Göra Mössa

• Trådstartare Trådstartare zlo
  • Start datum Start datum

zlo

Ny medlem
Göra Mössa
Hej!

Jag vill börja virka mina egna mössor men ja undrar vad ni rekomenderar för storlek på virknål och vad man ska ha för garn..

Skulle vara jätte glad om nån kunde svara på det.

Tack På Förhand

Göra Mössa
Storlek 7?? Nej, om du har Ica kuriren hemma så skulle jag föreslå att du letar upp nr. 39 eller 40 iår.. där hade dom en intervjuv med sverre och en bra grundbeskrivning på en mössa..om inte annat kan jag kanske skicka den till dig. fungerar alldeles utmärkt, ha själv en mycket vacker mössa virkad med det mönstret, ha det och lycka till med virkningen..

Göra Mössa
kör på 4.5, det gör jag :D

fast jag gjorde en mössa med storlen 12 eller 14 (kommer inte ihåg) med 5 trådar i olika färger, blev rätt soft.

Göra Mössa
om du ska virka vanliga mössor typ som kask så är det 4.0 nål som gäller!!!
Tänk på att om du virkar med tjockt garn så blir den inte så vind tät!!!
snacka me någon äldre om rät och aviga maskor! lär dig virka båda sätten, då knäcker du alla mössor som finns i affärerna! ett tips e att inte köpa garn me ull i, det kliar som fan!

Göra Mössa
Jag har använder st 3.5 på virknål..och tjockt garn..hälst med så mycket ull som möjligt. Men bara tjockt..tycker jag, men det kanske är inividuellt. gör den inte för stor bara!! jag gjorde en och den skulle typ ha passat till en elefant!!! men de andra blev bra!

Göra Mössa
Titta på vad som står för virknålstips på garnet du köper!! du skall ha en smal nål till tunt garn och stjock nål till tjukt garn

Göra Mössa
Jag brukar använda 4 eller 5mm dom funkar fint. Men om du ska ha ett tjockare garn så brukar det ju stå på garnet vilken virknål som rekomenderas.

lycka till

Göra Mössa
Helskönt att ha egengjorda mössor! Ska börja göra en snart! Mamma håller på med en för att visa, för det e svårt att virka början! Virkar mössa efter mallen som Yutta la ut en länk på ovan! Det blir kanon! Men vil du lära dig så ska du nog börja med lite större storlekar!

Göra Mössa
Jag kör med en 4,5 mm nål, garnet jag använder heter freja och freja sport det är acryllgarner. blir riktigt bra, du kan kolla mitt bildarkiv.

Göra Mössa
Verkar vara många som gillar att virka här ... virkar ni bara mössor eller virkar ni även andra plagg; strumpor, lovikavantar, kalsonger?

Jag bara väntar på den dagen då storåkarna börjar stoppa korv som hobby varpå fjälsterförsälningen går upp med 3000% i sverige ...

Göra Mössa
Jag är imponerad över att så många kan så mycket om virkning. Min syslöjdsfröken skulle bli bra mycket gladare om hon så det här än när vi sydde ihop fingrarna och lajade sönder hennes symaskiner...

Göra Mössa
jag håller med lincuz :)
själv var man iofs en riktig fena på syslöjd men gud så glad tanterna i garnbutikerna blir när man kommer och ska köpa loss lite garn till en mössa:D

Göra Mössa
Själv har jag använt mej av 2,5.. det tar tid men blir riktigt snyggt.. som garn har jag nån blandning mellan ull och acryl.. funkar skitbra.. kolla mina bilder (har lagt upp ett panband jag gjort och den första mössan jag virkade (den blev dock inte jättebra)).
Att virka e en väldigt bra syssla om man ligger hemma å e sjuk som ja e nu för tillfället..
Good luck

Göra Mössa
det enklaste(om man inte råkar vara kung på att virka...)är att sticka mössan...blir minst lika fint o bra!

Göra Mössa

Tja aouenboy det såg ut som om sakerna du hade virkat var schyssta men vad har du använt för beskrivning när du hgar gjort mössor?

Göra Mössa
Är hemligheten på spåret nu. Nål 3.5 och garn Raggi. Virka löst i främre maskbågen. Ska prova med tunnare garn å nål för att kunna få mer detaljer i mönstret.

Göra Mössa
Hade inte Kask- killarna börjat med sina mössor så skulle garanterat INGEN hård "freerider" vågat ta upp frågan om virktips på detta forum. Och nu görs det med självklarhet. Snacka om att förebilder har inflytande!!

Hatten (-allt mössan) av för det!

Göra Mössa
Snubben som skrev detta inlägg, zlo, har inte vart online på ett tag så d e väll ganska onödigt å fortsätta skriva? =) hehe

zlo, senast inloggad: 2004-12-07 16:10:27

frid =)

Tillbaka
Topp