Googlesglasen är "skitiga" på insidan?

ekengoeswild

Ny medlem
Hej, efter har förvarat mina crowbar googles över vintern så såg jag när jag plockade fram dem att de va "dimmiga" på innerglaset, jag tog papper och torkade med vatten men det hjälpte ej.

Är det någon som har något förslag?

u fucked up. det sista man ska göra på ett par goggles är att torka insidan... :mad:

klart att man kan torka av sin gogglelinser utan att dom repas. Riktig piss kvalité annars. Kan det kommit in något mellan glasen?

Senast ändrad:
Så tror jag att det är så med de flesta goggles, att man inte får torka innerglaset när de är blöta. Jag tror att men kan kan förstöra immskyddet då. Skälvklart så repas inte glaset om man torkar en lins som bara har vatten på sig med en ren goggle-bag.
Det är ju inte säkert att imskyddet är förstört men det lär du ju märkan i så fall. Ang dimman så vet jag inte vad det kan vara.

Torka ALDRIG NÅGONSIN av din goggles på insidan när dom är fuktiga. Detta tillsammans med andra skötselråd för dina Crowbars följer med i kartongen på en röd papperslapp.
Använd heller ALDRIG papper till att torka av dom heller. Speciellt inte då de är fuktiga...
Detta gäller alla goggles oavsett märke. Antifogbehandlingarna är känsliga och måste behandlas varsamt.

Det som troligtvis händ är att någon hänt med antifogbehandlingen under sommarförvaringen. Ibland när antifogbehandlingen släpper så blir det en permanent "dimma" på insidan. Har du kvitto kvar så borde du kunnat reklamera dom (innan du med största sannolikhet förstörde dom ännu mer genom att torka ur med papper och vatten...)

Man orkar väl inte sitta och vänta på att ens snöfyllda goggles ska torka? sjukt kasst är det iaf.

Martiiin sa:
Man orkar väl inte sitta och vänta på att ens snöfyllda goggles ska torka? sjukt kasst är det iaf.
Det finns ju andra alternativ också:
1: köra med lite vatten i
2: köra utan
3:köra med par 2
4:torka o kanske förstöra dom
5:hitta på några egna som tål det

Okej, då blir det väll att köpa en ny lins då.
Vilken rekommenderar ni om man skall åka i Sverige mestadels?

ps. om ni har lins att sälja så släng gärna iväg ett mail!

PEACE!

ekengoeswild sa:
Okej, då blir det väll att köpa en ny lins då.
Vilken rekommenderar ni om man skall åka i Sverige mestadels?

ps. om ni har lins att sälja så släng gärna iväg ett mail!

PEACE!
pink iridium, helt klart bästa allroundlinsen!

Kan rekommendera blue irridium också, lite lägre ljusgenomsläpp än pink iridium = lite bättre för soliga dagar;) dock är väl pink bättre för molnigt väder :)

still. har haft problem med oakleylinser. då jag körde puder, blev varm. satte mig i gondol, köra för att sedan gondol igen.

detta resulterade i att det blev en "dimma" i linsen.
laaame

Alla vet ju att man inte ska torka av insidan när linsen är fuktig. Men om de blir riktigt fuktiga innuti tex om det skulle snöa lite på insidan av linsen. om man då väntar till de torkar blir det väldigt lätt "ringar" av vattnet. det har de blivit på 2 av mina glas. De är jättesvåra att få bort utan fukt. Hur ska man då göra?

Jag köpte ett svindyrt medel på Siba som man sprutar på tv/dataskärmar för att göra rent. Kan man ha detta medel till sina googles?

Antingen så tvättar du rent insidan med en blöt mikrofiberduk och blir av med imm-skyddet och får en helt ren insida eller så låter du linsen vara smutsig. Bli av med de ringar är näst intill omöjligt.

Visst du kommer märka att linsen immar igen lättare men så länge luft rör sig genom gogglarna så kommer linsen vara imm-fri.

Det finns flera medel som man använder på mc hjälmarna (visiret så klart)
Det kommer på pumpflaska och man polerar försiktigt in det på insidan. Det är nog någon silikonbaserad historia som gör att fukten inte inte fastnat på linsen/visiret.

bumpar istället för att göra en ny tråd.
har fått skit på insidan som inte går bort med påsen... vad ska jag göra för att inte förstöra linsen..

Senast ändrad:
bumpar istället för att göra en ny tråd.
har fått skit på insidan som inte går bort med påsen... vad ska jag göra för att inte förstöra linsen..

Jag också! Köpte ett par nya splice polarized goggles, krascha hårt i pudret, snö på insidan, tog fram "påsen" och skulle torka bort det, tänkte inte på att man inte kan göra så då, har nu skurit bort insida lins så ja kör bara på utsida lins, blir imma så fort man andas, jävligt trist! Kan man köpa en ny klar innerlins och limma på bara? För ja antar att de inte är någon mening att försöka reklamera skiten?

AshtraYmofucku sa:
Jag också! Köpte ett par nya splice polarized goggles, krascha hårt i pudret, snö på insidan, tog fram "påsen" och skulle torka bort det, tänkte inte på att man inte kan göra så då, har nu skurit bort insida lins så ja kör bara på utsida lins, blir imma så fort man andas, jävligt trist! Kan man köpa en ny klar innerlins och limma på bara? För ja antar att de inte är någon mening att försöka reklamera skiten?
Hahaha. Dyraste linsen dom har, och du skär bort innerlinsen. Tardtray, bara slänga linsen och köpa ny. Inte en chans att dom reklamerar något du förstört. Dubbellinsen är för att det inte ska imma, immbehandlingen är på insidan innersta linsen. Lycka till Johan ;) /studiebidrag...

AshtraYmofucku sa:
Epic! :D

Vad man kan göra är att försöka dutta bort det värsta. Alltså inte torka utan bara lägga något torrt mot det blöta som då suger upp vätska Jag brukar ha en tuss hushållspapper som jag dra fram. Det är ju dock ganska pilligt så såvida jag inte gjort en kaptialvurpa och vattnet gör att det blir LSD-tripp genom gogglarna så får det vara

Misterister: Studiebidraugust? Käften, det går att spraya på en antifog spray (imskydd) på ytterlinsen, så slänga skiten som du säger och kallar mig för tard är bara oskönt

AshtraYmofucku sa:
Misterister: Studiebidraugust? Käften, det går att spraya på en antifog spray (imskydd) på ytterlinsen, så slänga skiten som du säger och kallar mig för tard är bara oskönt
Du frågade om det gick att köpa ny innerlins eller reklamera och de två sa jag bara att det går att glömma. Tror inte fogsprayen kommer funka heller i och med att det är två linser av en anledning och de är immbehandlade dessutom. Det har med ventilation osv att göra. Det går inte att köpa en ny innerlins och silvertejpa fast så trots att du tyckte jag var oskön vilket inte var min intention så säger jag att det bara är att slänga linsen.

Edit: en dubbellins gör att det blir mindre tempersturskillnad på glaset också när du stannar. Har du bara ett glas så värms det snabbt upp av ditt varma ansikte så fort du stannar och varmt + kallt = fog.

" Two lens layers are separated by a thin layer of air to create a thermal shield that virtually eliminates fog buildup"

Och faktum kvarstår att det var onödigt att skära bort innerlinsen. Då skulle du ju bara ha använt den sprayen du hittat på den lins som satt där. Det enda jag har gjort är att svara, tard var driv för jag känner dig och de var onödigt gjort att skära bort linsen. Men polorized linsen du har kostar 1300 ny om det är en sådan du ska ha. Hade rekommenderat att ha två andra linser istället, jag hade hi yellow Och black iridium samtidigt sist jag hade oakley. De kompletterade varandra. Hi yellow är kontrasthöjande och funkar skitbra alla dagar med flatljus och mulet, och black iridium är bra i sol, men med lite ljusinsläpp så de funkar om solen går i moln i alla fall. Hi yellow har jag haft på de tre senaste oakley glasögons jag ägt, lätt bästa linsen.

Senast ändrad:
AshtraYmofucku sa:
Haha (Y)

Tillbaka
Topp