Goggleband

tettrill

Medlem
Goggleband
Halloj,

Tänkte bara kika om någon har erfarenhet av att lägga en remsa silikon på insidan av gogglebandet. Har precis köpt ett par Appertiff Bruce och har insett att jag kommer få svårt att hålla kvar brillorna på hjälmen då reglaget på bandet sitter i mitten (dvs där spännet är på hjälmen).

Någon som har tips eller råd ang. detta?

Goggleband
Kan kanske vara smartare, men tänkte att en remsa på bandet är rätt simpelt.
Behöver inte vara någon extrem lösning då mitt andra par goggles har silikon på banden som gör att det greppar bättre.

Goggleband
Det finns klisterlappar att köpa på Clas Ohlsson som är tänkta sättas på galgar så att kläder inte glider av. Dessa borde gå utmärkt att klistra på hjälmen.

Jag tänker att det kanske kan vara lite klurigt att få dit något på bandet eftersom det behöver vara elastiskt.

Goggleband
Klistra (eller en ram av silvertejp...) på ett mindre grovt sandpapper, har du även InCaseofEmergency lite att slipa med

Goggleband
Jag kör med en lapp Velcro (kardborre) på hjälmen och en på goggle bandet. Mina Anon har inget silicon (snåla jävlar på så dyra goggles) och POCs google clip på recetor bug är suboptimal med ett snällt ord. Men det funkar utmärkt. Behöver trycka fast lappen på bandet (sitter mitt bak under spännet) då och då eller byta någon gang men jag köpte en lång remsa så det lär räcka länge.

Senast ändrad:
Goggleband
Nu har jag testat.
Helt ok, men enligt mig inte helt optimalt.

Har en POC Frontal-hjälm (någon kanske har en likadan) och bandet glider ner kring halsen på sidorna.
Börjar sikta in mig på en liknande silikon-lösning som på mina POC Lobes.

Bör fungera med en vanlig silikon-spruta?

Goggleband
Förr i tiden innan det var vanligt med silikon på gogglesbanden så körde man med vanlig byggsilikon på banden för att få dem att sitta kvar, man sicksackar silikonet på bandet så brukar det inte påverka elasticiteten.

Problemet brukar inte vara att få dem att sitta kvar bak på hjälmen, utan mer när man lyfter upp dem så är det lätt att de flyger av om man inte har silikon eller liknande på sidorna utav banden...

Om du är orolig för hur det funkar, så leta på ett par gamla och testa på dem först.

Blir nog bra mycket enklare att använda en vanlig silikonspruta än att försöka få ut silikonet ur tuben utan den ;)

Goggleband
Hade ett par Anon M2 förra säsongen som helt saknade silikon på bandet. Måste varit någon form av miss från deras sida då jag har svårt att tänka mig att goggles i den prisklassen år 2015 saknar detta.

Tog fram vanligt byggsilikon, vitt var det också och smetade halvrikligt över insidan. Fungerade kanon, påverkade inte bandets elasticitet alls.

Till i år lyckades Anon få till det med silikonet på den uppdaterade M3 modellen dock.

Tillbaka
Topp