller så har folk valt att inte vara med i VM spektaklet som du också säger.

termons

Aktiv medlem
GALSAC sa:
Att man får oändligt mycket mer skidåkning i alperna
Hur mäter du det?
Visst får du längre åk per liftrörelse men du får också ofta helt kala skidområden utan ett enda träd i synhåll.
:) Det var det roligaste jag läst på länge.

bliparne

Medlem
Kan man inte få ner kostnaden med minst hälften med att åka till Åre gentemot alperna om man åker en hel familj så har man nog rätt höga krav på boendet.

Men som vanligt antar jag att man jämför äpplen och päron. Åre är en bra budgetresa.

pd

Aktiv medlem
Efter Jansrud och Svindal blev det lite trångt i alla fall. För att knyta an till en annan tråd så skulle jag säga att mitt avancemang genom den här skocken placerar mig på Advanced-nivå.

fredw

Medlem
Hellis81 sa:
GALSAC sa:
Hur mäter du det?
???
Ett problem med Are ar ju just att sa stor del av liftsystemet bestar av "kala skidomraden" som alltfor sallan gar att utnyttja pga vadret.

Medan det finns i princip hur mycket vaderskyddade pister som helst i Alperna, trots att vadret ofta ar sa fint att de pister som ar "kala utan trad" ocksa fungerar finemang.

Jag gillar Are ocksa och skulle aldrig saga ett ont ord om orten utanfor denna krets.

Senast ändrad:

Atrende

Ny medlem
Hellis81 sa:
GALSAC sa:

+1
Vi har åkt tåg till Åre ett flertal gånger per år sedan 2011,och det har sällan varit något problem.
Min erfarenhet är att SJ har större problem söder om Stockholm än norrut.

yeddheng

Ny medlem
Jag kommer upp med tåget på söndag så var god håll det fortsatt glest i backarna! :)

Åkte med tåget första gången 2001 (nästan 90-talet) och då hade de en disco- och barvagn längst bak, det var tider det! Den vagnen har jag inte sett till sedan dess och det är väl det enda jag kan se som har försämrats. Eller förbättrats beroende på hur man ser det?

GALSAC

Ny medlem
Hellis81 sa:
GALSAC sa:

GRATTIS. Tåget har varit försenad samtliga 4 gånger jag varit där sedan 2010.
Signalfel, för mycket snö osv osv. Alltid norr om Sthlm dessutom.

GALSAC sa:
Vi flög dit en gång, förra året vill jag minnas.
Ja totalkostnaden blev högre på grund av hyrbilen som behövdes en hel vecka då.
Hade vi kunnat ta bussen från Östersund så hade det blivit typ det samma, men har man småbarn får man inte ta bussen.

Yes, och buss är ändå ingen höjdare.

GALSAC sa:
Om det är ett problem för dig så grattis.
Du har så små problem i livet att du kan lägga energi på helt betydelselösa saker.

Jag antar att du själv är 08a och då är klart som korvspat att du inte förstår.
I alperna finns det ryssar i Åre 08or ;)

GALSAC sa:
Mycket tveksamt det där.
Vi har kollat runt på olika orter i alperna men om det ska vara i liknande storlek så har vi inte hittat något som blir billigare. Berätta gärna vilken/vilka du tänker på.
Du glömmer inte räkna in fly och transfer?

Jag jämför inte en hel familj utan en eller två vuxna personer utan barn. Sorry, jag skulle varit tydlig med detta.

GALSAC sa:
Hur mäter du det?

Det låter mest som att du åkt glaciär ifall du tror att det inte finns träd ;)

GALSAC sa:
Bo inte där då.
Det finns otroligt många boenden som är Ski in, ski out I Åre björnen om det är det du letar efter.

Nä, helt rätt. Jag har inte för avsikt att bo i Åre fler gånger :)

PD:

Jo det är lågsäsong i slutet av januari och början av februari.
Vi var alltid där i vecka 3-5 förut, innan sambon blev lärare.
Liftvärdarna står och längtar efter att någon ska komma förbi de veckorna. (V3 i synnerhet)

Men det är veckan innan sportlovet så det är nog inte så konstigt.
Men en del Göteborgare borde väl dyka upp idag eller imorgon eller så har folk valt att inte vara med i VM spektaklet som du också säger.
Av erfarenhet är det ganska lugnt i Åre v.7 också. Folk fr Götet tycket det är lite för lång till Åre.
Vi flyger hellre nedåt. Barnfamiljer väljer ofta ställen lite närmare.

engelsmannen

Ny medlem
5, That a week in Åre with travel, accommodation, food and lift pass is more expensive than the equivalent in the Alps

You have obviously not been to the Alps recently. Unless you are an alcoholic, Åre is seriously cheaper .

Senast ändrad:

GALSAC

Ny medlem
engelsmannen sa:
5, That a week in Åre with travel, accommodation, food and lift pass is more expensive than the equivalent in the Alps

You have obviously not been to the Alps recently. Unless you are an alcoholic, Åre is seriously cheaper .
Sorry to let you down. I use to travel to the alps two times each year.
However, If you haven’t followed. Read again. I wrote earlier about how many people I included ?
Next time, do us all a favor, read before you post.

Englishmen, do you really ski? Most of the Brittish people I seen in the alps are hanging in the bar anyway ?

engelsmannen

Ny medlem
GALSAC sa:
engelsmannen sa:

Sorry to let you down. I use to travel to the alps two times each year.
However, If you haven’t followed. Read again. I wrote earlier about how many people I included ?
Next time, do us all a favor, read before you post.

Englishmen, do you really ski? Most of the Brittish people I seen in the alps are hanging in the bar anyway ?
?? Really? Don't be sorry, but i don't understand your attitude. You are very angry.
Anyway, back on topic, we ski every year in the Alps and also for the last 5 years in Åre every winter, don't care about aprés drinking, and our trips to Sweden cost about the same for 9 days skiing than 1 week in France.
I won't end my post with an unnecessary insult to you and your country because I'm not 12 years old anymore.

Senast ändrad:

fredw

Medlem
engelsmannen sa:
back on topic, we ski every year in the Alps and also for the last 5 years in Åre every winter, don't care about aprés drinking, and our trips to Sweden cost about the same for 9 days skiing than 1 week in France.
Vet inte hur du jämför, men Åre bör ju inte jämföras med något av de stora skidsystemen i Alperna. Åre/Duved har 40 liftar, högst 900 meters fallhöjd varav en stor del är stängt en betydande del av säsongen. Sådana småsystem finns i hundratal i Alpernas utkanter och där kan man definitivt få mer för pengarna när det gäller boende, snösäkerhet, väder mm

Det finns väl en anledning till att även du ibland väljer 7 skiddagar i Frankrike istället för 9 dagar i Åre för ”about the same”..,

Som tur är kan man ju välja själv. Jag åker också till Åre ibland, men inte för att spara pengar. Mest beror det ju på hur man fixar själva resan till platsen och vilken typ av miljö man vill ha.

GALSAC

Ny medlem
fredw sa:
engelsmannen sa:
back on topic, we ski every year in the Alps and also for the last 5 years in Åre every winter, don't care about aprés drinking, and our trips to Sweden cost about the same for 9 days skiing than 1 week in France.
Vet inte hur du jämför, men Åre bör ju inte jämföras med något av de stora skidsystemen i Alperna. Åre/Duved har 40 liftar, högst 900 meters fallhöjd varav en stor del är stängt en betydande del av säsongen. Sådana småsystem finns i hundratal i Alpernas utkanter och där kan man definitivt få mer för pengarna när det gäller boende, snösäkerhet, väder mm

Det finns väl en anledning till att även du ibland väljer 7 skiddagar i Frankrike istället för 9 dagar i Åre för ”about the same”..,

Som tur är kan man ju välja själv. Jag åker också till Åre ibland, men inte för att spara pengar. Mest beror det ju på hur man fixar själva resan till platsen och vilken typ av miljö man vill ha.
Exakt det jag menar. Och som rubriken säger "Glest i backarna", det finns flera skäl till det vilket vi belyser här.
Vecka 7 är det mer eller mindre folktomt i Åre nuförtiden. Barnfamiljer väljer orter som är närmare Göteborg. Vi som brukade åka till Åre under 90 talet har gett upp på grund av omständigheter jag tagit upp tidigare.
Vill man bara åka upp några dagar på skoj och är kravlös kan Åre funka för man vet aldrig hur det är med väder och vind. Åres väder kan tom vara sämre än regnmeckat Borås i västra götaland, det är ingen rolig jämförelse. När man blandar in dåligt väder förstår man samtidigt att Engelsmän stortrivs eftersom dåligt väder är Storbritanniens signum :)

Nej engelsmannen jag är inte det minsta sur, jag försöker bara belysa problematiken.
Utöver det vill jag bara tillägga att jag rest till alperna frekvent sedan 80 talet. 5 år är inte så mycket att jämföra med ;)

Det finns extremt bra guldkorn i Alperna, små byar med grym skidåkning. Man behöver inte jämföra med ställen där det vimlar av engelsmän och som är lite mer kostsamma såsom Valdisere, Val Thorens mfl, även om de ställena är väldigt bra. Det finns massvis med mindre orter i Frankrike och Österrike som är betydligt billigare. Där är kostnadsläget helt annorlunda och framförallt är orterna mindre känsliga för väder gentemot Åre.Till skillnad från Åres Kabinbana så brukar kabinerna faktiskt fungera utomlands. Ett plus är också att skidåkningen är oändligt mycket större. Ett tips i all välmening. Prova Österrike eller Tyskland någon gång.

engelsmannen

Ny medlem
Thanks for the replies. We don't ski in Åre to save money, we genuinely like it there, and we like Swedish culture and the environment. The weather can be bad true, but when it's good Åre is a great place to be. There are much bigger places in the Alps, and they can be very good, we have just been to St Anton and Tignes, and last year further afield to Japan and Korea, but we still like Åre. Some smaller resorts in the Alps are very good value it's true, but some have very limited skiing. I think most of the cabins in Åre are better than in France, but Austria and Germany are as good. We first visited Åre in 2002, and still look forward to coming again.

fredw

Medlem
Also true. There is a special feel in Åre. I have two favourite memories:
1. Christmas/New Year. The darkness, the cold, the coziness.
2. Springtime in the high zone . The sun, the mushy snow, people just relaxing, skiing over puddles of water...

And I’ll try to forget that special experience of skiing in rain on dirty slopes.

termons

Aktiv medlem
engelsmannen sa:
Thanks for the replies. We don't ski in Åre to save money, we genuinely like it there, and we like Swedish culture and the environment. The weather can be bad true, but when it's good Åre is a great place to be. There are much bigger places in the Alps, and they can be very good, we have just been to St Anton and Tignes, and last year further afield to Japan and Korea, but we still like Åre. Some smaller resorts in the Alps are very good value it's true, but some have very limited skiing. I think most of the cabins in Åre are better than in France, but Austria and Germany are as good. We first visited Åre in 2002, and still look forward to coming again.
You should try Ruka in Finland. Very good cabins and special feel. Better snow and weather than Åre. Slopes in all directions. Good nordic skiing. Many Brits go there. 🤪

Senast ändrad:

AndersKanerot

Ny medlem
engelsmannen sa:

Senast ändrad:

Wangler

Medlem
jag tänkte blanda in mig i konversationen och ska försöka göra det utan påhopp och döda andras argument bara för att vi tycker olika eller har åsikter som stör varandra :)

jag är 49 år ( fyller 50om 14 dagar så ni som vill säga grattis får +1)
jag har åkt skidor sedan jag var 7år gammal och jag har åkt som barn tillhörande barnfamilj, jag har åkt som tonåring med stökiga gäng på bussresor och tågresor. jag har åkt som säsongare och försökt klara mig på så lite pengar som möjligt.. sen åkte jag som ungvuxen utan barn och valde då att leva lite mer bekvämt och i det läget var inte pengarna en trång sektor. och jag har åkt som familj med barn och nu även åker jag som vuxen utan barn.. dvs cirkeln är sluten och jag har gått igenom alla de faser som turistnäringen försöker låsa genom olika erbjudanden.. jag har dock en fas kvar och det är pensionären.. men den kommer..

jag har besökt de flesta svenska turistorterna och ett 30 tal orter i alperna.. jag har också besökt Canada och var på väg till IRAN för en resa en gång men den valdes bort då tjejerna i gänget tyckte det kändes sådär.

nåja ÅRE..
jag glömde.. min syster har en lägenhet i Åre så förutom mina egna erfarenheter så har jag också hämtat hem uppgifter från henne och hennes man och barn som spenderar mycket tid i Åre :)

Åre är bra.. men som alla skriver så har jag upplevt att just vädret är det som avgör om det är bra eller inte... fallhöjd. antal nerfarter.. möjlighet till att åka över trädgräns.. offpist på relativt kort avstånd.. dsv både liftburet eller om man vill ta sig bort längre..

Duved är väl Åre i allas tankar nu.. när vi började åka så var Duved ett eget område som jag som barn tyckte var fantastiskt.. först när man blev äldre som väder började komma ivägen.. kul egentligen att man som barn aldrig såg vädret som någon broms när man skulle åka skidor utan man åkte oavsett regn. kyla ..vind eller annat..

varför åker vi inte mer till åre?
jo det är väl flera anledningar...

resa? det är ändå 9 timmarish med bil från min hemort..
tåget? ja men det är ju ett alternativ fast man är ju lite lat.. släpa på allt in till centralen först för en helg? kanske då mer om man åker en vecka? det gäller ju även om man åker bil tror jag.. att åka bil i 9timmarish för att sen åka skidor 2-3dagar å sen åka bil igen är inte skojsigt..
flyga då? ja det gör min syster.. hon flyger upp och brukar åka tåg hem.. MEN hon har ju lägenheten där så hon behöver inte släpa på så mycket utan hon har ju faktiskt det flesta klart..
nu lägger jag till att jag tänker från sthlm.. finns ju de som åker från gbg , kalmar, gävle eller andra städer..

då har vi hamnat på tankar kring att vara borta en vecka...
hmmm ja då börjar vi titta på andra alternativ.. och då kommer alperna smygande med klara paket..
pris? ja det brukar bli ungefär.. inte så stor skillnad om man inte söker efter extrema avvarter åt ena eller andra hållet.. spahotell eller sova i gympasal...

familj eller med kompisar? ja det avgör väl också..

Nåja

Åre är ok om vi jämför äpplen med äpplen och om vi just den helgen eller den veckan har tur med både väder och antal besökare.. en del vill ju ha massa folk runt sig medan andra vill vara själva..
så man gör en kort undersökning..jul&yår.. familjer.. sportlov å påsklov likaså.. sen är det konferensresor emellan där så vad vill vi ha? vill vi dela lift med en snorig 5åring eller vill vi sitta bredvid en bakfull 21åring?

vänta ett par år.. det är inte långt kvar nu.. flygplatsen i sälen är sjukt nära nu.. jag såg den själv och körde över den när jag var ute och cyklade mtb i somras.. ja jag vet att skidåkningen i sälen kanske inte håller samma mått som i åre men för den stora massan och för turistnäringen så får vi väl snart se vad som händer i Sälen när de första flygplanen landar och busslinjerna tar folk till de olika områdena där uppe..

jämför inte åre med alperna
jämför inte sälen med åre

se bara till att åka skidor/bräda och gör det på det sättet som ni vill och hoppas ni får glädje med allt runt skidåkningen ovsett var ni är..

själv väljer jag tre olika tillfällen
1 med familj där jag står som alla andra med barn och partner och har då vissa krav
2 med vänner eller konferens/jobb och då är kraven helt annorlunda
3 själv eller med en riktigt nära vän som delar skidintresset och då har vi också helt andra krav än de 2 första alternativen
:)

kappakomplett

Aktiv medlem
engelsmannen sa:

Ekvivalenter skidåkningsmässigt till Åre i Alperna är väldigt små orter som inte är kända alls. Dvs. det är inte områden som St. Anton som är ekvivalenta med Åre.
Även små orter i Österrike erbjuder mer omfattande skidåkning än Åre gör.
Räkna på Flyg t. ex. till Innsbruck och välj ett hotell i någon av de många lite mindre orter som finns inom bekvämt avstånd från Innsbruck så finner du att det blir bättre och billigare än i Åre.

En orsak till att svenskar i viss utsträckning ändå väljer Åre har med tjänstebilar och bekvämlighet att göra.

Att du gillar Åre beror antagligen på att Åre för dig besitter ngn slags exotism som en svensk inte kan uppfatta.

Senast ändrad:

Hellis81

Ny medlem
kappakomplett sa:
Räkna på Flyg t. ex. till Innsbruck och välj ett hotell i någon av de många lite mindre orter som finns inom bekvämt avstånd från Innsbruck så finner du att det blir bättre och billigare än i Åre.
Varför ska man välja ett hotell i en ort utanför? Då är det inte att jämföra på ett rättvist sätt.

Jag är i Åre just nu och kan säga att det är inte direkt glest i backarna.

Jag kan också tillägga att tåget var 88 minuter försenat när det kom in till Lund C.
När vi ankom i Åre var vi 40 minuter före tidtabell.
Så allt snack om att tåget är försenat kan vi nog lägga ner. (Åtminstone upp).
Anledningen till förseningen var att de hittat ett lik vid rälsen, så det är utom kontroll.

Så som jag ser det så är det betydligt kortare resa för mig med tåg än med flyg till alperna.
Jag förstår att detta inte är så som alla tänker men jag tänker så här.

Vi lämnar hemmet vid 16:15.
Vi hoppar på tåget vid 17 tiden.
22:00-07:00 så sover man på tåget och jag anser inte det som restid.
Sedan är det en kvart med taxi till boendet.

Liknande resa till alperna blir betydligt många fler restimmar.
Bara till flygplatsen är det en timme, sedan ska man vara där två timmar innan flyget går.
Ofta 1,5-2 h flyg plus en halvtimme för att hämta ut väskor.
Sena ofta en 1,5-2 h transfertid.

Det är verkligen inte ett rogivande sätt att resa.
Vi åt till och med pizza på tåget.
Vi beställde "hemleverans" till en station på vägen.
Visst det kanske är individuellt, men jag föredrar pizza före flygmaten.

kappakomplett

Aktiv medlem
Det mest rogivande är väl när tåget står stilla?
Dagens rubrik i Aftonbladet:

JUST NU: Stora förseningar för tåg norr om Stockholm
▸ Åtgärdat först i morgon ✓ Alla tåg

Drkosmos

Ny medlem
Ibland får jag en känsla av att Åre är som melodifestivalen. Alla hatar det, ingen tittar/åker, men likt förbannat så sitter halva Sverige bänkade på lördagskvällen eller frusna i VM8:an på söndagsmorgonen i snålblåsten.

kappakomplett

Aktiv medlem
Drkosmos sa:
Ibland får jag en känsla av att Åre är som melodifestivalen. Alla hatar det, ingen tittar/åker, men likt förbannat så sitter halva Sverige bänkade på lördagskvällen eller frusna i VM8:an på söndagsmorgonen i snålblåsten.
Jag tror det är bekvämlighet. Man har familj, man har en tjänstebil typ XC60, XC70, XC90, Audi och sånt sk*t.
Man känner ngn som har lägenhet/stuga eller så har företaget ngn slags deal på en stuga/lägenhet. Typ 1 mil ifrån Åre då så se upp för farbror blå på morgnarna... Lasta in familjens skidor och packning på garageuppfarten. Kör 70 mil i mörker och ät på vägkrog eller donken i Borlänge. Framme sent och alla är sura. Dålig sömn för man kan inte ställa upp fönstret i stugan. Vaknar och kaffebryggaren är trasig eller så finns det inga filter. Ut till bilen som knappt startar i - 20 C. Hitta en parkering. Sen är man i liftkön, det blåser, man vet knappt vilket väderstreck solen står i för det är så mörkt. Sen av liften och bromsa sig ner bland 100 slöåkare. Dags för lunch! Stå i kö i sen Upp med femhundralapparna för en jätttedålig hamburgare! Längta till afterskin under några nödåk nedför gästrappet. Men h-lvete får inte ju dricka för bilen väntar!
Åre-misär!

Anzom

Aktiv medlem
kappakomplett sa:

Punktligheten i Sverige är fortfarande högre än samtliga flygbolags.. 90,4% nu i januari månad. Fundera snarare på din acceptans för flygförseningar och varför du inte har den på järnvägen.

Hellis81

Ny medlem
Anzom sa:
kappakomplett sa:

Punktligheten i Sverige är fortfarande högre än samtliga flygbolags.. 90,4% nu i januari månad. Fundera snarare på din acceptans för flygförseningar och varför du inte har den på järnvägen.
Dessutom är det bara en rubrik, hade man läst artikeln så hade man sett att tågen går ändå.
Inte minst nattågen som inte alls är påverkade av problem som i artikeln eftersom de kör långsammare och kan lätt ta igen tiden.

Wangler

Medlem
kappakomplett sa:
Drkosmos sa:
Jag tror det är bekvämlighet. Man har familj, man har en tjänstebil typ XC60, XC70, XC90, Audi och sånt sk*t.
Man känner ngn som har lägenhet/stuga eller så har företaget ngn slags deal på en stuga/lägenhet. Typ 1 mil ifrån Åre då så se upp för farbror blå på morgnarna... Lasta in familjens skidor och packning på garageuppfarten. Kör 70 mil i mörker och ät på vägkrog eller donken i Borlänge. Framme sent och alla är sura. Dålig sömn för man kan inte ställa upp fönstret i stugan. Vaknar och kaffebryggaren är trasig eller så finns det inga filter. Ut till bilen som knappt startar i - 20 C. Hitta en parkering. Sen är man i liftkön, det blåser, man vet knappt vilket väderstreck solen står i för det är så mörkt. Sen av liften och bromsa sig ner bland 100 slöåkare. Dags för lunch! Stå i kö i sen Upp med femhundralapparna för en jätttedålig hamburgare! Längta till afterskin under några nödåk nedför gästrappet. Men h-lvete får inte ju dricka för bilen väntar!
Åre-misär!
Detta inlägg gjorde min helg :) så otroligt mycket sanning i detta. och igenkänningsfaktorn är enorm. men att våga erkänna det är en helt annan sak..
för när du är tillbaka på jobbet efter den veckan beskriven ovan så meddelar man med myndig stämma att man var i Åre med familjen på en underbar semester.
Å till sommaren ska vi till Böda eller Gotland eller så har vi bokat den där stugan i skärgården och där utspelar sig exakt samma historia.
vi är alla enorma kämpar för tradition och vi sätter på oss en ogenomtränglig mask och fasad av lyckad semester med familj och vänner ;)
bryt inte normen.. vi ska fan till Åre och sen till Gotland....

8500rpm

Ny medlem
Wangler sa:
kappakomplett sa:
Drkosmos sa:
Åre-misär!
Detta inlägg gjorde min helg :) så otroligt mycket sanning i detta. och igenkänningsfaktorn är enorm. men att våga erkänna det är en helt annan sak..
för när du är tillbaka på jobbet efter den veckan beskriven ovan så meddelar man med myndig stämma att man var i Åre med familjen på en underbar semester.
Å till sommaren ska vi till Böda eller Gotland eller så har vi bokat den där stugan i skärgården och där utspelar sig exakt samma historia.
vi är alla enorma kämpar för tradition och vi sätter på oss en ogenomtränglig mask och fasad av lyckad semester med familj och vänner ;)
Alternativt precis tvärtom.

(skall erkänna, jag skulle inte skrivit såhär när jag var 22år gammal ;))

Men, nu när man är 40+ så är det skönt att sätta sig en en bra bil, köra upp på Fredag kväll, vara framme i en lyxigt inredd lägenhet som man betalar alltför mycket för..men det är snyggt, modernt, stort och skönt. Precis vid backen så bilen behöver man inte, samt behöver inte gå mer än 20m till backen heller.

Åre har fantastiska restauranger, man kan äta riktigt dyrt och bra ;) ...

Det skulle bli billigare att ta familjen till Alperna, men orka åka ekonomi (har inte råd till private jet hahah), saken är att det är faktiskt enklare att lägga skidorna i takboxen än att checka in dem och släpa, vänta på bagage, ungarna skriker... ett j*vla hotellrum på ynka 60m2 osv... här skall man höra skriket en vecka.

Nej, Åre blir inte en ekonomisk lösning, men en fantastisk vecka av bra backar, ibland en glimt av Henke eller andra duktiga åkare, har man tur offpist på skutan, stort utbud på restauranger för kvällens middag, många riktigt bra (Såg dock att Villa Tottebo är till salu...). Boendet håller riktigt bra klass, är man villig att betala så kan man nästan känna sig som Apen&Vail... (nästan, inte riktigt, men norrmännen bygger dyrt och bra).

Så... summarum, till Årets försvar. En fantastisk plats med bra skidåkning bara 7h från Stockholm med bil. Inget att checka in, inga små hotellrum osv.

Dock, men handen på hjärtat, som jag började svaret, har skidat mycket sedan 12års åldern, galna mänger mellan 16-26, är dock 40+ nu och prioriteringarna ändras. För mig är Åre det enklaste ställe att ta sig till inom 7-8h, minst stök, rimligt bra backar, fantastiskt boende.

När jag var 22 brydde jag sk*t i allt ovan, då skulle det vara bra skidåkning och billigt.

Ett MYCKET större frågetecken för mig är Sälen. Vem åker till Sälen för de små backarna, det har jag aldrig förstått. När jag/familjen inte vill sitta 4-5-6h i bil så väljer vi Kungsberget/Romme... ungefär i samma klass som Sälen. Sälen har dock ett 'rykte', men fallhöjdmeter går inte att debatera. Det är vad det är, Hundfjället, 240m, vad har Kungsberget? 190m... vet ej om jag sitter i bilen i timtal för 50m extra. Då kör jag 2h till och väljer Åres fallhöjd.

GoranC

Medlem
8500rpm sa:
Wangler sa:
kappakomplett sa:
Åre-misär!
Alternativt precis tvärtom.

(skall erkänna, jag skulle inte skrivit såhär när jag var 22år gammal ;))

Men, nu när man är 40+ så är det skönt att sätta sig en en bra bil, köra upp på Fredag kväll, vara framme i en lyxigt inredd lägenhet som man betalar alltför mycket för..men det är snyggt, modernt, stort och skönt. Precis vid backen så bilen behöver man inte, samt behöver inte gå mer än 20m till backen heller.

Åre har fantastiska restauranger, man kan äta riktigt dyrt och bra ;) ...

Det skulle bli billigare att ta familjen till Alperna, men orka åka ekonomi (har inte råd till private jet hahah), saken är att det är faktiskt enklare att lägga skidorna i takboxen än att checka in dem och släpa, vänta på bagage, ungarna skriker... ett j*vla hotellrum på ynka 60m2 osv... här skall man höra skriket en vecka.

Nej, Åre blir inte en ekonomisk lösning, men en fantastisk vecka av bra backar, ibland en glimt av Henke eller andra duktiga åkare, har man tur offpist på skutan, stort utbud på restauranger för kvällens middag, många riktigt bra (Såg dock att Villa Tottebo är till salu...). Boendet håller riktigt bra klass, är man villig att betala så kan man nästan känna sig som Apen&Vail... (nästan, inte riktigt, men norrmännen bygger dyrt och bra).

Så... summarum, till Årets försvar. En fantastisk plats med bra skidåkning bara 7h från Stockholm med bil. Inget att checka in, inga små hotellrum osv.

Dock, men handen på hjärtat, som jag började svaret, har skidat mycket sedan 12års åldern, galna mänger mellan 16-26, är dock 40+ nu och prioriteringarna ändras. För mig är Åre det enklaste ställe att ta sig till inom 7-8h, minst stök, rimligt bra backar, fantastiskt boende.

När jag var 22 brydde jag sk*t i allt ovan, då skulle det vara bra skidåkning och billigt.

Ett MYCKET större frågetecken för mig är Sälen. Vem åker till Sälen för de små backarna, det har jag aldrig förstått. När jag/familjen inte vill sitta 4-5-6h i bil så väljer vi Kungsberget/Romme... ungefär i samma klass som Sälen. Sälen har dock ett 'rykte', men fallhöjdmeter går inte att debatera. Det är vad det är, Hundfjället, 240m, vad har Kungsberget? 190m... vet ej om jag sitter i bilen i timtal för 50m extra. Då kör jag 2h till och väljer Åres fallhöjd.
Eller en knapp timma och fortsätter till Trysil med 685 fallhöjdmeter och inte lika väderkänsligt som Åres högzon.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp