Gluggar till Nikon D70

Gluggar till Nikon D70
hallå
Ni som använder D70 vad har ni för några objektiv? Jag funderar på att gör ett inköp och skulle vilja ha några förslag på hyfsat billiga zoomobjektiv till D70 som ni provat. Jag är framför att fundersam på vilken bränvid jag måste ha på ett objektiv med omfånget tex 28-200 för att fortfarande kunna andvända kortare slutartider. Har ni några erfarenheter så är jag intresserad.

Gluggar till Nikon D70
Det bästa med de nya systemdigitala är att de gamla systemarnas objektiv fungerar utmärkt. Mitt råd till dig är att undersöka om någon har gamla nikonobjektiv liggande, istället för att köpa nya.

Gluggar till Nikon D70
Har du begrenset budsjett, så søk på fotosidan.se eller foto.no etter en god og gammel AF 80-200 f.2:8D.
Dette er et robust, lyssterkt og smått legendarisk objektiv som du bør kunne få tak i for 3-5000, avhengig om
det har skyvezoom eller skruzoom. AF-S modellen selges fortsatt for rundt 16000 som ny, men glassene er de
samme på eldre modeller. 70-200 AF-S med VR er kanon, men betydelig dyrere. Nikons nye 18-70mm er
genial, men også 17-55 som medfølger i D70-kittet er også helt greit.
Du bør primært satse på Nikon-objektiver med ED-glass, og best mulig lysstyrke. Unngå billige zoomer med
lysstyrke på 4.5 og oppover. Styr helt unna Sigma etc.

Gluggar till Nikon D70
Köp D70in med 18 - 70 linsen.... det är helt klockren. Jag har haft sigma 18-50 samt 55-200 paketet som man kan köpa på expert och det va inget att ha... satsa på 18 - 70 o köp till en bra zoom...

jag kör med :
D70
Nikon 18-70
Nikon 70-200VR
Nikon 50

och en Nikon SB800 blixt

Gluggar till Nikon D70
Det är nog bättre att satsa på en en normalzoom och en telezoom istället för en kombitantion som ger både sämre skärpa och sämre ljusinskäpp i allmänhet.
Det Hanna Ekelund skrev är ju i princip direkt felaktigt. Objktivet går ju att anvädna men allt vad automatik heter går ju förlorad, du får inte ens en ljusmätare som fungerar. Så om du inte vill lägga för stora summor så kan du köra på kittobjektivet och köpa till en kanske 70-300 eller 80-210 bländare 4,5-5,6. En sån glugg får du väl för 1500 kr kanske.

Gluggar till Nikon D70
Vill du kunna anväda riktigt korta slutartider och/eller lågt isotal får du väl satas på 80-200/2,8 12000... Tycker du att 5000 är överkomligt finns tamrons med samma brännviddsomfång och bländare men för 5000. Normalzoomarna vet ja inte vad dom kostar med bländare ner på 2,8 men det finns en hel del begagnat som jag tycker du ska kolla efter.

Gluggar till Nikon D70
Glöm ej de digitala systemkamerornas brännvidsförlängning. Som i D70s fall ligger på 1.6x om jag inte är ute och cyklar.

Tillbaka
Topp